Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4184 ggr
Crispig
0

Planerad graviditet

Hej, ny här.

Jag och min sambo har börjat planera en graviditet nu i år och jag undrar lite över vad jag kan göra för att förbereda mig på bästa sätt.

Jag äter omega tre och multivitamin varje dag som det är och har det i snart ett år. Är det något mer man bör komplitera med?

När bör man börja äta folsyra och järn? När bör man sluta äta omega tre?

Ber om ursäkt ifall frågan föll under fel kategori. :)

Tisdag
0

Folsyra bör du börja äta 3 månader innan du blir gravid.

Järn är individuellt, beror på hur dina värden ser ut nu. Ofta räcker det att börja med det senare i graviditeten.

Omega3 är (vad jag vet) inget farligt.

Kolla att multivitaminen inte har för mycket A-vitamin bara.

Lycka till! Glad

Johanna
0

när du blir gravid ska du äta en speciell omega, som är för gravida..
typ Mumomega.., om du inte äter fisk…

järn kommer din BM tala om när du ska ta… hon kommer att ta prover på dej för o se..

lycka till med bebisbakandet! :-)

(jag åt inget innan jag blev gravid, men åt sen n'är jag fick veta åt jag Multivitamin o Mumomega (äter ingen fisk övht)

[SarahOhrn]
0

Om man äter fisk 1-2 ggr/v behöver man inte äta omega då eller är det bra att göra det ändå som komplettering?

jn84
0

Varför särskild omega 3? Jag åt "vanlig" under graviditeten..

Trollhassel
0

Lycka till med bebisverkstaden!

Jag åt inget extra innan jag blev gravid men jag vet ju att det är bra att börja med folsyra ett tag innan.. Började med folsyra efter plusset fram till vecka 13 då jag började äta femibion tillskott med folsyra och vitaminer. En kapsel och en tablett om dagen. Järn började jag med när järnvärdet blev dåligt. Det är inte alla som behöver äta järn. Ofta räcker det bra att kombinera järnrika livsmedel med c-vitamin och undvika att äta kalcium samtidigt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Crispig
0

Tja, vi här hemma e ganska dåliga på att äta fisk iom att jag lyckats få min petiga sambo att käka en eller två olika fiskrätter, vilka blir en aning tjatiga efter några veckor. :P

Jag har hör att det finns risk att man kan få för mycket av nån vitamin när man äter omega tre som tydligen inte ska vara bra för barnet? Var det något mad a-vitaminen? Hur mycket är för mycket a-vitamin?

Trollhassel
0

#6 Ja, det är nog sant. A-vitmin är ju fettlöslig och lagras i kroppen.

Såhär står det på wikipedia om A-vitamin.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Johanna
0

#4 det är nåt i dern andra, kommer inte ihåg vad… men det va min BM som sa åt mej..