Åksjuketabletter
Hej undrar om någon här vet om det kan vara skadligt för barnet om man äter åksjuketabletter??

Jag fick åksjuketabletterna prostafen (heter de så?) rekomenderad av min barnmorska och min syster åt likadana. Det står i förpackningssedeln att det inte finns några kända fel på spädbarn om man äter dem vid graviditet. Tror inte heller att barnmorskan skulle rekomendera dem ifall det vore skadligt :)
**Salama:
**Om det är Postafen du pratar om (precis som madeilene87 skriver) så är det helt okej & absolut ingen fara!
Jag blev rekomenderade dom av min barnmorska, men inte pga åksjuka, utan pga graviditetsillamåendet. Jag mådde så sjuuuukt dåligt dom första 4 månaderna.
Så dom kan jag till 210% säkerhet säga dig att du kan äta tryggt!!!
#1-2, ja det var Postafen. Tack!

#3 Jag åt också Postafen i början. Det hjälpte när illamåendet var lindrigt och om man åt det i flera dagars följd. De hjälpte inte om man bara tog en då och då när man mådde illa. Jag drabbades ju tyvärr av jordens illamående fram till vecka 20 och inget hjälpte, men ofta kan de hjälpa bra. Det finns en hel del andra knep för att dämpa illamåendet också, en de kanske du redan har hört om?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Trollhassel:
Jag tog mina postafen en gång om dagen, direkt då jag klev upp på morgonen, o då hjälpte dom mig att slippa illamåendet under hela dagen! :) O jag mådde helt sinnessjukt illa… :/ Men det är la olika för alla, I guess… ;)
Nu har jag dock fått ett helt annat problem. Konstant halsbränna! O speciellt kvällstid så ibland får jag ta 3 st samarin på raken för att få nån som helst lindring.
Hade denna halsbrännan med mitt första barn med… Bläää!! :)

#5 Ja, det är sant. Vi är ju alla olika.
Jag tog dem, men jag kräktes flera gånger om dagen i alla fall… På vissa hjälper de ju jättebra så det finns ingen anledning i världen att inte prova.
Halsbränna är inte kul alls! Lider också av det vissa dagar. Fruktansvärt!
Med Vänliga hälsningar
#4 Jo, väntar mitt andra barn men denna gång så har illamåendet hållt i sig lite för länge :(
#5 Hade också halsbränna när jag vänta första, men jag tog Gaviscon, inte så gott men det hjälpte.
#7 Har också fått Gaviscon i flytande form mot halsbrännan, men jag lovar jag har hellre halsbränna än att hälla i mig den s*iten :P Den smaken och allt med Gaviscon är fruktansvärt… brrrr
Testat Postafen också då mitt illamående inte avtog helt förens i vecka 22+4 typ…. men va fruktansvärt upp till vecka 20, dock hjälpte dom inte mig något, så jag genomled kräkningarna från v.6 upp till 22 med så gott som ett leende på läpparna hehe…
www.blueberryhedgehogs.com
#8 fy vad jobbigt för dig med illamående och allt, hoppas att min avtar snart, har som tur inte kräkts nått än!
#9 heh ja jag njuter just nu av att de är helt borta, lite halsbränna kvar men inte något illamående, dock så har illamåendet nu i vecka 25 börjat komma på morgonen igen, men de sitter i ytterst lite så jag hoppas att de inte är något som sitter i, för tycker att de räker för min del nu med illamåendet :P
www.blueberryhedgehogs.com
#10 Ja det får det då verkligen göra, men har hört om de som mår illa och spyr nio månader i streck! Lider med dem ursh och fy. Man ska ju kunna njuta av graviditeten. All lycka till önskar jag dig!

#10 Jag kunde också ana en smula illamående på morgonen typ runt vecka 25 och det gör jag nu också i vecka 32. Det går nog över. Jag tror inte att du kommer börja spy igen.
Med Vänliga hälsningar
Ni kan ju testa åksjukearmband. Är armband med en plastknopp på insidan som trycker på en akupunkturpunkt som sägs lätta på illamåendet.
Finns på apoteket för ca 150kr.
Min sambo tyckte att det blev lite bättre.