Funderingar kring tvillingar
Mor min har två systrar. Hennes systrar har fått varsitt tvillingpar, äldsta fick tvåäggstvillingar och den yngsta fick enäggstvillingar.
Mamma deremot har fått fyra barn men inga tvillingar. Tror ni att chansen för att jag ska få tvillingar är större med tanke på att det finns två par i släkten? Vet inte hur det ser ut längre bak i släkten med tvillingar dock.

Enäggstvillingar är inte ärftligt men tvåäggs är ju det helt klart så då lär ju chansen öka en aning. Vet dock inte exakt hur det nedärvs, om det hoppas över en generation eller om det nedärvs direkt från föräldrarna. Är tvilling själv, men enäggs.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Okej, jag trodde att det var tvärt om jag…
Läste i någon annan tråd om någon som på ett ultaljud att hon fått missfall, men att hon hade väntat tvåäggstvillingar först. Det har jag inte hört något om innan, är det vanligt?

#2 Ja, vanligt vet jag inte men det händer nog ibland. Det är ju svårt att säga vad som är missfall och vanlig ofarlig blödning i ett tidigt skede av graviditeten. Att man får missfall på den ena tvillingen men inte den andra sker dock bara med tvåäggstvillingar vad jag vet och då kan man ju se en kvarbliven tom fostersäck i livmodern.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

ok.
också för mig att tvillingar oftast hoppar över en generation, har tvillingpar både på min pappa och mammas sida så stor "risk" att jag eller mina syskon kommer få tvillingar. (dok tror jag inte det blir jag som får tvillingar av oss) 
Jag har väntat tvåäggstvillingar en gång utan att jag visste om det.
Det började med att jag blödde rejält i v.9 sen på uljudet såg allt bra ut och sen på rutin ulj så hade jag en vägg och en tom påse på en sida så den levande bäbisen kunde bara ligga på vänster sida.
Då sa BM att min blödning i v.9 berodde på att jag haft ett missfall men att en var kvar men jag vet ej om det är vanligt eller ej.

läskigt att inte veta ordentligt vad som händer….
#2:
Jag har varit med om det, o det var en helvetesresa, som slutade med att jag förlorade båda barnen, pga läkarslarv. Dom såg inte "nr 2" då dom talade om för mig att jag fått missfall med nr 1, o gav mig värkstimulerande piller, som i sin tur tog död på nr 2 i magen, som då levde. Men som jag inte visste om då, men blev varse en månad senare, o den bebisen var större än nr 1 som kom ut 4 veckor tidigare… :/
#6:
Då hade du något som kallas för ett uteblivet missfall (missed abortion), precis samma som jag hade. Det är ju då man får missfall, men kroppen inte förstår signalerna o alltså inte stöter ut det döda fostret. Får man detta tidigt så återbildas fostret till enbart en slemhinna igen. Det är det man får dessa vaginala värkstimulerande piller för, som jag då fick. För att dom ska starta värkarbetet så att fostret stöts ut…