Sätesförlossning
Finns det någon av er som har erfarenhet av sätesförlossningar. Jag har hört att man nuförtiden brukar göra kejsarsnitt för att minska riskerna för barnet.
För 16 år sedan födde jag mitt första barn i sätesbjudning. Förutom att det var extremt smärtsamt så gick det alldeles utmärkt.
Vet någon om vilka risker det är som ökar för barnet?
Min yngsta gosse låg i säte på slutet, så jag fick bokad tid för snitt. Sen kan man ju undra hur dom tänkte egentligen, för snitt-tiden satte dom en vecka efter bf. "Ligger" barnet i säte så ska ju snitt-tiden vara 2 veckor innan bf, för att det inte ska bli ett akutsnitt i slutändan.
Däremot så erbjöd dom oss vändningsförsök då, om vi ville. Men det ville inte jag, då det påverkar barnet väldigt mycket i magen, hjärtljuden går ner o barnet blir stressat. Plus att det gör väldigt ont för mamman.
Riskerna för barnet vid sätesförlossning vet jag inte, men jag vet att idag får man inte föda i säte. Då blir det snitt, oavsett vad!
Äsch då, jag hade hoppats på att slippa kejsarsnitt. Men samtidigt är det lite skönt att slippa gå igenom en sätesförlossning till. Jag är ju betydligt äldre idag.
Hur upplevde du kejsarsnittet, gick det bra att återhämta sig och hur var det att bära på en baby efter de skurit i magmusklerna?
Jag vill också veta hur de var med kejsarsnitt.
Jag har moderkakan i framvägg väldigt långt ner och de finns en risk för kejsarsnitt..
Myy2000:
Oj, jag glömde visst ett viktigt tillägg. 4 dagar innan bf, då jag o min kusin promenerade på ikea i nån timme, så hann vi bara ut genom porten på ikea, så gjorde han en helomvändning, i en enda rörelse. Trodde jag skulle ramla omkull… :) Det gjorde inte ont, eller så. Det bara kändes som en inre jordbävning… *fniss* Så det blev en vaginal förlossning iaf, o gissa om jag är glad för det? ;)
#4 Hi, hi… Då får jag hoppas på en "jordbävning" jag också.
Fick du en bra förlossning?

Hur kommer de sig att de alltid gör snitt på sätesbjudning nu för tiden, både min lillasyster och min pappa har kommit i sätesbjudning så "risken" för att mitt barn ska göra det samma är inte helt omöjlig.
Vad jag har hört så är det väl mer smärtsamt och att det kan uppstå komplikationer iom att det största på bebisen kommer sist och att bebisen kan fastna på vägen ut?!
Carpe Diem
#6 Det jag har hört är att det finns risk för att navelsträngen fastnar runt huvudet på barnet också, och att de dör innan akutsnitt hinns göras. Sedan så tror jag att barnen oftast blir mer medtagna av förlossningen.
Jag har fött barn både rättvänt och felvänt, skillnaden är rätt stor. Eller var det för mig iallafall. Dels blev värkarbetet mer låndraget och smärtsamt, sedan var de tvungna att klippa upp underlivet fram till analöppningen(utan bedövning). Återhämtningen efter förlossningen tog mycket längre tid också, blödde mycket mer.
Har man ett rymligt bäcken så blir förmodligen risken för komplikationer mindre, kan jag tänka.
Men det finns ju nackdelar med kejsarsnitt också. Verkar väldigt jobbigt att behöva belasta muskler som ihopsydda och barnet kan få besvär med fostervatten i lungorna.

Fast det där med navelsträngen runt halsen är ju minst lika vanligt under en vanlig vaginalförlossning som jag förstått det.
Det där är nog olika ifrån person till person. Jag är född 5 veckor för tidigt och min mamma hade ett mer utdraget värkarbete och förlossning med mig än med min lillasyster som kom i säte och enligt BF. Den förlossningen gick många timmar snabbare än min och beskrevs utav henne som mer smärtsam eftersom kroppen inte han med.
Nackdelar med kejsarsnitt som jag hört av läkare är att barnet löper större risk att få allergier och kan få problem med andning eftersom detta inte blir stimulerade på samma sätt som vid en vaginal förlossning.
Carpe Diem

Ett kejsarsnitt behöver inte göra så ont. Jag blev akut snittat med min son och hade inte alls ont efter. Tjejen som låg i rummet brevid blev däremot sängliggande i tre dagar. Hur man mår är väldigt individuellt. Själv blev jag tvungen att smuggla undan värktabletter som de ville att jag skulle ta för att -"det kunde börja göra ont sen". Vilket det aldrig gjorde.
MimmieM:
Ja du, det är la dom riskerna. Plus att tänk på hur mycket du kan spricka därnere om ungen kommer ut dubbelvikt. För det är ju vad en sätesförlossning innebär… :/ O då bebben väl kommit ut halvvägs o fastnar blir det akut läge, för det går ju inte att trycka in o fixa till då!
Vad det gäller snitt så är det ju så att läkningsprocessen är långsam. Inte bära på 3 månader, t.ex… Det är ju knappt genomförbart då man har en nyfödd hemma, samt ett hushåll att sköta. Såvida inte båda föräldrarna går hemma, men det är nog inte speciellt vanligt?
My2000:
Min förlossning med yngsta gossen var en mardröm. Öppen 3 cm o hade redan fått krystvärkar! :/ Hade så kraftiga värkar krystvärkar så att då den ena slutade, så började nästa direkt! Med andra ord, jag fick inte en enda syl i vädret, för under värkarna så kunde jag inte prata! Hade såååååå ont!!!
Detta ledde ju såklart till att jag aldrig fick nån bedövning, o förlossningen var fullsmäckad till bredden. Alla skulle föda barn samtidigt. Så det var fullt ös för barnmorskan som skötte om mig o en hel drös andra samtidigt…
Så, hon missade nog att fråga mig om smärtlindring. Jag fick med andra ord ingen smärtlindring alls! 2½ timme utan smärtlindring, med krystvärkar!
Inte det minsta roligt om ni frågar mig!
I efterhand kom man ju på det, men då var jag inte kapabel till o be om smärtlindring, jag kunde inte i det tillståndet. Synd att barnmorskan aldrig "frågade/erbjöd" mig nåt! Jag hade nickat direkt! ;)
Däremot med nr 1 så hade jag en drömförlossning. Inte ont alls, inte heller några förverkar. Oxå född helt utan smärtlindring o kom ut på den första krystvärken som kom… :) *ler*
En sån förlossning tänkte jag beställa nu med!!! ;)
Tänk att det kan skillja så enormt mellan olika förlossningar. Lycka till!!!
Själv så har jag har ju gjort bort det hela nu. Det blev ett akut kejsarsnitt. De tre första dagarna var helvetiskt smärtsamma men sen så har det fungerat jättebra.