Kattsand...
Funderar på detta med kattsanden… man ska ju inte rensa kattlådorna som gravid men jag måste ju göra det ändå ibland, har köpt gummihandskar att ha på mig och tvättar mig noga sen, men nu undrar jag om det är genom hand till mun man får i sig detta farliga eller räcker det att andas in det? i så fall är jag illa ute.. om det räcker med att andas in tänker jag…
Någon som vet? 

Det är främst utekatter som bär på toxoplasmos. (Samma sak som finns i rått kött och dåligt sköljda grönsaker.)
Någonstans läste jag att har man haft katt ett längre tag har man förmodligen "ett skydd" då man utsatts för parasiten innan. Men är osäker på den…
Det är nog inte en luftburen smitta. Annars använd plasthadskar och tvätta händerna ordentligt även efter att du klappat katten.
Är det en ute eller en inne katt du har? Det är främst ute katter som kan vara bärare av parasiten. Har du handskar på dig och tvättar händerna ordentligt efter du bytt i lådan borde det inte vara nån större fara oavsett om det är en inne eller ute katt du har.

Vi har en utekatt och två inne katter. Tvätta mig efter varje gång jag klappar dom blir nog svårt för jag har dom svansandes runt mig i stort sett hela tiden så man klappar ju var o varannan minut 
Jag har haft katt i 15 år ungefär så då hoppas jag på att jag redan har ett skydd mot den då 

Det är främst utekatter som bär på dett ja, och det har att göra med att de kan få i sig bakterien när de äter smådjur ute i naturen och därav placera det i kattlådan. Det är inte luftburet!
Carpe Diem
Jag tror inte det där är speciellt smittsamt faktiskt! :)
Dels så känner jag ingen som blivit smittad med det, o dels så har jag heller aldrig blivit smittad under nån av mina 3 graviditeter. Jag använder inga handskar heller, utan gör precis som vanligt.
Spade o rensar ur kiss o bajs, sen fyller jag på sand, o sen sätter jag på locket på kattlådan igen. Sen tvättar jag händerna.
Är det nån här som seriöst vet nån som burit på toxoplasmos, vare sig under graviditeten eller före eller efter?
I don't :)
Jag letade efter siffror jag hade över hur många smittade det upptäcktes varje år, men hittade inte. Men tex här kan man läsa mer om toxoplasmos om man är orolig:

jag har gjort som bfee..har varit grav. 2 ggr..jag tror på sunt förnuft..

jo jag har ju varit gravid fyra gånger jag med och alltid haft katt, men innan har vi inte haft kattlådor, utan katterna har gjort sina behov ute… men nu har vi ju både inne o utekatter och måste alltså ha kattlåda. Men jag hoppas det går bra. Jag är ju jätte noga med att tvätta mig efter.
#8 Det är klart att det går bra
Risken att få toxoplasmos är trotts allt väldigt liten.

Det smittar om man får i sig det eller får in bakterierna i ett sår.
Min mamma har en vän vars dotter är blind pga toxoplasmosbakterien. De har testat och det var katten som var den skyldiga. Det finns i hundars avföring med.
Det är inte särskilt vanligt men det finns. Har man katt är att tänka på hygienen det enda man kan göra om man inte ska göra sig av med katten…MEN tänk om er kompis har katt o den gnuggat rumpan som armstödet på soffan som du tar i? Om brevbäraren med svininfluensa nyst på ditt dörrhandtag o du kliar dig i näsan?
Man kan inte skydda sig mot allt. Tyvärr. Men man kommer långt med sunt förnuft.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Har man katt och är gravid så ska man se till att tömma lådan så ofta man kan. Det är inte förens kattbajset har legat och fått bakterieserat sig som det blir "farligt".
Är man rädd för att få det pga att man tömmer lådan, så ska man också undvika att klappa alla djur man kan bli biten eller riven av. Man måste våga leva :)

Jo jag har förstått det nu att det inte är särskilt farligt det var bara en fundering jag hade då jag hörde att man absolut inte skulle tömma kattlådan som gravid så jag var tvungen att fråga om nån mer visste något om det. Jag är inte rädd för att leva.