Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 5951 ggr
jn84
2009-11-29 22:32
0

Åderbråck!

Upptäckte idag att jag fått åderbråck i underlivet!!!

Det gör ont, det är apfult och jag vette sjutton vad man kan göra åt det?!

Jag hoppas för mitt liv att det försvinner när bebisen är ute, för så här vill jag inte se ut för alltid!

Mirjami-78
2009-11-30 07:02
0

Jag har hört att det där rätt vanligt men om det försvinner sedan ensam eller vad man kan göra åt det hela vet jag inte.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lenore
2009-11-30 10:21
0

Fråga din BM, hon vet säkert vad man kan göra och om det går bort sen.

Har för mig att jag har läst någonstans att det ska finnas någon salva mot åderbrock på apoteket men är inte säker.

Myrra
2009-11-30 20:45
0

Jag hade det i slutet av min senaste graviditet,jisses va ont det gjorde!

Det går bort när du väl fött,det gjorde det på mig iallafall.

MimmieM
2009-11-30 23:03
0

Usch, vad otrevligt det låter :( Hoppas det går över efter förlossningen!

Någon som vet vad det beror på?

Carpe Diem

jn84
2009-12-01 08:58
0

Jag tror att trycket neråt blir en för stor belastning för blodkärlen. Känns iaf precis så.. Blir mycket värre när jag står upp, minskar betydligt när jag ligger ner.

Memsan
2009-12-01 21:21
0

Min mamma hade det under någon/några graviditeter. Det försvann efter förlossningen och har aldrig varit ett problem efter det.

Ann1
2009-12-03 22:04
0

Ett tips från yogafröken:)

Sitt ner på golvet, benen rakt fram, luta dig bakåt med händerna bakom ryggen, vinkla ena foten framåt och bakåt. Flexa och sträck ungefär 10 ggr. Ta sedan andra foten. Sedan tillbaka till första foten, snurra i cirklar 10 ggr åt ena hållet och sedan åt det andra. Känn alla muskler i foten, vilka som är aktiva och vilka som är passiva.

Gör samma sak med den andra.

Andas djupt, uppmärksamma andningen hela tiden.

Lägg dig sedan på golvet och släng upp benen mot väggen Rumpan försöker du ha emot väggen. Lägg en liten filt eller kudde under svanken. Ha benen utsträckta uppåt en stund. Andas djupaandetag, in genom näsan, ut genom munnen.

Sätt fötterna mot väggen, vinklade knän, pressa fötterna mot väggen-slappna av. Upprepa 10 gånger.

Låt sedan fotsulorna mötas, knäna ut mot sidorna. Som fjärlisvingar.

Vila.

Motverkar åderbråck. Tar 15-20 minuter. Och funkar. Lycka till:)Kyss

jn84
2009-12-03 22:38
0

#7 Tack! Går faktiskt på yoga och har fått samma tips som du gett ;)

Läste nånstans att man tre gånger om dagen ska lägga sig mot en vägg och ha fötterna rakt upp i tio minuter. Hur sjutton ska man kunna göra det om man jobbar? Inget man bara gör inne på toaletten liksom…

MimmieM
2009-12-03 22:44
0

#8 Haha, jag ser det framför mig - och att någon kommer in för att man glömt låsa!
- Äh.. jag skulle bara… jag är gravid!

Carpe Diem