okänd pappa?
Läste nånstans att pappans namn måste stå med på papprerna. Men om man av nån anledning inte vet vem pappan är, eller vet vem han är, men inte vad han heter eller var han bor. Man kanske bara träffades på krogen i fyllan och villan. Eller så vill man inte att pappan ska veta om det. Vad gäller då?

Om man inte vet så vet man inte. Då är det ju Okänd. Men om man bara inte vill säga så är det ett lagbrott tror jag..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Men hur kan de bevisa det?

#2 Det kan de inte. Men vem vill göra så mot sitt barn med flit?!
Barnet kommer garanterat att vilja veta vem som är dens pappa då det blir äldre.
Jag tror att familjerätten utreder så gott de kan, men vägrar man säga kan man ju inte få fram särskilt mkt. Men jag hoppas verkligen inte att det är många som är så elaka mot sina barn som sagt. Även om man inte gillar pappan, så får man liksom stå sitt kast och ta sitt ansvar gentemot barnet!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag är inte gravid iaf, hehe. Men undrade liksom hur det funka

jo vet man helt enkelt inte vem som är pappan så säger man bara det. men som sagt vet man så tycker jag oxå det är fel mot barnet.
en som jag känner ville ha barn men hittade ingen bra kille som hon kunde ha ett fasst förhållande med så hon tog ett ragg från krogen lite då och då så tillslut blev hon med barn och hon sa att fadern var okänd. men hon vet vem det är men har ingen kontakt med honom. och han vet oxå om det då hon visat dottern för honom tyvärr kan inte han göra något för att få vårdnaden då hon nekar till att hon ens vet vem han är. och det tycker jag är extremt sjukt. då hade hon ju kunnat åka och gjort en konst befruktning tycker jag.

#5 Han KAN dra det vidare och kräva utredning.
/Cattis

#6 tyvärr har han försökt allt nu i 6 års tid.

Familjerätten gör allt för att hitta en ev. pappa.
Men om man inte vet så är det inte mycket de kan göra…

#7 Så du menar att han i 6 år försökt få vara papp till sitt barn, men nekats den rätten? Stackars barn. Stackars mamma om barnet ngn gång får veta det. Om jag nu tolkat dig rätt.
/Cattis

#9 japp så ligger det till. ja hon är helt sjuk i huvudet hon skaffade barn för hon tyckte det verkade kul. jag tål henne inte
Ja känner en som blev gravid på semestern.. men hon letar efter pappan nu.. Men tyvärr vet hon inte vad han heter.. Och de vill ambassadören veta..

#11 ja det där är jobbigt. man bör använda kondom i dessa lägen
ambassadören?
Jag hade en komppis som blev gravid och visste inte vem pappan var. Hon kommer inte ihåg vem hon tog med sig hem från krogen den kvällen hon blev gravid för hon var för berusad.
Familjerätten var ricktigt sura på henne om det, men vad kan hon göra…..hon vet ju inte vem har var fast hon har försökt att komma ihåg.
Jag tycker att det är jättevigtigt för barnets skull att om man vet vem pappan är att man uppger det på familjerätten. Tänk på barnets framtid, den kankse vill veta en dag om sin släkt.

#14> knappt man kan hålla sig för skratt. stackars barn… Vad pinsamt att förklara det för sitt barn:
-"Lilla Plutten, mamma var för full för att komma ihåg vem din pappa är…"

#14 precis som albastiffler säger. gud vad pinsamt.
sen om man kan uppge namn är det ju usper ifall att det händer modern något.

Det är just därför jag hatar dom som har One Night Stands…

Okej, hatar menade jag inte. Jag menar liksom, om man förutser att sånt här händer, vrf har man One Night Stands då?

Att ha one-nightare är ju inte samma sak som att vara klantig nog att inte ta reda på namnet på personen… hehehe. Namnet kan ju vara smart att ha av även andra anledningar.

Jag vet, men om man har det och har oskyddat sex så jag menar, med flera män. Det var den synpunkten ajg såg det ur-

Det kan ju vara livsviktigt att veta vem barnets pappa är. Tex om barnet skulle bli sjukt och behöva en transplantation eller liknande.
Jag tycker det är hemskt med kvinnor som ser det som en rättighet att skaffa barn och därför bara ser till att bli gravida utan att meddela fadern eller barnet för den delen.
Lågt och själviskt!

#21> Säger inte att jag inte håller med dig. Tar ingen ställning alls faktiskt, tycker det är upp till personen i fråga om man väljer att behålla ett barn som blivit till av misstag (eller utan pappans vetskap), de har säkert sina skäl som "vi andra" inte förstår.
Men enligt vad du säger så är alltså föräldrar som adopterar eller använder spermabank tex åxå "låga och själviska"? De vet ju inte heller vems föräldrar barnet är?
Att skaffa barn är ju trots allt det mest själviska du gör i ditt liv, när du försöker "gjuta" en självbild av dig själv, även om barnet får veta vilka båda föräldrarna är. hehe…
Om det inte är en rättighet att själv få bestämma som kvinna om du vill skaffa barn (oavsett om pappan vet/vill eller inte), vad är det då? En Skyldighet? Klart det är en rättighet, annars kan du ju kasta oss tillbaka till stenåldern igen! :)
Lite off topic, men har för mig att jag hörde om nån undersökning som gjorts i Sverige för kanske ett år sen eller så som sa att (har för mig att det var så mycket som) 10% av sveriges befolkning på riktigt inte har den biologiska pappan som de trodde var sin pappa. Låter som förskräkligt många som inte har koll på deras riktiga biologiska pappa. Ett misstag händer tydligen rätt lätt. *gulp*
Om det är så att man inte vet vem pappan är, men om pappan inte vill ha barnet utan att detta inte var ett planerat, så kan han säga att han vill vara okänd.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

#22 Jag tycker att det finns en stor skillnad mellan att planera att skaffa barn utan en pappa och om man "råkar bli" gravid och behåller barnet. Det låter ju som att jag skulle förespråka abort i alla lägen där det inte finns en pappa eller där han motsätter sig. Vilket jag absolut inte gör!
Och ang transplantationer etc så menade jag kvinnor som vet vem som är pappan, men medvetet undanhåller informationen.
Till rättighet eller ej. Där menar jag när kvinnan sätter sina egna rättigheter framför barnets rätt till en pappa. Inte rätten eller ej till barn på det viset som du verkade göra.
Hörde något liknande om hur många barn som egentligen inte har den pappan som står i pappren, det har väl visat sig att många pappor egentligen inte alls är pappor till sina barn… 

:)
Jag vet inte vad jag ska göra. Det här är så svårt. Jag har varit så dum och haft ett förhållande med en gift man, och nu är jag gravid. Jag vägrar att göra abort, jag tycker det är fel.
Jag vill självklart inte neka mitt barns rätt att veta vem pappan är eller till umgänge med honom och det har vi inte tänkt, han och jag. Men hur gör man när Familjerätten kräver att man ska uppge namnet fastän det kommer förstöra pappans liv typ? Jag kan inte låta det hända. Det som har hänt har hänt, finns ingen anledning att grubbla över det. Bara se framtiden liksom. Så varför göra mer skada?
Det måste väl vara ett lagbrott när man egentligen är tvungen att uppge namnet. Men vad är straffet? Vi båda är med på detta, och det barnets pappa säger att han vill veta hur barnet mår och att han bryr sig. Jag vill få fram barnets rätt, precis som när jag tycker att det har rätt att leva. Och jag tycker att det hela är så hemskt. Men jag ser ingen annan utväg, att göra på nåt annat sätt är katastrof.
Hur går det till när man skriver på pappren och sånt? Är Familjerätten stenhårda med att försöka få ur mig vem pappan är? Frågar dom mycket? Vill dom att man ska berätta en massa om det?

#26 ursäkta mig men förstöra hans liv med att hans fru får veta detta. det skulle han ju tänkt på innan tycker jag.
#26 Det är bara att hålla fast vid att du inte vet vem han är. Dem kommer säkert att försöka "tvinga" det ur dig men om du bara säger att du inte har en aning (hade sex med någon på krogen på fyllan som du inte alls minns) så kan dem inte göra något annat än att sätta barnets far som okänd.
26# Vadå förstöra hans liv?? De har han ju sett till själv att de blir förstört… Han kan väl ändå skriva på papper utan att frugan vet om de ändå..

#29 håller helt med

han har ju absolut gjort ett snedsteg. hur ni än gör nu så blir allt fel. barnet har rätt att veta vem pappan är.
när min morfar dog fick vi reda på att han hade ett barn utanför äktenskapet. han hade gått o betalat underhåll till henne hela sitt liv.

#26 Ni vinner inget på att inte berätta, bättre att vara ansvarsfull och säga sanningen från början än att det ska komma fram senare när ditt barn kanske behöver en transplantation eller annat. Tror du inte att frun far mer illa av att få reda på det långt senare?
Och om det är pappan du vill skydda så ser jag ingen som helst anledning till det, barnet har rätt till sin pappa och hans familj har rätt att veta hur det ligger till!
Du och pappan har gjort ett snedsteg men det tycker jag inte ska behöva gå ut över ert barn. Ni får ta ert ansvar och ge barnet ett så bra liv som möjligt.
#26 måste bara säga att jag inte tycker du har gjort fel! Han har gjort fel och borde från början sagt antingen nej j ag är giftoch vill inte ha något förhållande med dig eller sagt till sin fru att han hittat någon annan och skiljt sig! Tycker absolut att du ska berätta vem pappan är! HAn får stå sitt kast, han har ju gjort fel! Lycka till
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Han som har slitit i 6 år, borde inte han genom faderskapstest bevisa att han är pappa till barnet ?
En kompis till mig fick barn med sitt ex. Men när hon blev gravid så vägrade han inse att han va pappa till barnet. De höll på jättelänge och tjaffsa men han sa att barnet inte var hans. Hon skrev hans namn på pappret som pappa och till slut när han blev hotad att bli hämtad av polis för att genomgå faderskapstest så visade ju det att han var pappan..

#34 japp men här nekar modern totalt och då hon nekar att hon aldrig sett honom ens tas han ju tyvärr inte på allvar och han har ju tyvärr ingen på sin sida som kan vittna medans tjejen tyvärr har personer som vittnar för hennes del men tyvärr ljuger dom ju=(
#34 detsamma var med min vän, om han inte gjorde faderskapstestet så skulle polisen komma och hämta honom. och som sagt, det visade sig vara han som var pappan.

Jag har en vän som har uppgett sitt barns pappa som okänd fast hon mycket väl vet vem han är.
Jag var emot detta i början, tills jag lärde känna henne närmare och fick reda på vilket svin han verkar vara. Han hade regelbundet misshandlat henne och var även kriminell. Hon lämnade honom och bytte stad, och ville absolut inte ha ett barn med honom. Dock hade hon en "tyst" graviditet, och märkte alltså inte ens att hon var gravid innan hon födde. Nu är hennes son det bästa i hennes liv, och jag tror att det bästa för honom är att inte hans pappa vet att han har ett barn.

Precis min tanke som ovan här skriver… det finns ju olika anledningar till varför man väljer att inte uppge pappans namn, i vissa fall kanske barnet skulle kunna bli både misshadlat och utnyttjat på olika sätt om det var tvingad till kontakt med sin pappa. Tycker inte man ska dömma så hårt som ni gör och dra alla över en kam, jag anser att många säkert har en god anledning som är till barnets bästa att pappan inte uppges. Sen finns det säkert tjejer som tyvärr undan håller en bra pappa från sitt barn, men man kan ändå inte dra alla över en kam och tycka att alla gör fel om dom inte erkänner pappan.