Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3236 ggr
jn84
0

Jag orkar inte!

Här är det inte försäkringskassan som är problemet, utan min arbetsgivare! Skrikandes

Fick precis papper med inkomstuppgifter och de har skrivit att jag har en beräknad årsarbetstid på 1857 timmar. (Heltid är enligt f-kassan 2000 timmar per år)

I mitt senaste lönebesked står det att jag fram till den sista september hade arbetat 1684,76 timmar, alltså i snitt 187 timmar per månad - betydligt mer än heltid.

På årsinkomst har de skrivit 232890 kr när jag fram till sista september hade tjänat 223906 kr.

Menar dom på allvar att jag bara var tänkt att jobba 143 timmar och tjäna 10000 kr under oktober, november och december om jag inte hade blivit sjukskriven?

Jag är arg så jag kokar, men så klart kommer allt bara ut i tårar! Orkar inte ta tag i det här idag, men ska kolla upp lite vad jag har att sätta emot.

teachingbirds
0

Hur många timmar i månaden har du kontrakt på?

kamjo
0

Men fy då! Stå på dig! Håller tummrna!

jn84
0

#1 Kontraktet är på 24 timmar/vecka. Och den tiden har de inte skrivit heller..

Har kontaktat f-kassan och frågat hur man ska räkna egentligen när jag vissa månader har arbetat 92 timmar medan andra gått upp till 220 timmar utan övertidsersättning. Då borde ju ett snitt beräknas.

Och jag förstår inte varför arbetsgivaren gör så här, det spelar ju knappast dom nån roll, det är ju inte dom som betalar! Dom har bara strulat sen dag 1 jag började jobba där och det är grymt jobbigt att alltid behöva ifrågasätta precis allting. Jag fick tex nu i oktober äntligen rätt betalning för mina jourtimmar som jag hade i FEBRUARI!  Eller rätt och rätt, de gjorde ju så klart fel och drog skatt en gång till så jag inte fick ut några pengar, men de kommer ju tillbaka på skatten sen.

Nä, det här ska jag slåss för, jag ska ha mina 2000 timmar om jag har rätt till det! Jäkligt synd att jag inte är med i rätt fack. Är bara studerandemedlem i Lärarnas riksförbund och dom lär ju inte hjälpa till här…?

Ska försöka hitta vartenda lönespec så jag har lite kött på benen när jag ta fighten med arbetsgivaren. De kan ju knappast ha rätt att  räkna bort arbetstid i slutet av året för att jag får havandeskapspenning eller är sjukskriven. Jag hade ju arbetat om jag inte var gravid.

teachingbirds
0

Jag tror tyvärr inte att du har rätt till nåt slags snitt över hur mkt du arbetat tidigare under året, utan bara de timmar som står på ditt kontrakt. De kan ju inte veta att du skulle arbetat mer än det nu de tre sista månaderna av året.

(Därför är det viktigt att försöka få kontrakt på just så mycket som du arbetar, även om det kan vara fruktansvärt svårt att övertyga arbetsgivaren om detta)

jn84
0

Mailade f-kassan idag och de sa att jag kan lämna in ett eget brev tillsammans med det arbetsgivaren har skrivit. Där kan jag redovisa vad jag tjänat de senaste 6 eller 12 månaderna så tar de med det när de tar ställning till hur mycket jag får.

Enligt dom spelade det ingen roll om jag arbetat mer vissa månader och mindre andra, dom tar hänsyn till det med.

Ska kolla med arbetsgivaren imorrn hur dom har räknat och sen skickar jag bara med ett brev med siffror på vad jag tjänat så får f-kassan besluta sen.

teachingbirds
0

Det verkar ju bra! Håller tummarna

Jennifersthlm
0

Ja skicka in allt du har och avvakta på besked, sen kan du alltid överkliaga om du anser att fk har tagit ett felaktigt beslut!