Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6197 ggr
Mikaela_B
0

Föräldrapenning

Jag har inte läst så mkt om allt detta med försäkringskassan och va sjutton allt nu skall göras och vara klart hos dom tills bebisen kommer etc och om ersättningar mm..

Just nu är det en enda soppa för min del hehe.

Men jag har en liten fråga ang föräldrapenningen, är inte de den ersättning man får under sina "mammadagar" om så säga? alltså om du ansöker om föräldrapenning 1 månad innan födseln så dras de dagarna av mammaledigheten?

Jag har soc bidrag just nu pga att jag inte har rätt till a-kassan etc, jag har vart sjukskriven men ej längre, dock så pga illamående mm pga graviditeten så vill soc sjukskriva mig för att jag inte kan följa min arbetsplan som jag har hos dom, och tydligen så kan den ej ändras utan att ja sjukskrivs.

Men sedan kommer vi till den nya arbetsplanen som jag får, jag har blivit nekad pengar i 2 månader nu pga jag inte blivit sjukskriven för ja måste vänta tills nästa fredag för att få intyg, eller rättare sagt veta om jag får intyg eller inte!

Men en av punkterna i soc arbetsplan för mig är ett krav där jag skall ansöka om 2 månaders föräldrapenning innan beräknad födsel :S I mina öron låter det sjukt.

Måste man ta ut ett visst antal dagar innan födseln, om inte varför ska dom tvinga mig att lägga ut 2 månader innan bebisen än är här? Om jag nu har förstått det hela rätt att det är 2 månaders dagar som försvinner…

Hoppas någon förstår hur jag menar :P

www.blueberryhedgehogs.com

jn84
0

Från 60:e dagen innan bf har man rätt att ta ut full föräldrapenning. Det är för att man ska kunna trappa ner på jobbet och ändå få ersättning utan att behöva bli sjukskriven. Dessutom är det svårt att få f-kassan att godkänna en sjukskrivning de sista två månaderna eftersom man har föräldrapenningen att ta av.

Det är verkligen skittrist att behöva ta av mammadagarna, men det är inte mycket man kan göra. Alla som är gravida och vill trappa ner i slutet får göra så. Jag har dock fått beviljad havandeskapspenning (pga tungt arbete) och behöver inte ta av mina föräldradagar då f-kassan anser att mitt arbete är för tungt att utföra som gravid.

Jag kan förstå att soc tycker att du ska ta av dina föräldradagar två månader innan bf, för då har du ju ändå möjlighet till en inkomst. Dock måste du ju inte ta ut full föräldrapenning om du inte vill, det väljer du ju själv. Om du kan leva på mindre pengar så kan du ju spara lite dagar. :)

Mikaela_B
0

Jo så sätt så förstår jag, men dom tänker sjukskriva mig nu, får veta de den 13 om jag blir sjukskriven eller ej… men men

Jo visst, men jag har ju inkomst då via soc eftersom att jag har försörjningsstöd, så de är ju existensminimumet inkl hyra,el,hemförsäkring, resekostnader etc, och soc låter mig inte bestämma utan dom kräver att jag skall ansöka om full föräldrapenning….

Och det är pga att dom vet att jag kan få godkännt och då drar dom av de pengarna jag får från försäkringskassan av det dom betalar ut, för de var exakt samma tjafs när dom krävde att jag skulle ansöka om bostadsbidrag, fick ut 700 kr i bostadsbidrag och då drog soc av de 700 kr.

Så när man frågar efter anledningen till kravet om full föräldrapenning så får jag ingen, utan bara att de är ett krav för att ja skall få mitt försörjningsstöd godkännt för det ingår i "handlingsplanen" som jag har…

Men men då förstod ja det hela rätt iallafall and mammadagar etc…=)

jn84
0

#2 Det tycker jag är lite fräckt. Att du måste ta ut full ersättning alltså. Fast man kanske kan få socialbidrag samtidigt som man får föräldrapenning och då är det ju inte så konstigt att de vill att man tar ut så mycket man kan på föräldrapenning.

Men är det bara föräldrapenningen du får de sista två månaderna så tycker jag definitivt att man ska få välja hur mycket man vill ta ut.

Jag kommer bara ta ut 5 dagar i veckan av mina mammadagar när jag måste börja ta av dem, det kommer innebära att jag får ca 56% av min vanliga inkomst. Ett jäkla inkomstbortfall, men det väljer jag ju själv för att kunna spara på mina dagar..

Mikaela_B
0

#3 Alltså som ex, säg att jag får ut 7000:-/mån från soc
Det ska täcka alltså mitt existensminimum som då räknar, mat,hygien/dusch artiklar,kläder,fritid,mm och sedan är de också inräknat hyran, hemförsäkring, hem tel,bredband,mobilabonemang/kontantkort refil, resekostnader, el+vatten etc… Och så får vi ju inte glöma mat till djuren och deras försäkringar osv..

Så 7000:- ska räcka till de ja nämnde ovan, för de är då min månadsinkomst i ekonomisktbistånd.

Men så säger soc då att jag måste ansöka om full föräldrapenning 2 månader innan beräknad förlosning, nu vet jag inte hur mkt de blir i månaden, men det blir alltså 7000kr - föräldrapenningen = ?

Så det som jag får ut om man räknar ut följande ekvation är det som soc betalar mig i månaden och sedan täcker föräkringskassan upp resten med hjälp av min föräldrapenning, så jag får ut exakt lika mkt som innan bara det att soc inte behöver betala ut hela summan eftersom f-kassan går in med en del pga föräldrapenningen…

Jag jobbar ju inte nu ändå pga att jag och sambon blev varslade från våra jobb, sambon har nytt nu men när jag blev gravid så blev de svårare för mig att få jobb, även om jag försöker just nu få timmanställning eller praktik åtminstone men har inga garantier, men tycker som sagt inte att de är rättvist att ja skall behöva ta ut full ersättning..

Soc förstör liksom hela min planering som man har i huvudet om att bli förälder, och hur jag och sambon ska göra med föräldrapenningen osv, man bygger liksom upp en bild av hur man ska gå till vägar och sköta allt och förbereda, men dom spräckte min lilla säkerhets bubbla… suuck… Vill ju spara så mkt jag kan av mina dagar liksom..

Ninnii
0

Jag kommer få ut ca 4000:- i föräldrapenning i månaden, känns lite skit. Det ska man försörja 2 barn, hästar och hushåll. Som tur är så har jag en sambo som betalar det mesta av hushållet. Det är lite jobbigt när man inte kan göra som man vill alltid pga av man inte har pengar.