Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2651 ggr
Piggeline
2009-10-12 23:18
0

Funderingar och laster

Hej!

Är ny på sajten men det känns som jag hittat rätt. Jag är 23 år gammal och jag och min man har börjat fundera på barn men innan jag bli gravid vill jag bli av med min övervikt och lite mer hehe.

Så nu mera består min kost av kött, fågel, ägg, sallader, bär, lite dressing, lite grovt bröd då och då, mycket vatten och cola light som tyvärr är ett av tre beroenden. Ibland dricker jag även Naturdiets Smoothies. Jag har börjat gå ner i vikt så min nya livvstil passar mig verkligen.

Så övervikten håller jag på att fixa så att säga. Och mitt beroende med cola light ska jag också ta i tu med snarast.

Nu till mitt problem. Som sockerberoende har jag svårt att "redan" ta i tu med mitt största beroende, nämligen rökning.

Jag har ju svårt att kämpa emot 3 beroenden samtidigt. Det jag undrar är: Kan det vara okej om jag slutar röka först när jag får veta att jag är bravid eller kan mitt barn ta skada ändå?

Jag har rökt i 7 år. Och jag vill självklart inte att mitt barn ska lida för mitt problem så att säga.

Har läst lite på sajten och speciellt när det gäller rökning. Mina mamma rökte till exempel när hon var gravid med mig men hon höll sig rökfri när hon var gravid med mina systrar. Jag har alltid varit överviktig och mina systrar är normalviktiga. Så visst misstänker jag att jag blivit lite drabbad där? Men jag kan inte hitta någon info ang rökning innan graviditet.

Mvh :)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Trollhassel
2009-10-13 10:26
0

Jag snusade tills den dagen jag tog reda på att vi väntade bebis. Har snusat i många år och trode ALDRIG att jag skulle sluta. Men, det var 7 resor lättare än vad jag någonsin trott när man hade en liteni magen att skydda.

Jag tror du kan vänta på dagen du plussar, men då är det tvärstopp. Vissa röker vidare in i graviditeterna och kan även röka graviditeten igenom, men det är inte bra alls. Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

jn84
2009-10-13 12:11
0

Jag tror också det är bättre att vänta på ett plus. Visst är det alltid bra att sluta så fort som möjligt eftersom varje cigarett påverkar kroppen. Men jag tror det är svårt att hålla upp om man inte riktigt känner sig motiverad. Och tar det sedan lång tid att bli med barn så lär det känns rätt meningslöst att ha slutat för något som inte vill bli till. Då finns ju risken att man börjar röka igen och då blir det nog ännu svårare att sluta nästa gång…

Bara du slutar helt när du väl plussar :)

Piggeline
2009-10-13 12:24
0

Vad lättad jag blev! Självklart ska jag sluta tvärt om jag plussar, vill absolut inte riskera något. Plus att jag har ju letat länge efter en anledning att sluta men inte riktigt klarat det. Men motivationen är ju verkligen på plats vid en graviditet :)

Då kan jag lägga all energi på motion och diet så länge ;)

Plus att den där underbart hemska cola lighten måste väck haha

Trollhassel
2009-10-13 12:55
0

Se graviditeten som en fantastisk anledning att sluta. Jag lovar dig, du kommer klara det som en dans när du väl är där!

Med Vänliga hälsningar

Piggeline
2009-10-13 12:58
0

#4 hoppas du har rätt ;)

Har hört andra säga det samma då dom slutat när dom sett sitt plus.

Förväntar mig såklart att det blir svårt men det är det ju med alla beroenden. Men som sagt, har man ett annat liv att tänka på så blir det nog lättare. Om inte med suget så med självdiciplinen.

RC70
2009-10-13 18:54
0

Coca Cola Light är minst lika onyttigt som vanlig Coca Cola, den innehåller bara mindre socker, men lika mkt kolhydrater.

Bästa sättet att sluta dricka mkt läsk är att börja dricka vatten istället. Tro mig, haha, jag har jobbat på Coca Cola, o drack inte en droppe Cola under hela tiden Flört drack BonAqua istället Tungan ute

Piggeline
2009-10-13 19:28
0

Jo jag vet att cola light inte är bra :) därför ska jag ju sluta ;)

JMax
2009-10-13 19:37
0

Sen innehåller ju light produkter en massa andra gifter med…

Äter eller dricker aldrig light

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Trollhassel
2009-10-13 21:47
0

Nej, lightprodukter är inte nyttigare än sockrade alternativ, men det vet du ju redan. Dessutom kostar ett sånnt beroende nästan lika mycket som rökning. Jag missbrukade sötningsmedel en gång i tiden och det var en riktig befrielse att sluta. Om det är sötningsmedel man behöver (det är det ofta, eftersom det är beroendeframkallande) så bör man sluta med allt som inehåller sötningsmedel. Tuggummin, läsk, godis rubbet. Naturligtvis kan man ju tugga tuggummin senare igen när man kommit ur sitt beroende, men det är inte bra att konsumera sötningsmedel när man håller på att sluta.

Med Vänliga hälsningar