Tryck i underlivet
Är det vanligt att det känns som att det liksom trycker nedåt i underlivet? Det känns som att allt jag har i magen är på väg att falla ut neråt.. Är i vecka 25.
När jag går blir det värre, jag börjar gå mer och mer bredbent för att minska smärtan och det känns som att jag skulle vilja dra upp trosorna till öronen för att "hålla tillbaka" lite.
Ska det kännas så här? För det hindrar mig som tusan både när jag jobbar och när jag ska gå nånstans.
Det känns nästan som att hela bäckenet är inflammerat. Svanskotan smärtar som om jag har ramlat på den och allt känns väldigt obehagligt…
Det där, för mig, låter som känslan då man närmar sig att föda, då barnet fixerar sig i bäckengången med huvudet. Det låter inte som att det borde vara så i vecka 25. O just som du beskriver det med obehaget o smärtan, så tror jag att du borde ringa din bm direkt imårrnbitti o kolla läget iaf. Dom VET ju om det är normalt, eller ej, i vecka 25.
Men vore jag som du så skulle jag vila så mycket som möjligt idag o sen ringa bm direkt imårrn då dom öppnar. Möjligt att det inte är nåt farligt, men då slipper du ju grubbla… Eller hur?
Uppdatera oss gärna i tråden om hur det gått…
*styrkekramar*
Du har inga sammandragningar, va?

Fy vad jobbigt! Hoppas att det går över.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Nej då, inga sammandragningar. Och känns inte som att bebis fixerar sig, den far runt i magen som vanligt. Fast jag vet ju iof inte hur fixeringen känns heller :)
Mitt jobb är så krångligt, det finns liksom ingen annan som kan byta av mig, så vet inte riktigt hur jag ska lyckas ringa bm imorrn. Men det känns som att det inte blir bättre iaf. Om jag står på ett ben känns det som att bäckenet ska dela sig på mitten.
Funderar på foglossningar, har ju bara haft ont i ischiasnerven hittills, men det här kanske också är en sorts foglossning?
jn84:
Foglossning kan göra ont i bäckenet, men, foglossningen ska inte göra att det känns som att det "trycker på neråt". Foglossning beror ju åp att skelettet mjukar upp sig, o pga det så kan man få en ruskig värk. Jag hade foglossning med minstingen o den började i vecka 9-10 redan o pågick hela vägen. Det var hemskt!
Går det inte att lösa så att du kan få en ledig stund på jobbet för att ringa detta samtal, då tycker jag att du ska ta ut en sjukdag. Men du kan alltid ringa jobbet på morgonen o säga att du har en läkartid kl (då mvc öppnar), osså står du där utanför dörren o går in direkt o rycker tag i en barnmorska.
För arbetsgivaren kan inte neka dig läkarvård ;)
Ibland får man ta till "fula knep" eller "nödlögner" då nöden kräver det! ;)

Googlade lite och det låter nog som foglossning. Ska ge jobbet en chans imorrn, men en av sakerna man definitivt ska undvika vid foglossning är vridande lyft där man står kvar med fötterna på golvet men vrider kroppen. Såna gör jag säkert 25 gånger per medan jag drar 55 kg. Känns inte som någon vidare kombination…
Men vem vet, jag kanske mår prima imorrn och kan fortsätta jobba massor :D
jn84:
Det är absolut inte bra att arbeta med sådana uppgifter under dom sista 3 månaderna av graviditeten… Du kanske borde fundera över om du bör gå på mammaledighet redan 3 månader innan beräknad förlossning? Du vet att den möjligheten finns va?

Nä, men man kan väl bara söka havandeskapspenning de sista två månaderna innan bf? Det har jag gjort iaf, men bara halvtid den första månaden och sen heltid sista månaden..
Hmm, kan vara ändrat. Det var dom sista 90 dagarna år 2005 då jag väntade minstingen…
För ett par veckor sedan när jag var ute och gick så fick jag sammandragningar och det tryckte neråt, så det kändes precis som att barnet skulle komma. Tyckte det var jätte läskigt, men enligt in barnmorskan var det vanligt. Då ska man stanna upp så det släpper eller lägga sig eller sitta. Jag är i vecka 34 nu och detta har fortsatt. Så fort jag ska resa på mig eller sätta mig eller vad som helst. Det är inget vidare.
Det kanske skulle vara bra att kontrollera att du inte har urinvägsinflammation.
Jag har precis kommit hem från en veckas inläggning på en förlossningsklinik. Där upptäckte de att jag hade bakterier i urinen. Vilket kan orsaka både ett för tidigt värkarbete, samt tryckkänsla i underlivet.
Var rädd om dig!
#11 urinvägsinfektion *rättar lite fult*

Trycket är mindre idag, blir värre om när jag står och går. Och framförallt när jag jobbar och lyfter. Tar jag stora steg eller tar isär benen för att tex sätta mig i bilen så känns det som att jag ska gå av på mitten. Allt känns liksom tillsammans, fast det känns lite som olika saker..
Ringde iaf mvc idag och fick tid hos en läkare på MÅNDAG! Herregud, vad ska jag göra fram till dess? Hon på mvc sa att jag alltid kan sjukskriva mig själv en vecka, men jag vill ju inte vara heltidssjukskriven.. Kan man vara sjuk på halvtid på eget bevåg den här veckan eller måste man vara hemma helt om man ändå är hemma?

#13Kan du inte prata med din arbetsgivare och berätta hur det ligger till.Kanske du kan få jobba i ett lugnare tempo och med lättare uppgifter?
Med Vänliga hälsningar

# 14 Det finns inget lugnare tempo eller lättare uppgifter.. Det är så svårt att vara personlig assistent, för det är ju inte arbetsgivaren man jobbar med. Och när jag är hemma så måste föräldrarna till brukaren hoppa in istället för mig och det blir en himla cirkus. Så skulle vilja jobba halvtid för att visa att jag faktiskt vill jobba, även om jag inte grejar hela dagar..

#15 Åh, just ja. Du är ju personlig assistent. Då är det ju lite svårt att tumma på arbetsuppgifterna.
Med Vänliga hälsningar
#12 Benäms även som urinvägsinflammation.
Vilken skillnaden är för de olika benämningarna har jag ingen aning om, vet du?

#17 Tror att det är samma sak. Vet inte om det är inflammation eller infektion som är den korrekta benämningen.
Med Vänliga hälsningar
#18 infektion är det korrekta.
#19 Eller blåskatarr…Kanske.

Infektion och inflammation är väl inte samma sak? En inflammation är väl när kroppen reagerar, tex genom att bli röd och irriterad? En infektion är väl när det har kommit in bakterier?
Fast en inflammation borde ju kunna vara en reaktion på en infektion…
Hur vet man förresten om man har en urinvägsinfektion? Det svider till som tusan "där nere" ibland, men har inga problem med att kissa eller så..

Mycket riktigt. En inflammation och en infektion är helt olika saker. Det man får i urinvägen borde vara en infektion och inte en inflammation.
Jag har haft urinvägsinfektion två gånger i mitt liv och det är inte kul. Det kan säkert te sig på andra/flera vis på gravida kvinnor men huvudsakligen får man ju problem med att kissa. Det gör asont och ibland kommer det bara några droppar fast man är jättekissnödig. Jag kan inte tänka mig att man kan ha urinvägsinfektion utan att det svider och gör ont men om infektionen inte är så långt gången så kan man kissa normalt, men få ont.
Med Vänliga hälsningar

Hmm.. jag har inga problem att kissa och det svider inte varje gång. Bara gjort någon enstaka. Eller främst har det liksom bränt till när jag bara suttit vid datorn.
Men såg att man kunde köpa hemmatest på apoteket så tänkte fixa det senare idag. Då kan jag utesluta det iaf och vänta på läkarbesöket på måndag…
#23 jag har gått ett flertal ggr med urinvägsinfektion utan att känna av det nämnvärt. som nu senast så lämnade jag urinprov förra veckan för något, men de ringde upp och sa att jag hade långt gången urinvägsinfektion..
så man måste inte känna något.
Dte värsta är att det inte alltid visar på stickan att det är UVI utan de måste skicka på odling. När jag var liten hade jag ofta UVI och även när jag väntade mitt första barn. På Mvc så får man ju alltid kissa i en mugg för det ska kolla äggvita osv. Men de ser inte alltid där om det är något. Så denna gången när jag är gravid så är jag stentuff på att de måste skicka det på odling för att se om jag har UVI.
Man sska va försiktig med Uvi, för det kan faktiskt leda till att man får problem med njurarna. Så man ska ta det på allvar tycker jag.

#24 Oj, så pass! Hade jag inte kunnat tänka mig. Nu blir man ju lite hypokondrisk :P
Med Vänliga hälsningar
jn84: Jag tycker de är fel att du känner att du lägger allting på din brukares föräldrar.. Dom måste kunna hitta nån som kan hjälpa dig!
Jag försztår dig och skulle nog känna likadant,. men du kan inte gå och ha ont och må dåligt för att du får skuldkänslor över brukaren.. De är där man måste bli lite egoistisk! Svårt jag vet.. men kasnke ett måste om du ska orka hela graviditeten?
Men om du vill jobba halvtid så får dom ju se till att fixa in nån som jobbar andra halvan..
För heltid och hela de ansvaret du har , funkar ju inte i dagsläget..
Jag har dom senaste dagarna fått en annan sorts smärta i mina fogar än innan.. Tidigare har min sm'rta mest setat i rygg och höfter men nu är de verkligen så att de gör skitont fram i blygdbenet och sen (svårt att förklara) typ UNDERifrån! Låter väl helt tokigt, men de gör skitont underifrån och upp i "mumindalen" (som min svärmor säger) Och där kan jag kanske känna igen de lite som du säger ett tryck, fast inte som i att man snart ska föda. Men jag känner att jag skulle vilja gå väldigt bredbent för att minska smärtan..
Så de är mycket möjigt att de är foglossning för dig också.. :/

#27 Du beskriver typ exakt det jag känner… Plus att det liksom bränner i blygdbenet ibland, exempelvis när jag har legat i sängen och sedan lutar mig framåt när jag står upp.
Har nog bestämt mig för att vara sjuk hela veckan ändå för att se om det blir bättre. Fast jag känner mig så dålig när jag inte jobbar. Och ännu sämre när jag är hemma och inte gör nånting annat än att sitta här (tills det blir jobbigt i benen för jag brukar alltid sitta som en skräddare och det går inte nu), ligga i sängen eller glo på dumburken.
Plus att jag känner det lite som att om jag är hemma hela veckan nu och vilar så kanske läkaren på måndag inte tycker det verkar så illa och tycker att jag kan jobba på som vanligt..
jn84:
Hittade denna infon åt dig om havandeskapspenning.
Vem får havandeskapspenning?
Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.
Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.
Källa:
http://www.forsakringskassan.se/nav/826fd557269c2e979faf79a7bff86f04

Träffade läkaren idag och det var inga problem att få en sjukskrivning. Han hade sjukskrivit mig på heltid om jag hade velat, men ville bara ha en halvtid så då blev det så :)
Han skrev fyra veckor till en början, sa att det kunde vara knepigt med försäkringskassan med längre tid. Och om fyra veckor är det bara 10 dagar kvar tills jag har sökt havandeskapspenning så det löser sig nog.
Men nu antar jag att jag väntar på att försäkringskassan ska godkänna den här sjukskrivningen. Och sen havandeskapspenningen.
Går under om jag får avslag… Har idag så ont att jag bara gråter när jag måste förflytta mig. 
Va skönt för dig att du blev sjukskriven..!
jag går också under om jag får avslag.. Här har dom krånglat en del FK. Först fel papper, och sen hade min tillfälliga läkare tydligen skrivbit fel på pappret.. Så jag har ännu inte fått nå pengar.. Och vet ju förståss inte om jag får avslag eller ej.. Jag blev sjukskriven i v.11 och är nu i v.20!
Åh, så bra att det ordnade sig för dig med sjukskrivningen!
Men tråkigt att du ska behöva ha så hemskt ont, låter jättejobbigt.

#21 Skickar man papprena direkt till f-kassan eller ska dom till arbetsgivaren?
Sjukt att man går hemma och är sjuk utan att veta om man får pengar för det eller inte. För får jag inte pengar så måste jag ju jobba ändå, även om det kommer kräva många tårar…
Jag tycker att de hela är så sjukt att man inte ska kunna känna sig trygg om att man skulle råka bli sjuk att man får betald från Fk. En grav. varar ju inte hela livet utan bara ett tag och det tycker jag att har man en läkarintyg ska man kunna få betald för just för att man inte kan jobba. Inget man vill fuska med utan har man det på papper från läkaren. Har den läkaren på Mvc gjort bedömingen att man inte kan jobba så ska ju inte det kunna ifrågasättas sedan. Jag hoppas ni får era sjukskrivningar godkända från Fk!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
#34 Reglerna på försäkringskassan är helt vansinniga. Jag har varit sjukskriven sedan v.14, för hotande missfall och nu senare för hotande förtidsbörd. Förlossningen höll på att sätta igång redan i vecka 25, så jag blev inlagd på förlossningskliniken där de lyckades stoppa upp det hela med intensiv medicinering. Vid mitt senaste läkarbesök berättade läkaren att försäkringskassan inte accepterar en sjukskrivning för hotande förtidsbörd längre än till att barnet är 34 veckor gånget. Mitt senaste barn föddes i v.33, och var inte alls färdigutvecklad. Det var väldigt jobbigt, han kunde inte smälta modersmjölken och drabbades av en infektion som han gudskelov klarade sig igenom.
Hur kan försäkringskassan utsätta ofödda barn för den ökade risk, som en prematur födelse trots allt innebär?
Usch, jag blir helt rosenrasande!
#35 Ja man kan undra hur de tänker. Man kan ju börja undra om de som har beslutat om reglerna inte har varit gravida själva med denna iställning till det hela!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!