Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3400 ggr
danino
0

för el. emot?

Jag ville helt klart veta vad det blev för kön.Man är ju jätte nyfiken.

Vi ville ju även gå och finula på vilket namn den skulle få.

Det blir ju ändå en jätte överaskning när den kommer ut,hur barnet ser ut och personlighet mm.

jn84
0

Förut ville jag veta, nu vill jag inte det längre. Särskilt inte efter att en kompis sa att man själv får titta efter vilket kön det är när den föds. Tycker det låter jättespännande :)

Klart det vore enklare att veta, med tanke på både namn och kläder. Men jag vill undra ett tag till

[Catteklina]
0

Jag tog reda på det och kände det som en självklarthet för oss, både jag och min sambo tyckte att det vore bra att kunna fixa saker innan bebisen kom, utan att allt skulle vara neutralt.

Sen den överraskningen kan bli ännu större om det kommer ut en av motsatta könet än vad BM sagt ;) Skämt åsido…
Men det är upp till var och en om man vill tjuvkika eller inte.
Har själv fått en hel del kritik för att vi "tjuvöppna paketet" innan det kom så att säga. Men alla tänker vi olika :)

JMax
0

Jag vill inte veta innan, det är ju en del av det hela att inte veta utan att få gå o fundera, känna efter vad man har för cravings o annat. Fundera på både kill o tjejnamn o så. Så jag tycker inte man ska göra det och ännu mindre efter det att jag fick reda på att vissa gör abort om det är "fel" kön.

Men det är ju upp till var o en att göra vad som känns rätt för dem.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

andaloce
0

Förut har jag varit helt emot att ta reda på könet, tycker det är en utav de stora överaskningarna när barnet kommer ut.

Nu med tredje barnet funderar jag på att ta reda på könet, just för att "lättare" kunna köpa nya kläder osv. För mig spelar könet ingen roll, men jag vet att min sambo vill ha en son eftersom vi har två flickor, så om vi tar reda på könet i förväg är jag rädd att han ska bli "besviken". Så jag har faktiskt inte bestämt mig än hur vi ska göra den här gången.

Känns ju faktiskt lite tråkigt att i förväg veta vilket kön som kommer fram. Men man kan ju aldrig vara helt säker, beroende på när man får reda på könet vill säga.

Hannapanna
0

Jag vill veta, och jag tänker ta reda på! :D

#4 Tror du inte de kan ge honom lite tid att acceptera också om ni skulle få en till dotter om han fick veta litegrann i förväg?
Hinna "bearbeta" om han skulle behöva det..

kamjo
0

jag vill faktiskt inte veta…. =)

AutumnWicca
0

jag har inte barn och är inte med barn nu men jag vill inte veta sen när vi skaffar barn :) vill ha det som en överaskning och kommer nog köpa neutrala färger på allt som passar till båda könen :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Hannapanna
0

#7 Det där med kläder är de sista som bekymrar mej då jag alltid köper neutrala kkläder i alla fallen ändå. :) Min son har mest kläder som jag utan tvekan skulle kunna sätta på en möjlig lillasyster.. självklart finns de undantag eftersom man också självfallet får en del kläder i presenter och så vidare, och alla tänker ju inte som en själv. :)

AutumnWicca
0

#8 Nej vad andra kommer med kan man ju inte hjälpa :)

Jag kan ju också tillägga att jag förstår folk som vill veta könet, så länge det inte handlar om att tabort barnet om det är "fel kön". Har för mig att i mitt län får man inte veta något då de inte vill att det ska ske. Någon som hört om det förekommer hos er?

Hannapanna
0

#9 de förekommer även här tyvärr.. Här får man inte heller veta men även har jag hört att de beror på att dom här en gång blev stämda när dom en gång tex sa att de skulle bli en tjej och ut kom en kille.

Men även tyvärr att folk tar bort fel kön.. *skakar på huvudet*

danino
0

till andaloce: han blir ju lika besviken när den föds som om ni kollar innan.tror du inte?

Hannapanna
0

#11 De va lite det jag menade och att han kasnke hade en chans att "acceptera" läget!

[Catteklina]
0

Vet att här så berättar dom gärna inte könet på det tidigare ul i v.18, utan dom brukar inte vilja göra det förrän på det i v.32. Förmodligen för att undvika sådana hemska köns-aborter *ryser*

AutumnWicca
0

#13 låter vettigt! men visst är det hemskt att det förekommer..

andaloce
0

Jag förstår absolut INTE att man kan göra abort bara för att det är "fel" kön, man skaffar väl inte barn bara för att man vill ha ett speciellt kön!?  Sen är det väl så att när man passerat vecka 17 så krävs det väl speciella tillstånd för att få göra abort?

#5 och 11, jo visst skulle han acceptera att det skulle bli en tjej. Men vår yngsta dotter är snart 7år och min sambo ville inte ha fler barn förens nu när han kommit på att han skulle vilja ha en pojk. Det är klart han vet att man inte i förväg kan betämma kön, men om man tar reda på det i förväg kanske han inte ser framemot graviditeten och "ankomsten" lika mycket som han skulle göra om man inte vet. Om man inte vet könet när barnet föds, då blir man ju lika glad vad det än är. Låter dumt, jag vet!

jn84
0

#7 Men var sjutton hittar man neutrala kläder? Jag tycker att allting antingen är väldigt killigt eller tjejigt. Och tjejigt på en kille känns helfel, så därför har jag bara handlat killigt hittills…

Visst finns det enfärgade kläder, men det är ju megatrist!

Nä, jag köper killkläder när jag får en shoppingimpuls. Tror att det är en kille. Och dessutom har min mamma vinden full att tjejkläder så är inte särskilt orolig att ungen inte ska få nåt att ha på sig ;)

Hannapanna
0

#16 Ett märkte jag kan tipsa dej o är villervalla! Mycket ränder och stjärnor och underbart neutralt i mina ögon! :D

Men annars är de vääldigt svårt med neutralt.. Jag ville köpa en söt liten body eller pyjamas när vi va på vårat ultraljud.. Men på tex Hm o tom Lindex så är de tamejtusan ROSA eller BLÅTT, eller så är de vitt och brunt.. Jag vill ha FÄRGER, men inte rosa eller ljusblått…

andaloce
0

Det där med könsneutrala kläder är ju jätte svårt! Själv tycker jag att ljusgult är en fin neutral färg till bäbisar, men de kläder jag hittade till mitt första barn var trots färgen utförda på ett "killigt" eller "tjejigt" sätt, ex med bilar eller rosa fjärilar.

Visst skulle jag kunna sätta på min dotter (och gjorde det oxå) "kill" kläder, men man vill ju gärna att det ska synas vad det är för kön, speciellt när man är bland folk. Inte så kul när man har en liten flicka och någon kommer och frågar vad HAN heter!

#17 vilka FÄRGER finns som är riktigt neutrala Oskyldig? om man lyckas hitta en neutral färg så förstörs det oftast av någon bild el. likn.

AutumnWicca
0

Hum… med tanke på av ni säger så ska jag nog köpa tyg och sy egna kläder innan jag skaffar bäbis..

Hannapanna
0

#18 Jag tycker dom flesta färger är neutrala, men som du säger så ska dom ALLTID som oftast lägga till en bil eller en rosa fjärlil.. och det blir jag så lack på.

Rött har jag mycket till min son och de är han så snygg i. Men mycket grönt. Jag drar mej för att köpa de där ljusblåa pluttigull killikilliga.

jn84
0

Håller med om att i princip alla färger (utom rosa och lila kanske) är könsneutrala, men varför inte göra ett tryck som är neutralt också? Bara en nalle tex, inte bilar och inte rosa figurer. Det kan väl inte vara så svårt? Eller är vi de enda som inte tar reda på vilket kön det är?

Har hittat några riktigt fina kläder, men då finns aldrig i storlek 50/56 och det är det enda jag vill köpa just nu. Resten kan jag köpa senare ;)