övervikt
jag har varit överviktig i princip hela mitt liv, det började med att jag svällde i kroppen efter att ha ätit cortison mot allergi och astma i högdos i ca 7 år. Det har inte gått och fått bort och det blir ju inte lättare med åren.
Jag skulle vilja bli gravid inom 2 år och vet att min övervikt kan vara till bekymmer för mig och för barnets hälsa. Jag har varit hos vårdcentralen men de ger mig inget bra gehör, skickade mig till en dietist som bara förespråkade tallriksmodellen när jag sa att jag ville ha hjälp med en bantningsdiet då inget annat verkar fungera….
Tror ni jag kan vända mig till min lokala BM och få hjälp? Någon som gått den vägen för att få hjälp med vikt för framtida bäbisplaner?
Känner mig vilsen och ohörd…
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Tycker att du ska ringa bm o fråga! Prova med privat bm oxå, i vissa fall verkar det som om de har mer tid o lust att hjälpa.
Hur mycket övervikt har du?
Läste nånstans att redan efter tremånaders viktminskning med motion och bra mat så ökar chansen att bli gravid med 20%
Tycker inte att du ska banta utan redan nu lägga om din kost och lära dig nya mat o motionsvanor, det tjänar du på i längden. Det kanske tar något längre tid att gå ner i vikt men du slipper hets o risk för jojobantning och annat med bantningskurer kan du kanske lätt gå ner ett par kg men snabbt upp dem igen samt några till…
Lycka till!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Såg att du bor i Linköping! Inte långt från mig! Prova att ringa till Storken där har jag gått med båda barnen o de har varit jättebra att ha o göra med o trevliga.

Jag är också överviktig. Har haft 30 kg för mycket, men nu "bara" 20 kg. Trots det är jag inte jätteorolig för min eller barnets hälsa nu när jag är gravid. Jag är inte i jättedålig form, trots mina extra kilon, utan har en hyfsad grundkondition och rör mig ordentligt dagligen.
När det gäller dieter har jag provat det mesta, men det som funkade allra bäst för både mig och sambon (som också gått ner 10 kg) var lchf (www.kolhydrater.ifokus.se). Det körde jag med fram till att jag blev gravid och illamåendet fick mig att kräkas av bara tanken på maten ;)
Det som är bra med den "dieten" är att man aldrig behöver begränsa intaget av det man äter. Jag kände verkligen mättnad efter en måltid för första gången i mitt liv. Tidigare har jag kunnat äta hur mycket som helst av vad som helst utan att det tar stopp..
Dessutom försvann allt sug efter godis, chips, glass och allt annat dumt. När man inte åt några som helst kolhydrater så triggades inte sockerbegäret. Det blev aldrig "men jag ska bara ta en kaka till" utan istället tog jag inte en enda kaka utan att det kändes jobbigt.
Hoppas mina erfarenheter kan vara till nån hjälp!

Lchf kan nog vara bra innan vet inte har inte provat men har hört att det inte ska vara bra när man är gravid? Nån annan som vet?

#1 Jag vill givetvis gå ner på ett bra sätt, men tyckte verkligen inte dietisten lyssnade… Storken har jag aldrig hört om, har varit hos Kvinnokliniken och fixat med preventinmedel tidigare. Var ligger Storken?
Jag har bestämt att jag ska ända mitt liv nu och har en underbar fästman som hjälper mig. är så glad över att han stöttar mig så bra!

Storken ligger på Hospitalstorget. www.storken.se
Skönt att du har en fästman som stöttar o hjälper dig!

Lchf borde vara bra både innan och under tiden eftersom du håller dit blodsocker på en jämn nivå. (vilket borde minska risken för graviditetsdiabetes, (mina egna tankar om g-diabetes, så rätta mig gärna))
Jag har under min graviditet ätit mer kolhydrater än jag gjorde innan jag blev gravid, men ändå hållit mig på en låg nivå. Är i v 36 nu.
Jag tror på att lyssna på kroppen till viss del och äta det som den vill ha. Nu har jag inte haft några jättekonstiga cravings så jag har väl haft tur. Har inte heller mått dåligt av att äta fet mat. Ägg hade jag svårt med under ett par veckor, men sen dess har det fungerat bara bra.
Lycka till med allt!
Jag har alltid haft övervikt. Har alldrig haft svårt att bli gravid snare tvärtom. Har fått gå igenom två kejsarsnit som båda har gått väldigt bra. Under mina graviteter så gick jag alldrig upp i vikt utan ner istället då jag har en hemsk illamående m.m under hela graviteten. Sen så kan man så klart tänka på vad man äter lite extra då under graviteten och det gäller ju alla kvinnor.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
hej
min kompis var överviktig, och pga det fick hon flera missfall. ( vad doktorn sa) det slutade med att hon genomgick en magsäcksoperation för att kunna gå ner i vikt.
jätte bra att du vill ta tag i ditt liv på bra ett bra sätt! Jag åt kromtabletter mot sockersug för ett antal år sedan, och de fungerar hur bra som helst. man ska ju fortfarande äta och allt. men de gjorde så jag inte hade sug för godis osv. sedan startade jag med promenader. i slutet så gick jag minst 2 timmar om dagen. det som också är rekommenderat om man vill gå ner i vikt. allt räknas, du behöver inte gå 2 timmar i sträck.
promenader är underskattat, jag gick ner 10kg av enbart promenad på 2 månader. då åt jag 5 ggr om dagen! och bodde i Usa :P
lycka till!

Tack för alla svar och tankar!
#9 jag vill helst inte ta till operationen, möjligtvis som en sista utväg om inget annat hjälper.. men jag vill gå ner på ett naturligt och sunt sätt så jag har en chans att behålla vikten och må bra.
Promenader är härligt! Jag brukar sikta på att gå en timme varannan dag i två veckor sedan öka. En träningscykel kommer flytta hem till mig snart också :)

Det är jätteskönt med promenader! Jag går långpromenad nästan varje dag nu och är det jättedåligt väder så har jag motionscykeln o trampar en stund.
#10 tycker det är jätte bra att du inte använder det som ett utväg! försök att sikta på en promenad varje dag, de behöver inte vara långa. men jätte bra att du lägger upp det och har en plan!
älskar och hatar träningscyklar, avskyr dem om man går på spinning, men hemma är det nice. hahaha, då jag kan placera den framför tv och blir då inte uttråkad hahaha.

#12 Jag har rent allmänt svårt med gym.. så en cykel framför TV:n skulle sitta fint!