Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2372 ggr
[Catteklina]
0

UL nr. 2?

Jag har varit på rutin ultraljud när jag var i v.16/17, det visade sig då att min moderkaka låg fel, lågt fram, dvs. i vägen för bebisen att komma ut. Så BM som gjorde UL sa att det var viktigt att jag kom på ett till UL senare när jag var i v.32.

Nu när jag var hos min BM och mätte magen och lyssna på hjärtljuden osv, så sa hon att dom hade långa köer på UL nu i sommar så det kunde hända att jag inte fick mitt förrän i v.36 eller senare.
Dock är jag lite orolig att moderkakan inte har växt till rätta, utan kanske fortfarande ligger fel… Det känns lite sent med ett UL då för att fastställa om det blir snitt eller inte. Vill kunna förbereda mig också liksom och inte behöva oroa mig…

Finns det något man kan göra? Gnälla lite extra? Tycker att det är pinsamt och jobbigt att behöva gnälla om en sådan sak.
Går in i v.28 på lördag och har ännu inte fått någon kallelse…

Mvh,
-C

Lenore
0

Jag tycker definitivt att du ska pusha på för att få komma till ul runt vecka 32!
Jag vill inte skrämma dig eller så men om barnet skulle få för sig att vilja titta ut tidigare så kan det ju ställa till problem om det nu skulle vara så illa att moderkakan inte växt till rätta, då blir det genast en mer akut situatuon och den stressen vill man såklart bespara alla inblandade. Sen vill man ju som du säger också få lite tid på sig att ställa in sig på snitt om det skulle bli aktuellt.

Min moderkaka satt också lågt (bak) och jag fick också göra ul i vecka 32 för att kolla så att den växt rätt vilket den hade. Min dotter bestämde sig (helt oväntat) för att titta ut i vecka 35+3 så jag hade turen att den både växt rätt och att dom hade hunnit kolla moderkakans läge innan.

Du behöver inte känna att det är pinsamt eller att du är gnällig för att du vill komma till tidigare. Du tänker på ditt barns (och ditt eget) bästa och det går före allt annat! Stå på dig och se till att du får en tid i vecka 32!

Kram
Linda

[Catteklina]
0

#1 Jo, det är det jag oroar mig för. Att bebben ska hinna titta ut innan vi vet hur det ligger till.
Jag får försöka stå på mig och göra mig hörd på nästa besök om ca. 2 veckor, så kanske min BM kan skynda på det hela.

Vill gärna kunna förbereda mig för vilken förlossning det blir och inte behöva oroa mig fram till UL…

Mvh,
-C

JMax
0

På dom bara!Skrattande Nävars men berätta hur orolig du är och tjata lite, det tar ju inte många minuter att göra ett sånt ul så det kan de gott leta fram en tid.

Försök att förbereda dig på båda så länge och stressa inte upp dig. Hur det än blir så blir det bra i slutändan!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Catteklina]
0

#3 Ja, precis! Hehe, känner mig så osäker, då hon inte verkade ändra sig när jag sa att min moderkaka låg fel på första UL, utan hon sa bara att man inte skulle oroa sig då dom i flesta fall växer rätt. Mycket därför det känns jobbigt att tjata, då hon tycker att det är en "simpel" sak.
Men sambon är med på nästa besök, så i annat fall så gnäller han också :)

Tack för era svar, jag behöver nog varva ner något och ta det lugnt, det löser sig på ett eller annat sätt!