Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2535 ggr
Tixy
0

Ta upp studier efter graviditet?

Jag och pojken är ganska sugna på att starta verkstaden inom en snar framtid. Jag har gått om nian ett år, och har nu 80 poäng och väntar på svar om var jag kommer in för gymnasietiden.

Om jag nu blir gravid under 1-2 året på gymnasiet, hur ser det ut om man då vill fortsätta med samma studier efteråt då? Kan man gå tillbaka till skolan och fortsätta där man slutade, eller får man ta det på något annat sätt?

Linusidah
0

Hör med din studievägledare vad det finns för möjligheter till sabbatsår på din gymnasieskola. Vet att det var 2-3st som fick barn under min gymnasieperiod & vad jag vet så fick dom hoppa in i en klass under när det var dax att fortsätta med skolan.
Men det där vet nog en studievägledare mer om.

jn84
0

Även om det inte blir några problem med skolan, så bör du nog fundera över varför du vill skaffa barn? Och hur du har tänkt försörja barnet?

Enligt din presentation bor du hos dina föräldrar och har varit ihop med din pojkvän i 6 månader. Mitt råd: Vänta tills du kan ge ditt barn en trygg framtid.

Tixy
0

#1 Tack så mycket, ska kolla med dom sedan. :)

#2 Jag har känt att jag har "saknat" något i ett antal år, och trivs otroligt bra med barn. Försörjningen löser sig, då jag har en del undanstoppat och pojkvännen förhoppningsvis får jobb snart. Sedan har jag alltid velat vara ung mamma (och helst då under 20), men har PCOS vilket antagligen försvårar möjligheten till graviditet.

Det stämmer bra.
Men vad är då en trygg framtid? Det är ju mer än pengar, och enligt mig så är det viktigaste att ha två föräldrar som verkligen finns där hela tiden.

Jossan86
0

Jag fick mitt första barn under gymnasietiden…

Gick klart 1:an och jobbade fram tills pojken kom, var hemma från oktober(då han föddes) till augusti året efter så höstterminen började..

Fick såklart börja i en ny klass och tog ju studenten 1 år efter alla mina gamla kompisar, men det gick jätte bra och jag fick fina betyg..

När jag blev gravid hade jag och mina föräldrar möte med SYOn och min handledare och vi bestämde och planerade hur vi skulle göra då jag skulle börja igen och det var aldrig några problem…

Tixy
0

#4 Åh, låter ju riktigt positivt! :) Det är något sånt jag isf har räknat med, men vi får ju se hur det blir.

Jossan86
0

#5 Ja jag är jätte nöjd över hur smidigt allt gick med skolan och allt..

Alternativet var att jag skulle plugga hemifrån då jag var mammaledig och sedan komma och tenta av på skolan…

Men då kändes det bättre för mig att hoppa på ett år efter istället…
Man vill ju inte gärna sitta hemma och plugga hela dagarna då man har en liten bebis att ta hand om Glad