Bilbältesborthållare?
En kompis till mig har en anordning som gör att bältet inte klämmer över hennes gravida mage. Jätte smart, tänkte jag, då slipper hon obehaget av att ha något som klämmer. Men sedan började jag att fundera, vad händer om hon krockar? Blir det inte att fungera på samma sätt som om man har en tjock jacka på sig, att kroppen hinner accelerera innan bältet tar emot och då blir ju smällen mot magen värre än om hon hade haft bältet som vanligt.
(diagonalen på bältet ligger över överkroppen som vanligt, medans den som går över magen hålls bort från magen med hjälp av en anordning som bältet fästs vid med hjälp av kardborrband, och "magdelen" blir därmed att ligga slappt över låren)

Hmmm, ska den inte sitta fast över låren då, dvs inte ligga slappt över låren? Trodde den skulle sitta över låren så som den vanligtvis sitter över magen? Så fattade jag när jag läst om sådana. har dock inte använt sån när jag var gravid.
Men annars låter det ju lite som du säger, att det kan vara farligt om den inte sitter bra.
Jag hade faktiskt en vanlig tunn kudde under nedre bältet när vi åkte längre och magen var stor. Inte så jättebra kanske, men det enda som gjorde att man kunde stå ut. Och förhoppningsvis skulle bältet funka hyfsat bra om man ändå krockade… Men vad vet jag… tur nog slapp jag testa.

Det är som en rem som håller ner bältet mellan benen, bältet är fortfarande spänt men inte över magen. Det finns att köpa på Mekonomen om man vill titta på dem och inte bara beställa ett.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#2 Nej det är inte en sådan modell som hon använder, hade hennes varit utförmad så så hade jag inte haft några betänkligheter mot den.
#1 det är möjligt att den ska sitta spänt över låren, men det gör den inte, åtminstonne inte när hon använder den. Och eftersom bältet bara är fäst med kardborre så kommer den nog knappast att hålla emot och sitta som det ska under en krock

#4 Låter som en ganska farlig modell. Har hon satt den rätt då?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag vet inte om hon har satt den rätt. Jag kanske borde fråga henne men det är svårt att göra det på ett finkänsligt sätt.