OJ!
Min kompis ringde mig nyss och sa att hon inte hade fått mens sen i november. Och att hon igår hade gjort ett graviditetstest och det hade varit positivt.
Hon vill göra abort.
Men eftersom hon inte haft mens sen i november så vet vi ju inte hur långt gången hon är. Vad tror ni? ![shake]
Vi tänkte dra till abortmottagning / ungdomsmottagning men inget verkar vara helgöppet.
Vet ni något som är helgöppet?
Btw.. hon är 16 år.

det var ju ett väldigt bra tag sedan. om hon blev gravid då i november så är det antagligen lite sent påtänkt för en abort nu då ca halva tiden har gått och sista abortveckan är vecka 18. Man räknar från sista mensens första dag.
hon får snabbt ringa till kvinnokliniken och berätta läget och snabbt göra ett ultraljud och se hur långt gången hon är. och därifrån se om hon över huvudtaget ens kan få göra en abort eller inte.
Jag tycker att din kompis faktiskt beter sig oansvarigt om hon inte har haft mens sedan november och inte har testa sig förens nu.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ring 1177 och fråga där. de lär veta. de är sjukvårdsrådgivningen.
Som sagt, hon borde ha reagerat tidigare. Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut, men det är långt mer komlicerat efter vecka 18. Tror att man måste få godkänt från Socialstyrelsen eller något i den stilen. Barnet är ganska utvecklat nämligen.
Om hon vet första datumet på senaste menstruationen kan hon ju räkna ut antalet veckor i en graviditetskalender.
Enligt graviditetkalendern så är hon i 26 veckan. Men det verkar inte logiskt. Det syns ingenting överhuvudtaget på hennes mage eller så, hon har inte märkt nånting..

#4 på en del så synd det knapt. sen så beror det ofta på hur man ärgyggd också. är din vän smal, mittemellan eller överviktig?
jisses, hu kan hon inte ha reagerat för ens nu:S!!??
Min blogg: SweGizmo.se
Oansvarigt att inte ta reda på varför mensen varit borta så länge när man vet om att man haft lr har regelbundet sex & kanske oskyddat vad vet jag..
Är väl lite sent att göra abort nu?! Då får hon ju föda fram ett dött foster eller hur går det till?!?
Hur som helst så ska jag inte sitta här & predika om sånt jag egentligen inte har att göra med..

#7 om flickan är i vecka 27 så får hon inte göra abort. då måste on föda och antagligen behålla barnet. vet inte hur det är med adoption i sverige oc sådär.. men abort får hon inte göra. sista abortvwcka är 18 men med socialstyrelsens tillåtelse så är det ett par veckor senare, men det är för sent nu.
#8 Ja jisses tänkte väl det, eftersom det är för långt gånget.. Men hoppas dom löser det till det bästa för allas skull & tar sitt ansvar..
Vi hoppas att graviditeten inte är så långt gången som man skulle kunna tro, om det nu inte syns något på henne. Annars är det nog bara att acceptera att hon är gravid och kommer få föda fram barnet. Då ska hon börja med att acceptera just det, SEN får hon fundera på vad som ska hända sen.
#8 - man kan adoptera bort barn i sverige också, det är bara ganska ovanligt.
Rent praktiskt fungerar det då så att barnet blir "familjehemsplacerat" under några år innan adoptionen genomförs fullt ut.

#10 jag hoppas att om denna flicka är så pass långt gången känner att hon vill behålla barnet och att allt ska årdna sig.