Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2925 ggr
Emma85
0

folsyra

vilka folsyra tabletter äter ni och vilka är de som är bäst egentligen?

JMax
0

Jag äter Fembion från apoteket. Om de är bäst eller inte har jag ingen aning om men de innehåller Folsyra å sen nått mer som var bra samt vitaminer o mineraler.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anne
0

Jag äter vitamineral kvinna, och det verkar väl.. tja, bra :) Har ätit sen jag slutade med preventivmedel, det är viktigt att ha en hög folsyrenivå i kroppen NÄR man blir gravid. Om man kan planera så, alltså :)

Emma85
0

okey tack båda två :) jag dricker blutsaft nu men de lär väl inte vara farligt om man äter folsyretabletter samtidigt? för i blutsaften är ju inge folsyra tror jag..

Anne
0

Nej, det är definitivt inte farligt. Blutsaft innehåller inte folsyra. Och jag är inte helt säker på om man kan överdosera folsyra eller inte - prata med ditt apotek eller barnmorska för den delen, så får du veta säkert.

AnnaLundin
0

folsyra är ett B-vitamin = vattenlösligt = eventuellt överskott kissas ut

Det man ska tänka på är att det ska vara tillräckligt mycket folsyra i det tillskott man tar. OM jag minns rätt så rekommenderas minst 400 mikrogram/dag när man är gravid eller planerar att bli det.

Hoppfull
0

Man brukar oxå säga att vitaminer tas upp bättre i kroppen om de inte är kemiskt framställda (=kopior av äkta vitaminer men gjorda på kemisk väg) utan örtpreparat har bättre effekt. Tyvärr är apotekets produkter överlag kemiskt framställda allihop.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Emma85
0

okej, men all folsyra är alltså kemiskt framställda? eller finns de bara rent naturligt? tycker att folsyra låter lite kemiskt till namnet :)

AnnaLundin
0

#6 - Nja, faktum är att det är tvärt om, enligt livsmedelsverkets webplats där följande står att läsa:

Vad är folat och folsyra?

Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. Folsyra är lättare för kroppen att ta upp än folat.

Hoppfull
0

Jo den som tillsätts i mat är kemisk, men jag käkade dessa B-vitamin komplex som innehåller alla b-vitaminerna. På deras (helhetshälsa) hemsida kan man oxå läsa om deras filosofi att aldrig använda kemikalier eller färgämnen eller andra tillsatser här vilket gör att deras produkter håller en ovanligt hög standard bland kosttillskott.

Att det framställs är ju inte liktydigt med att det är kemiskt, vilket är det som för mig är avgörande.

Anne
0

De där innehåller å andra sidan bara hälften så mycket folsyra som Vitamineral Kvinna… 

Själv testade jag just en b-vitamintablett med alla b-vitaminer, men mådde jättedåligt av det - fick huvudvärk och band en massa vätska. (På bara två dagar.) 

Det viktiga är att hitta något som funkar för en själv - alla är vi olika, och det finns inga lösningar som är bäst för alla :)

Hoppfull
0

Absolut är det så!! Alla måste göra det som de själva tror på och upplever bäst.

Att man funnit att kroppen bättre tar upp de som inte är kemiska gör att man inte behöver äta lika stora doser. Det är nämligen så pass mycket som går till spillo med de kemiska, som vi bara kissar ut, så därför måste man äta mycket högre doser av dem.

Varför jag gillar just helhetshälsa är för att hela deras filosofi går ut på att producera så rena produkter som möjligt, som ska vara så lättupptagliga som möjligt, så att man behöver så låga doser som möjligt (=sälja mycket är inte viktigast!). Och att tro att läkemedelsföretagen som producerar kemiska produkter skulle ha sådana intentioner är förstås inget jag går runt och tror på. Men det är min tro som står för mig.

Men självklart måste man ju må bra, det är ju det allra viktigaste i alla sammanhang.