inför graviditet...
Hej, är det ngt speciellt man ska äta innan man planerar att bli gravid?? Hört massa olika saker, men tänkte kolla mer er =)

Folsyra rekomenderas att man börjar äta redan innan man blir gravid.
Och om du gillar ädelost så passa på, för det är svårt att klara sig utan i 9 månader. Jag ska festa loss på ost och kex ikväll, det är sååå underbart att få äta det igen. Fast det hade varit ännu bättre med ett gott rödvin till
Men vinet får vänta tills jag slutat amma.

Folsyra, okey.. ngt mer???

jag har inte ätit någonting särskillt varken innan jag blev gravid eller under tiden jag var gravid..förutom järntabletter var tredje dag under grav.jag har 2 barn. det är sån hysteri kring graviditeter..man ska äta det eller göra det..så länge du MÅR bra så ÄR det bra, därimot finns det vissa saker som KAN vara skadliga för fostret tex som #1 säger ädelost,fisk som är fiskad i vissa vatten osv men den infon får man hos BM.
MVH.sandra

ja mycket hysteri faktiskt, inget som jag tänkte på med mina tidigare graviditeter.. men tänkte mest kolla i rent nyfiket syfte vad som sägs idag =)

oki…jag trodde inte att du hade några barn
Det behöver inte vara hysteriskt för att man är noggrann med vad man stoppar i sig och gör när man är gravid.
- Folsyra anses ju kunna förhindra ryggmärgsbråck.
- Järntabletter behöver de flesta, då fostret behöver en del plus att det är en rejält ökad blodmängd i kroppen som också bör ha ett bra Hb.
- Produkter gjorda på opastöriserad mjölk bör undvikas, för att man ska slippa få listeria - vilket kan orsaka missfall (jag har haft det på ett dräktigt får, inte kul)
- Likaså andra produkter som inte varit ordentligt upphettade (ffa fiskprodukter) bör undvikas av samma skäl.
- Att undvika att plocka rent kattlådan är också ett bra tips, då det i kattens avföring kan finnas parasiter som orsakar toxoplasmos - som inte påverkar friska vuxna, men som kan orsaka diverse trubbel med foster och med personer som har nedsatt immunförsvar på annat sätt
- Sen är ju rekommendeationen också att begränsa östersjöfisk och insjöfisk pga att dessa innehåller så himla mycket tungmetaller - som definitivt inte är bra för varken vuxna eller foster.
Kalla det gärna hysteriskt om du vill, själv kallar jag det omsorg om det kommande/växande fostret.

ja! jag tycker att det är hysteri!

Apoteket säljer tabletter som heter Fembion tror jag o de kan man börja äta redan innan man blir gravid, som en förberedelse lixom
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#7 - Menar du att du hellre tar ett missfall eller fosterskador än tänker lite extra på vad du stoppar i dig?
Det är ju inte särskilt många saker man ens behöver fundera på om man kan äta eller inte, äter man bara som vanligt men med en aning eftertanke så räcker det utmärkt.
Jag ser inte det hysteriska i att undvika sånt som är bevisat och känt att det kan skada fostret. Ett foster under utveckling är betydligt mer känsligt för påverkan av sjukdomar, parasiter eller kemikalier. Jag kan inte förstå hur man frivilligt kan utsätta sitt kommande barn för risker som redan är kända.
Jag glömde en sak i min uppräkning ovan och det var alkoholen som man absolut bör undvika, för att man VET att det orsakar fosterskador. Man vet inte vilken koncentration som krävs för att vara skadlig, men varför chansa? (googla och läs gärna om "fetalt alkoholsyndrom" så får du mer kött på benen)

Nu är det inte mycket av det som man ska undvika som jag äter i vanliga fall men jag tycker att det är så kort tid i livet att jag kan avstå det den tiden det handlar om.
Visst jag råkade mumsa i mig en Brie o salamimacka häromveckan o tänker i gå i taket för det men jag vill inte riskera barnet i onödan. Jag äter vitaminer o folsyra för jag vill att mitt barn ska ha den bästa start det kan få.

#9 naturligtvis menar jag inte det, det förstår nog du oxå om du använder insidan!!! jag gjorde inget av de saker du tidigare har räknat upp,men det va heller inte så att jag som #10 säger gick i taket om jag kom på att jag tömt kattlådan utan att tänka mig för!!och vad beträffande alkohol så har jag inte druckit en droppe på 2 år,har aldrig varit någon storkonsument av alkohol någonsin!!

oj försvann visst lite bokstäver i mitt inlägg #10 ska givetvis stå att jag INTE tänker gå i taket för det…

Vad gäller järntabletter så ska man absolut inte börja äta det utan att först ha kollat sitt Hb hos barnmorskan så att man vet att man behöver extra järn. Det kan vara farligt med för högt blodvärde också.