Förberedande träning
Hej, jag är inte gravid än men vi planerar att börja försöka efter vårt bröllop i maj. Jag funderar lite över om någon har tips eller erfarenheter på träning som kan underlätta graviditeten. Jag är medveten om att jag är ganska svag i mage och rygg även om jag inte har haft några problem än. Jag gissar att både magmusklerna, kanske framförallt på sidorna, och ryggen skulle må bra av att vara ganska starka innan man blir stor. Har ni tips på några bra övningar?
/Ellen
Börja med t.ex. Bodypump - jättebra allroundträning som ger jättebra muskelstyrka.

Det är ju bra att börja träna nu redan innan du blivit gravid, då kan du ju ta ut dig lite mer och kanske hinna stärka upp musklerna. Varva cardio med styrketräning. T.ex. kör 1-2 dagar i veckan cardio (spinning, bodypump, aerobics, jympa) och 2-3 dagar styrka i gymmet. De flesta gym kan ge dig en instruktör som visar hur maskinerna fungerar och lägger upp ett program till dig.
Jag har fortsatt träna in i graviditeten, är i v. 8 på fredag och än så är det ju så tidigt så har kört på ganska normalt. Tränar väl mest styrka men inser ju att jag kommer få sluta med vissa övningar, som situps och andra grejer där magen är i vägen.
Längre in i graviditeten är ju vattengympa och simning mkt bra träning.
Lycka till med att bli gravid!

Tack för tipsen och tack för lyckönskningen. 

Ett annat tips är att köra yoga flera gånger i veckan, då får man långa och slanka muskler, yoga kanske inte verkar så ansträngande men det är en oerhört bra träning om man kör den regelbundet. Spec om man vill stärka kroppen och bli fastare. + att man får lära sig att andas på rätt sätt för att syresätta kroppen på bästa sätt.
Jag har själv problem med nacke, rygg och bäcken men efter att jag har varit och kört ett yoga pass på 45 minuter med instruktör så känner jag mig helt ny och allt som oftast känner jag mig nästan en decimeter längre efter att ha fått göra de olika övningarna. :P
Det du bör träna är bålstabilitet, dvs mag- och ryggmuskulatur som håller bålen stabil.
jag har inga riktigt bra tips på övningar, då jag själv har träning för detta som är anpassad efter mig, av sjukgymnast.