Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3532 ggr
kitty
0

era tips till gravida?

nu är inte jag gravid längre utan numera mamma :) jag upplevde att under min graviditet östes det tips och "saker att tänka på" både från höger och vänster. men, vissa saker var de ingen som berättade eller tipsade om och känner därför att jag vill starta en tråd med dundertips, sånt ni gärna hade vetat innan.

Själv hade jag hemskt gärna velat bli meddelad vilket vidrigt och rivigt toalettpapper dom hade på borås lasarett. jag bev klippt och sydd och hade velat vara lite extra trevlig mot mina nedre regioner efter 34 timmar förlossning. Så, mitt tips till er som ska föda. ta med er det mjukaste av toalettpapper, det har ni gjort er förtjänta av :)

sedan kan jag även tipsa om att försöka ta med skor som är för stora. jag fik så mycket vatten i fötterna att mina skor fastnade över tårna

det var mina tips, vad är era?

Liiza87
0

om du är gravid vid jul, SÅ BAKA INTE KNÄCK :P

Jag fick humörsvängningar deluxe, grät, var förbannad och skratta på samma gång, var så upprörd att de inte gick som jag ville ;)

kitty
0

haha bra att veta :)

Johanna
0

#1 haha! va kul…

på jobbet häromdan så skulle jag ta av mej arbetströjan, o av ngn konstig anledning så har dom köpt så jävla stela kläder som man knappt får av sej.., även om man har största storleken..

så jag fastande… o blev så arg att jag rev sönder hela tröjan..Oskyldig
min kompis skrattade så hon höll på o dö….

så… ha inte krångliga kläder på er Skrattande

Danielssonsgarden
0

Till förlossningen:

Som förstnämnde sa, ta med eget mjukt toapapper!
Behagliga kläder till er och sandaler eller tofflor. 
Ladda med dricka och nåt godis, kan behövas under förlossningen.
Ta med tidningar eller nån bok, kan behövas efteråt om inte annat. Inte alltid butiken på sjukhusen är öppna och även om man har en liten att ta hand om så kan det vara skönt att läsa lite, tycker jag ialla fall :) 

Finns säkerligen mera att tänka på :)

LeeLoo
0

vi hade med oss en bärbar dvd som vi tittade på, på BB då lillkillen sov.. ett stort lass med plommon så det går lätt att göra nr 2 efter förlossningen

Danielssonsgarden
0

#5 Det var min sambon hemma och hämtade när han var hemma och fodrade djuren :) Så vi låg och kollade på film på kvällen men orkade inte se så länge ändå :D

IaMiaMaria
0

jag har inga barn, men ska man verkligen behöva massa tidningar och film mm. jag skulle nog stänga av mobilen och bara ligga och mysa med min nya familj, ha bebisen på magen mm.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zebben
0

#5 Ha ha…den med plommon är bra. Nr 2 var inte roligt att göra den första veckan. Skäms

Ta med mobilladdaren. Det ringer och smsar heeela tiden så batteriet tog slut väldigt fort.

När vår första dotter föddes så packade jag ju BB väskan precis innan vi skulle åka in så det blev mest byxor, tröja och underkläder till mig. Tidningar, dvd, godis å sånt har man ju inte tid med. Här föder man barn på några timmar, sen sov man en stund när bäbben sov sen bar det av hemåt. Har samma planer på nästa dotter som anländer om 6-7 veckor. Tungan ute Fast lite plommon kanske jag får packa ner….

Smex
0

hmmm… intressant. Toa papper och plommon.

Har bara tänkt på böcker och godis och nyponsoppa (och bebis kläder så klart).

Men kom med flera tips! =)

AlbaStiffler
0

Torkade plommon är ju ett superbra tips. ska försöka hinna med att köpa det innan det är dax. BF idag!!! Har dock följt era tips och packat en rulle mjuuuukt toapapper… hahaha…

kitty
0

#10. bra!  för det är det snällaste du kan göra för dig själv. sedan kan du skippa att packa ner egna trosor. du får en dunderstor "blöjbinda" efter förlossningen så du måste ha deras nätkreation :)

#7. jag kan itne tala för alla här, men efter att ha fött barn i 34 timmar så hade jag ingen ork/lust att läsa elelr kolla film. jag ville bara sova.

AlbaStiffler
0

*asgarvar* Nätkreation… hahaha. Hörde tips om att plocka på sig ett lager av megabindor från BB och "sno" hem…

Min dator ska med, laddad med bra musik och film om man så önskar. Har även köpt små minihögtalare till datorn. :-) Om man nu som sagt har ork/lust att använda den. Billiga, små och bra högtalare hittade vi på Teknikmagasinet (typ 300kr).

AlbaStiffler
0

Mitt dundertips för er gravida är annars att gå på profylaxkurs, gärna med er kille samt att gå på vattengympa för gravida. Få träningsformer funkar så bra för en som just vattengympa när man är gravid. Både den med krämpor och den som mår toppen klarar vattengympa då man blir lätt som en fjäder i vattnet.

Sen när det börjar närma sig förlossningen, är man rädd för att vattnet ska gå på olämpliga ställen så köp vattentätt lakan. Nu är ju risken mini vad jag förstått att förlossningen startar med just vattenavgång, men händer det är det ju rätt otrevligt att förstöra sin madrass eller bilsätet kanske. Det tips jag fått är att köpa vattentätt flanelllakan (dvs ett barnlakan som inte är plastat men ändå tätt), finns på bla Babyland bland annat. Har själv köpt ett sånt och lagt under mitt eget lakan då jag inte vill riskera att förstöra min dyra madrass. Och sen kan man använda lakanet till babysängen när bäbis behagat komma ut.

Smex
0

#13 ja det där med vatten avgången har jag tänkt på. För som sagt, man vill inte förstöra sin madrass. Speciellt inte då man har precis köpt en ny säng =S

men vattentätt lakan. Ja då prasslar det väl riktigt duktigt då man rör sig =P

ElinKee
0

Mitt tips är att ha plastat lakan i sin säng när brösten börjar läcka, det är inte roligt att försöka få madrassen ren och det tar en evighet att torka även om man står med hårfön för att skynda på. 

Sen det tråkiga tipset man får av alla men struntar i, köp inte för mycket bebiskläder! Att köpa för stort är inte bra med tanke på kvävningsrisken, och kläder i mindre storlekar växer dom ur på en vecka. Vi hann inte använda allt.

Telefonkontakt
0

#15 min bebis var undantaget att ha 50 i en hel månad :P

man kan ju köpa större kläder, men bara att inte börja använda dem förens de är lagom

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
0

#14> Precis, men just finessen med vattentät flanell är att det just inte är plastat och alltså inte prasslar. Det är mer som ett styvt rätt lent tyg. Lite hårdare än vanligt tyg, men inte prassligt eller svettigt sådär som plastade lakan är. Bra tips det där med att flytta upp denna snutt lakan och ha i bröstnivå för det är så jäkla drygt med rinnande bröst. Som gravid med rinnande bröst klarar jag tyvärr inte av att sova med BH/linne då det klämmer under bysten på obehagligt sätt, så det finns inget sätt att hindra ev rinnande bröst. Förhoppningsvis kan man åtminstone ha ett linne (med inlägg) på när magen försvunnit, men nu funkar det bara inte.

Har nån av er förresten tips på bra nattlinnen/linnen (och var man köper dem) som funkar när man sover och har rinnande stora ömma bröst och antagligen behöver inlägg? Lagom sexigt när man ligger på sida och råkar trycka lite på ett bröst så att det läcker en massa.

JMax
0

Jag fick en nätbh på bb eller top kanske man ska säga (matchar den sexiga trosan…) och den hade jag på nätterna första veckan tills det slutade läcka. Den och så ett par ilägg i. Den var skön och inga sömmar eller annat som skavde. Satt inte åt hårt under heller utan låg lixom bara emot så att iläggen var kvar.De sa att det är samma som de som opererat brösten får.

Fråga efter den!!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
0

#17när jag var gravid så klarad ejag inte att ha bh, men direkt efter att jag hade fött och inte bebisen låg och tryckte under bygklarna så funkade dt utmärlt att ha bh igen, fast då ammningsbh utan byglar. Har haft inlägg i och har bara hänt olyckor ett par ggr.

Nu när det har gått 7 månader så har jag inte inlägg längre då mina bröst inte läcker längre.. och jag är inte orolig över olyckor :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
0

#18> Vet nog vad du menar, har faktiskt en sån hemma redan. Finns att köpa på apoteket (de  måste plocka fram den) och jag fick en sån av min syrra i början av min graviditeet. Hon hade fått tips, precis som du, att den funkar bra om mna har ömma bröst. Hade så ömma bröst i början av graviditeten att jag knappt kunde sova pga dem så denna BH då funkade. Men tror jag vuxit ur den nu + att även denna trycker för mycket under bysten tyvärr. Men kanske finns ännu större storlek… ska kolla upp det! :-)

#19 >Precis, just detta problem jag har, att BHn klämmer i vecket mellan magen och bysten. Skitobehagligt och gör rätt ont. Så då kanske det löser sig när väl magen försvinner. BygelBH-ar fick jag dumpa ungefär samma dag som jag +ade… hehehe. Ungefär samtidigt fick jag gå upp 3-4 storlekar i BH-storkel, så jag fasar över att brösten växer ytterligare när väl mjölken rinner till. Tror jag är uppe i fasansfulla 85F nu. från en "normal 75 C-D kupa innan…