Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 1975 ggr
murderdolls
0

"OT" p-stav ?

Jag har haft pstav (impladon) i 4år nu och undrar hur länge man egentligen kan använda samma sorts p-medel utan att kroppen tar skada? Med t.ex p-spruta har jag hört att kroppen kan ta skada så jag undar om det är likadant med p-stavar och p-piller.

Jag vet inte om det kan bli på människor som det kan bli på katter, men på katter så ökar risken för elakartade tumörer. Kan det bli så för oss människor också?

Ylva-Li
0

Det stämmer att risken ökas för t.ex katter. Men det är ju olika preparat som vi har.
Dock tror jag att p-stav är mycket bättre och säkrare då det inte är ett sammansatt hormon som vanliga p-piller. P-stav är ett såkallat mini-piller.

Vanliga piller vet jag har en något ökad risk. Jag har också haft allt möjligt i många många år. Mitt implanon har jag haft i 4 år också. Innan dess vanliga minipiller och vanliga p-piller. Men de tog de bort då risken är stor för mig då jag har diverse sjukdomar i släkt och överviktig. (Högt blodtryck samt cancer.) Så minipiller sa hon var säkrare på det sättet.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||