Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 17075 ggr
turboalex
3

Vatten-fråga

Enligt vad jag har hört så kan vattnet gå utan att verkarna kommer igång på ett tag. När vattnet har gått så ska man ju inte bada, och man ska ju ringa till förlossningen.

Vad händer om vattnet går medans man badar??? Då märker man det väl knappast?? Jag har börjat bada mer och mer nu på slutet då det är väldigt avslappnande och skönt för ryggen… Jag har BF om fem dagar, så det kan ju bli när som helst nu…!

Tacksam för era svar! kramar

.~* Längtar efter Liten *~.

Luckystar
0

Mina värkar kom igång 1h efter att vattnet gått.. så det är väldigt olika.

Ja om vattnet går när du badar så märker du inte det :P

DG
0

Jag fick aldrig varkar efter vattnet hade gatt men fick inte vanta heller for lilltjejen hade bajsat. Dom borjade satta igang nastan direkt nar jag kom in till forlossningen.

JMax
0

Jag hade värkar ett par timmar innan vi åkte till sjukhuset men vattnet gick inte utan de tog till slut hål på hinnan.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
0

Allt vatten går ju oftast inte på en gång utan kommer lite då och lite då (framförallt vid värkar). Så man märker antagligen att vattnet går efteråt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
0

#4 Det stämmer, mitt vatten hann rinna till 3 ggr innan vi kom till förlossningen (varje gång jag stog upp så kom det mer).
 Dock kändes det inte så litet, första gången gick redan genom båda binda och byxor och det såg ut att jag hade kissat på mig =P
Sen fick dom ta hål i en annan hinna också nästa dag för att resten av vattnet skulle gå.

Jossan86
1

På 2 graviditerter gick inte vattnet någon gång, dom fick "ta hål" på hinnan när värkarna kom med mindre än 1 min mellanrum så då kom ju allt vatten direkt…

Men som de andra har skrivit så brukar ju inte allt komma på direkten då det går av sig själv så att säga Glad

LM
0

För mig så gick vattnet först och då kom det massor, en hel hink, jag hade en rätt skum känsla i hela kroppen, strax efter att vattnet gick så tömde jag.. sen som någon annan skrev så kom det så fort jag reste mig upp nästan och massor varje gång. Jag tror inte du behöver oroa dig för att du inte ska märka något. Kommer det mycket på en gång så märker du det när du reser dig ur badkaret om det bara sipprar lite så märker du du också det så småningom eftersom det brukar komma lite då och då. Det beror ju på om du ligger i badet hela dagarna ;-) Mina värkar satte igång ungefär en timme efter att vattnet gått.

dumuzi
1

#0 Jag funderade i samma banor som dig och tog upp frågan med min barnmorska. Jag fick samma svar som flera gett här, dvs. att fostervattnet hela tiden förnyas och att det därför går i omgångar. Man bör alltså märka att det går även om man ligger i badet/står i duschen när det första kommer.

AlbaStiffler
0

Någon som varit med om att vattnet bara gått litegrann och bara sipprat lite lite då och då? Dvs att det aldrig kom någon stor vattenavgång som var tydlig, utan att det bara sipprat litegrann under längre tid? Måste ju vara rätt svårt att avgöra om det är vattnet i sådana fall…

LM
0

#9 Så var det för min vän, att det bara kom lite. Hon var lite osäker själv, men eftersom det fortsatte komma småskvättar titt som tätt så kollade hon upp det och det visade sig vara vattenavgång. Efter det hade dom jättekoll på henne, om jag minns rätt så låg hon på sjukhuset ett par dagar innan dom satte igång henne, hon var i v. 36.

DG
2

#9 Jag fick lite vätska i byxorna en vecka innan vattnet gick ordentligt, det var nästan som att jag kissade på mig men det var färglöst och luktade inget och jag hade precis varit och kissat. Åkte till förlossningen men dom kunte inte avgöra om det var vatten eller inte.
Fick rådet hålla koll och ha binda och så hade jag. Det kom inget mer tills det riktiga avgången så kan fortfarande inte vara säker vad det var för nått.

Salama
0

Jag hade värkar hela morgonen, som jag då trodde var förvärkar. Sen en timme senare gick vattnet och det slutade inte att komma heller så om du badar och vattnet går så märker du det när du stiger upp.

Elisabeth-J
0

Om vattnet går ska man inte vara uppe och gå så mycket eftersom navelsträngen då kan trilla ner och hamna runt halsen på barnet. När vattnet gick med mitt sista barn och inga värkar fanns tänkte jag att jag skulle gå mycket för att få igång värkarna. När jag sen kom till förlossningen berättade barnmorskan det här för mig, min pojke hade navelsträngen runt halsen men allt gick bra ändå till slut.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AlbaStiffler
0

På tal om det Elisabeth skriver ovan, men som inte har så mycket med tråden att göra… bara som jag kom på när jag läste det…

På tal om navelstäng runt halsen så har jag hört av BM att typ runt 1/3-del av alla som föds har den runt halsen, men att det sällan är någon fara eftersom de sällan dras åt runt halsen. Att de dras åt runt halsen och att det är skadligt fö barnen är destå ovanligare… Men visst är det lite otäckt att höra att ens barn har navelsträngen runt halsen, så av den anlednigen blev jag lite förvånad över att det var så vanligt och ändå så "ofarligt".

Lite annan onödig info om navelsträngen. De sa även att det var vanligt att bäbbarna leker med navelsträngen där i magen. Dvs att de greppar den och snor den runt sig och drar i den för skojs skull. Sen använder de även moderkakan till huvudkudde och bäddar in huvudet i den för att ligga skönt… hehehe, snacka om komiskt. :-)