Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 3702 ggr
Jessica77
0

Halsbränna

Hej

Jag tänkte höra vad ni använder för halsbrännan, har haft de ett bra tag nu…..

Jag får inte bort min vad jag än gör…..har ju bara räckt med samarin förut men inte nu längre

phernilla
0

Ja du, då har jag ingen aning. Hade en alldeles extrem halsbränna med nr 1, men samarin hjälpte i mitt fall, varje gång. Gaviscon finns det ju nåt som heter med. Testat det?

Jessica77
0

Nee de har jag inte testat…

phernilla
0

Du kan ju testa med det, i annat fall, hör efter med MVC. Dom har bra koll på alla sådana bitar. Kan ju ha kommit ut nåt nytt som fungerar bra sen jag var gravid sist med (Okt -05).

Lycka till!

Halsbränna är ett rent helvete…

Mammsie
0

Jag hade fruktansvärd halsbränna med lillan, kom på att det enda som hjälpte mig litegrann var att dricka en massa mjölk.

Susanne
0

Undvik kaffe och te. Första gången jag var gravid drack jag lite lättöl när det var som värst och det fungerade, tyvärr inte med annan kolsyrad dryck.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AlbaStiffler
0

Finns massor4 med halsbrännetabletter på apoteket, fråga apotekaren om hjälp bara.

Vad jag förstått så finns det 2 typer av halsbrännetabletter. Kortverkande som funkar direkt och sen nån timme framåt, Gaviscon är en sån tablett. Man tuggar den (smakar peck och blir värsta äckliga skummet i munnen som man ska svälja) och sen lägger det sig som ett lock över magsäcken/matstrupen eller vad det nu är. Finns även andra som inte smakar lika illa och som inte skummar. Minns dock inte vad de helter. Dock tycker jag dessa funkar lite för dåligt om man har rejäl bränna. De funkar för mig kanske en halvtimme, om de ens funkar alls.

Sen finns det långverkande halsbrännetabletter, som tar ett litet tag innan de ger verkan men som sen ska funka typ ett dygn. Losec Mups har jag fått av apotekarna och det ska tydligen funka för gravida att ta. De sväljs hela och jag tycker de funkar bättre än de kortverkande.

I övrigt är det väl att undvika sånt som är surt, som tex citrusfrukter. De säger även att det ska hjälpa att sova med huvudet högt eller halvsittandes om man har bränna på natten.

Nä, halsbränna är såååååååå irriterande att ha och det verkar som om de flresta gravida får det.