Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3290 ggr
[Silverlusen]
2008-12-29 15:09
0

Trött!

Nu är jag så trött på att gå gravid här hemma och jag har ca.7 veckor kvar. Urk.

Allt har blivit jobbigt, städa, ställa in disken i maskinen, gå ut med hunden, gå upp till hästen till och med ligga i sängen och titta på tv är jobbigt just nu.

Förra graviditeten var lättare då kunde jag göra allt utan att det kändes tungt. Städade tex. hos våra getter samma dag som våran dotter kom.

Är det bara jag här inne som är less på att vara "tjock" nu eller finns det fler som delar min trötthet?

Mammsie
2008-12-29 15:39
0

Jag gick över tiden och blev igångsatt i v 42+3 med våran dotter Emma som är 8 måmnader nu. Kände precis som dig de sista veckorna. Hade massor av vätska så jag var helt svullen, hemsk foglossning och förvärkar så det var bara sängläge för min del också.

Miija
2008-12-29 19:02
0

Kan bara hålla med!! Cool

Trots att jag haft ett par "lättare" dagr då magen sjunkit och bäckenet, andhämtning m.m. inte besvärat lika mycket.

Var ute en liten sväng igår och satt en del på köksstol då vi hade besök…och vips! så är värken tillbaka. Skrikandes Bläää!

Är sååå trött på att vara "handikappad", för det är det jag är tyvärr. Längtar tills han tittar ut och det bara kan bli lättare, även om det kommer att ta tid.

Är lite gnällig av mig just nu… Flört

AlbaStiffler
2008-12-29 19:13
0

Gnäller gärna lite jag med. Man blir faktisk rätt less. I morse kom jag på att jag "bara" har 7 veckor kvar jag med, och just då kändes dessa 7 veckor som om de bara var 7 dagar. Sen kom jag på att det är rätt länge ändå, med tanke på hur pestigt jag mår just nu. Klarar ju fanemej inte ens av att lyfta benen. Att få i fötterna i byxbenen även när man lagt byxorna på golvet är en plåga med svåra foglossningar. Att ta sig i och ur bilen kan få en att gråta av smärta.

I övrigt säger jag som dig Silverlusen (du borde väl förresten få barn samtidigt som mig? BF 15 feb), att ligga på soffan och titta på TV kan vara plåga nog och tom det gör ont… hahaha…

Ibland kan jag inte mer än att skratta åt hur patetiskt invalidiserad man blir som gravid. Numer blir jag anfådd av att ta mig upp i sängen på kvällen, bara för att bli gråtfärdig när man väl kommit på plats i sängen och märker att man tydligen är pinknödig igen, fast man just varit på toa. Då kan man inte mer än att skratta åt hur rubbat ens liv är just nu.

Nu ser jag tom fram emot smärtan vid förlossningen, för den kan ju inte vara svårare att uthärda än de 9 månaders plåga jag hittills haft (ok, kan dra bort de första 5 veckorna för de var utan plåga). ;-)

AlbaStiffler
2008-12-29 19:20
0

Nu ska jag trösta mig själv med Almondy-chokladkaka. en lyx man kan unna sig i denna trimester.

Just ja, måste bara tipsa om en annan lyx man kan unna sig som gravid och något alkoholsugen. Baylis-glass från Mövenpick eller är det Hägendas? Smakar baylis (stavas?) men utan/med superlite alkohol… och mycket gräddigt syndigt god. *dreggel dreggel* Så den tröstar både suget efter god likör samt socker och onyttighetssuget… *jammijammi*

Och det bästa är att man kan skylla alla sina sockersug på den där flickan jag har i magen utan att någon kan säga något åt en… hahaha.

[Silverlusen]
2008-12-29 20:03
0

#3 är beräknad till den 21/2.

Tycker det är riktigt skönt att höra att det är fler som är trötta på att vara gravida.

AlbaStiffler
2008-12-29 20:52
0

haha, ja lite klen tröst är det ju att höra att man inte är den enda som är less… hahaha. Det är värre när man träffar på såna där hurtiga graivda som bara mår bra och tycker allt är underbart och inte har en enda krämpa. Fattar inte hur det kan finnas såna helt ärligt, med tanke på alla saker jag råkat ut för. Men men, antar att det är så, antignen mår man superbra hela tiden, eller så mår man konstant pest hela graviditeten. Mittemellan verkar få ha. :-P

[Silverlusen]
2008-12-29 21:33
0

Har varit hurtig tills för bara någon vecka sedan då allt bara vart pest och pina. Är allmänt trött på allt just nu och vill bara att lill-killen ska komma ut nu.

Jag kan ju meddela att en kompis till mig som ska ha en månad efter mig har mått illa och spytt sedan hon blev gravid och hon är jätte less på sin graviditet.

AlbaStiffler
2008-12-30 21:14
0

Huga, ja det enda som kan vara värre än konstanta foglossningar måste vara konstant illamående. Glad att mitt illamående bara varade 10 v. Alltid något att glädja sig för.

Var hos BM idag och mätte magen och tog de vanliga blodproven. BM frågade hur jag mådde och jag kom mig inte ens för att "klaga" eftersom jag vet att hon inte kan göra något åt det hela ändå. Så för att få det hela avklarat så fort som möjligt sa jag bara mitt väl inövade "allt är bra". Man blir rätt less på alla människor, främmande som bekanta, som ska fråga en om ens dagshälsa. Känns rätt drygt att bara säga "allt är bra" för att slippa förklara att allt är pest. säger man att man inte mår så bra och alltid har ont så får man bara höra massa andra skräckhistorier om deras fruar/egna graviditeter eller så blir folk rädda. Mitt standardsvar brukar annars vara "jämna plågor", då ljuger man ändå inte… hahaha…

En annan sak man börjar bli lite less på, som tydligen är en klassiker att behöva svara på, är "är du säker på att det bara är en där inne" och "när kommer bäbisen nu då, måste ju vara vilken dag som helst nu va?". Vissa dagar svarar man ju 10 ggr/dag på dessa frågor… hahaha… Ibland vill man bara bli lämnad ifred med sin stooooooooora mage. ;-)