Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 11858 ggr
trollet85
7

hur räknar man?

Vet att man börjar räkna ifrån föregående mens första dag, när man räknar antal veckor i graviditeten. Så har man 28 dar i sin menscykel så e man i vecka 2 när man har ägglossning och vecka 4 när man ska ha sin mens. Så "barnet" är alltid 2 veckor yngre än veckan man är i.

Men hur räknar man sen med veckorna?
Är man i (tex) vecka 12 när man är 12+0 eller är man i vecka 12 när man lämnat 11+0?

Om det är störst risk för missfall dom första 12 veckorna. Är det då lugnare när man är i 12+1, 13+0 eller när "barnet" är 12 veckor gammalt alltså 14+1 alternativt 15+0?

Hoppas att nån kan hjälpa mej o få lite klarhet i de här

Miija
0

Testar att förklara…

T.ex   v.11+3 är samma sak som 11 fullgångna veckor + 3 dagar in i v.12. På så vis kan man säga att man är " i " v.12, för den har påbörjats.

11+0   är sista dagen i v.11 = du har gått v.11 ut.

murderdolls
0

det där var ingen lätt matematik. jag har läst både matte a b och c men det där förstod jag mig inte på :S kanske borde sova lite. hehe

Jessica77
0

Bli medlem på familjeliv så räknar dom ut de åt dig

Smex
0

oj vad du hade krånglat till det hela. Det låter som om vi behöver träffas och prata lite bebis =P

tezzie
2

är man i v.11+0 så säger man vecka 12, eftersom man fullgjort 11 veckor och är inne i v. 12 :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

trollet85
0

jo men då va de ju som ja skrev. När man lämnar 11+0.

När är störta risken över för missfall? när man går in i vecka 12, in i vecka 13 eller när "barnet" är 12 veckor gammalt?

dumuzi
0

Jag kan ha helt fel nu, men jag har för mig att jag läst någonstans att den största risken för missfall är i vecka 9, dvs. när barnet är 7 veckor. Pga. någonting i utvecklingen som sker just i den veckan. Men jag är själv i v. 34 nu, så det var ett tag sen jag läste om de tidiga veckorna, så som sagt, jag kan ha fel.
Annars är det när du gått 12 hela veckor, dvs. går in i v 13 ( och barnet är 10 v.) som den största risken för missfall är förbi.

trollet85
0

okey känns bra o veta =) tycker de e lite läskigt när man inte vet nåt förns på UL i vecka typ 17. Om man inte känner rörelser innan dess vill säga

dumuzi
1

#8 Ja, visst är man orolig i början. Men så länge du mår bra så finns det ju egentligen ingen anledning att du går och oroar dig. Händer det något så gör det och det är ju tyvärr ingenting man kan påverka. Oftast finns det ju dessutom en anledning till att ett missfall sker, att någonting är fel på fostret, hur tragiskt det än är. Om någonting känns konstigt eller fel är det bästa du kan göra att kotakta din barnmorska för rådgivning.
Det kanske är lätt för mig, som går här med magen i vädret, att säga. Men det är nog så det är, bara att ha tålamod och försöka njuta av det nya liv som gror där inne i magen. Rätt vad det är har man med god marginal passerat de där första 12 veckorna och kan pusta ut lite.

Vilken vecka är du i nu? Lycka till och hoppas att allt går bra!

trollet85
0

enligt barnmorskan typ 13+4. men ja tror mer på 12+4 eftersom ja har oregelbunden mens. men nån stans där typ. så nån stans i slutet på vecka 12 eller 13.

tezzie
0

Risken för missfall avtar v.11+0.
Bli medlem på familjeliv.se, där kan du läsa om varje vecka grundligt =)

murderdolls
0

du menar alltså att när man har gått precis 11 veckor så är det 11+0 och när man har gått 11 veckor och en dag så skriver man 11+1 ? eller?

tezzie
0

Detta står på familjeliv.se

En graviditet varar 280 dagar. Vid en standardcykel på 28 dagar och luthealfas på 14 dagar startar graviditeten på sista mensens första dag. Då är man i vecka 0+0. Den faktiska graviditeten startar alltid vid ÄL, i vecka 2+0.

Har man annan cykel eller lutealfas än standard beräknas graviditeten därefter.

BF är i vecka 39+6.

Alltså…. Vi säger vecka 11 och BM säger oftast 10+0.

Miija
0

#12  Korrekt.