tankar
Vad man funderar på en massa. börjar bli nervös nu…. inte för att föda utan för hur det kommer bli efteråt. Livet totalt förändras och hur kommer jag att bli som mamma.

Att bli förälder är en stor omställning
Min systerdotter fick barn för ett par veckor sen och hon sa häromdagen att på något sätt är allt så naturligt, det trodde jag inte innan att det skulle vara.
Hur man kommer att vara som mamma är svårt att föreställa sig innan, innan jag fick barn tänkte jag att si och så skulle jag vara men inte si eller så men inte blev det som jag hade tänkt innan, att få barn är livets prövningar och vi testas en hel del men det är intressant och givande och all den kärlek och glädje tillsammans med barnen är så härligt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Hade du inte gått och lagt dig när du skrev eller gick du upp tidigt ;)
Jag är mest nervös att få dagarna runt jul, så man förväntas stiga upp från förlossningssängen och gå direkt till olika middagar, sen sitta där bland massa folk samtidigt som man ska försöka lära känna sitt eget barn. Jag vet att folk kommer ta illa upp, men man måste säga ifrån. De kompisar jag har som nyligen fått barn, har sagt att verkligen måste känna efter och säga ifrån om man inte orkar för annars är det lätt att bryta ihop. En förlossning och få igång amning tar ju på krafterna!

#2> Väntar du barn runt jul? Om jag vore du skulle jag säga redan nu att vi kommer INTE komma på julmiddagar och fester OM vi fått barnet då. Bättre att säga det nu så de ställer in sig, skulle du mot förmodan orka och vilja så kan ni ju överraska dem då.
De flesta som yttrat sig i frågan säger att man vara riktigt "egoistisk" och hå¨lla släkt och vänner borta så länge man känner för det. Kanske behöver du 2 veckro för att bara hämta dig och få lite rutiner, lära känna bäbbe och bara för att må bra innan du ska låta alla folk komma och hälsa på osv. Tar folk/släkt illa upp så är det deras problem. Känner du att du orkar ha folk som hälsar på så be dem om tjänster, tex att ta med sig mat (julmat, mums) och att inte stanna längre än kanske en halvtimme.
Om det är nån gång i livet man ska lyssna på sig själv och på sin bäbbe så är det ju just dessa första veckor. :-) Och framför allt, se till att alla som får träffa bäbbe är HELT friska!!! Inga snorjärsar är välkomna… hehehe…

Sen lite om omställningen. Har tänkt mycket på det jag med, men tror det kommer gå rätt naturligt för mig. Däremot har jag märkt att jag studerar min man lite extra nu innan, för att se hur han förändras. Ju närmre vi kommer (är i v31) destå gulligare blir han. Rätt coolt att se hur han knyter ann till bäbbe i magen genom att prata om babysaker, om framtiden och genom att klappa magen. Finns få saker som får en att smälta så mycket… hehehe. Så det ska bli spännande att se vad han kommer bli för en sorts pappa.
#3 ja jag tror också att det kan vara bra att göra det klart innan. Släkt får ju komma till besöksrummet på BB och träffa bebisen, så man borde ju komma undan utan sura miner. Kul liksom att sitta med stygn i mellangården och förväntas vara en världsvan förstagångs mamma. Är det inte under julen som det går RSvirus? Redan kyckling-mamma och inte ens en bebis…

#5> Som min BM sagt så är det inte direkt välkommet med släktbesök på BB, annat än från sin man och kanske syskon till bäbbe då?! Så sa hon iaf att det var i Uppsala…
Kan förstå det faktiskt, blir ju kaos om allas mammor/pappor, syskon, fastrar, kusiner, mormödrar osv osv ska komma och gratta på BB… hahaha…
Nä, jag tänker inte träffa släkt förräns jag tagit igen mig något, så kanske efter 3-4 dagar i bästa fall får de komma på kort visit hem till oss… och precis som dig kommer jag nog vara kycklingmamma och kräva att alla är kärnfriska och att de tvättat händerna innan de ens stiger in i vårt hus… hahaha…
#6 Jag har ju ingen erfarenhet av BB, men om jag fattade det rätt så får bara syskon och man komma till förlossningen, sen flyttas man till en annan avd på BB och där finns det besöksrum dit släkten får komma. Jag har en flaska från apoteket med sprit desinfektion i hallen =) Lika bra att börja redan nu, så man inte ligger och är sjuk när man ska föda!
Glömde skriva att det är i Västerås, och det är säkert olika från stad till stad!

Ja vad ska man säga ni får mig att skratta härligt med en sådan inställning. Jag tror att jag tänker för mycket ibland kanske blir det inte bättre för det. Jag ska sluta fundera och bara njuta och låta dagen komma och bli som den blir.
ps sover jättekonstigt nu!!

#7 I Kalmar är det så att pappa och syskon får komma in på avdelningen. Måste andra släktingar prompt komma får de vara utanför dörrarna till avd.
Jag förstår att de kanske vill komma snabbt och titta men det kan lugnt vänta till man kommer hem.
#7 Min familj (mamma, syskon till mig) fick inte komma in på BB, man fick gå ut i hallen och visa upp bebisen. Hur det är med syskon till barnet vet jag inte. Men min sambo fick givetvis vara där dygnet runt. Eftersom jag inte kunde gå ordentligt efter och behövde åka rullstol ner till bilen så fick min mamma komma in och hjälpa oss ner, och då fick jag fråga innan. När det gäller förlossningsrummet så blev jag flyttad till BB ganska snart efter hon kommit, jag tror inte att man hälsar på där över huvudtaget. Däremot vem man har med sig i förlossningsrummet spelar ju ingen roll, jag hade med mig min sambo och min mamma under hela förlossningen :-)

I Stockholm fick bara pappan och syskon komma till BB när vi var där i april pga RS-viruset. Men det var bara bra, man behöver dom dagarna för att återhämta.
Men sen när jag kom hem var jag riktigt sugen på träffa folk, jag hade trott innan att jag skulle vara trött någon vecka men så var det inte för mig.
Svärmor fick komma över samma dag som vi kom hem från sjukhuset och nästa dag var vi ute och gick.
Det är bra att det inte är spring på BB och förlossning. Skulle våra föräldrar och syskon komma och hälsa på skulle det bli 9 st med bara de närmsta, tänk om alla par skulle ha 9 besökare!