Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 6526 ggr
emsems
2008-12-08 11:33
2

född v 25

En tjej på killens jobb har fått bebis. Den var bara i v 25… Verkar än må ok, men ska ligga i kuvös till mars. Jättehemskt.

Funderar lite, får inte ett barn problem på något sätt, av att födas så tidigt? Dels kroppsliga (outvecklade lungor m.m) samt, att den inte får någon mänsklig närhet som den annars hade fått?

Telefonkontakt
2008-12-08 12:55
0

min bästa kompis är född i vecka 26 för 20 år sedan och det är inga fysiska fel på henne och hon utvecklades inte senare än andra. min lillasyster är född i vecka 25 och det är inte fel på henne heller. Hon har dock grov adhd. risken är ju större att man kan få adhd/damp om man föds för tidigt.

man forsätter ju att utvecklas även fast man är född i vecka 25. allt tar ju inte stop bara för att man kommer ut ur magen. bebisen ligger ju i kuvösen för att överleva medhjälp av delvis värme.

ders bebis kommer säkert att må utmärkt och vara som vilket annat barn som hälst om 1 år Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ElinKee
2008-12-08 13:28
0

Minns inte om jag läste en artikel eller om jag såg det på tv, men där sa dom att en dag längre i magen är tre dagar kortare på en prematuravdelning. Så utvecklingen fortsätter ju utanför, det tar bara lite längre tid i början. Om bebisen ska ligga inne till mars räknar dom nog med att den ska vara i kapp i utvecklingen då. Hoppas allt går bra, men det måste vara så jobbigt att se sin lilla ligga och kämpa när man inget hellre vill än att bara hålla om den hela tiden.

AlbaStiffler
2008-12-08 14:37
0

Det är större risk att barnet drabbas av infektioner och sådant när det föds tidigt… sen är det som de andra säger gällande risker. De kan även få hjärnskador av olika slag.

tezzie
2008-12-09 16:38
0

Barnen brukar vara mer infektionskänsliga under barnaåren, kan få problem med synen oxå.

Men jag har kompisar som fött barn i v.23, v.25 och v.27 och ingen av dessa barn har några som helst problem!

*** Kärleken övervinner allt ***

skrollan
2008-12-11 18:39
0

Det öskar ju risken för infektioner, och sjukdomar som Adhd till exempel. Dem blir mera känsliga och dem måste fortsätta utvecka lungor m.m. som dem annars hade gjort i magen.googlar man kan man hitta mycket om förtidigt födda barn, arbetar med det just nu :)

tezzie
2008-12-12 01:36
0

menar du att adhd och för tidigt födda kan kopplas ihop?

*** Kärleken övervinner allt ***

AlbaStiffler
2008-12-12 11:31
0

Hmmm, inte helt säker på att det är sant. Kanske är det tvärtom, att har man adhd så kanske risken är större att man föds tidigt? För Adhd är väl något fel man får när man "skapas", dvs de första 13 veckorna ungefär? kan ha fel dock…

tezzie
2008-12-12 17:14
0
HannaM
2008-12-12 17:52
0

om jag inte minns fel ökar risken för hjärnskador rent allmänt hos för tidigt födda? Eftersom adhd är en hjärnskada bör risken vara högre?