Rökning.
Läste precis detta:
Om du absolut inte kan låta bli att röka, rök bara en tredjedel av cigaretten och släng resten. Nikotinet, tjäran och annat skräp packas närmast filtret och röker man hela cigaretten får man i sig mycket mer än om man bara röker början. Du ska därför aldrig tända en fimp.
Mer som stod:
Hur påverkar rökning mitt ofödda barn?
Eftersom du ställer den här frågan vet du säkert att rökning har stor inverkan på ditt barn. Många tror att rökning under graviditet är som om barnet skulle utsättas för passiv rökning men så är det inte. Barnet är en aktiv rökare om du röker när du är gravid. Koldioxiden går över till barnets röda blodkroppar och det tar dubbelt så lång tid för barnet att bli av med den. Det innebär oftast att om mamman röker med jämna mellanrum under dygnet blir barnet aldrig fri från koldioxiden. De röda blodkropparna är viktiga för att transportera runt syret i vår kropp. Om koldioxiden konkurrerar ut syret blir syresättningen sämre.Prata med din barnmorska så att hon hjälper dig med en rökavvänjning. Diskutera hemma och med kompisar om ni inte gemensamt ska sluta eftersom barnet far illa av rök även efter förlossningen. Det är oftast lättare att sluta när man är fler.
Källa?

av Elaine Zwelling barnmorska på pampers.se

Läste nyss detta:
Jämfört med den rökande mamman tar fostret i sitt blod upp dubbelt så mycket kolmonoxid.
Om du röker en cigarett motsvarar det två för barnet. Kolmonoxiden tränger undan syret i blodet. Nikotinet i cigarettrök och snus drar samman blodkärlen i moderkakan.
Källa: Trygg Hansa
// Nathalie
Jag vill se vetenskapliga fakta och inte antaganden! Jag har ochså läst om vad rökning KAN orsaka men det jag läst hitills har inte vetenskaplig fakta bakom sig, den dagen man VET vad olika ämnen gör med oss då kan jag lyssna, dvs när dom flesta forskare är av samma åsikt och har belägg för detta.

#4> hur starka bevis behöver man egentligen? Ska man verkligen gambla om det när "alla" vet att rökning skadar. Frågan är kanske bara hur mycket det skadar… Om man använder "brist på fakta och bevis" som ett skäl att slippa sluta röka så tycker jag man är enfaldig, dvs man försöker skapa sig en anledning till att slippa sluta röka.
Ursäkta kvasthilda om jag trampar lite på dina tår, men jag har en syster som rökt under alla sina 3 graviditeter under belägget att hennes mamma minsan rökte när hon låg i magen, och det blev ju inget fel på henne… *suck* Så enfaldigt…

Tycker knappast att man behöver höra från någon expert i någon forskningsrapport om att det är farligt för fostret att mamman röker. Det kan ju vem som helst räkna ut att fostret blir drabbat av vad morsan drar i sig.
Nikotinet drar ju som sagt ihop blodkärlen och minskar drastiskt syretillförseln under några timmar för fostret.
Kolla inlägget av stormamma
https://www.flashback.info/showthread.php?p=11663973#post11663973

https://www.flashback.info/showthread.php?p=11663973#post11663973
*aktiverar länken*

Mycket läsvärt inlägg av Stormamma… fy 17 att barnet drog ihop sig när hon tog ett bloss… stackars bäbbe…
#5 du trampade inte så hårt på mina tår…:) men vad det gäller enfald så anser jag att höjden av enfald är att tro på allt som skrivs utan att ta reda på fakta. Tyvärr så älskar media och framförallt barnmorskor att skrämma oss med att ditten och datten är farligt och sen efter några år så kommer det fram att det var falskt. Tex sushi är farligt för gravida, nu har dom tagit tillbaka det påståendet… Sunt förnuft räcker långt! Kram från mig!

Jo, fast det är ju just sunt förnuft som säger att rökning är farligt… :-)
Det där med sushi är ju åxå fortfarande farligt om den legat framme för länge… Sen vet jag inte hur det är med den där bakterien som finns i Sushi-fisk som aldrig varit fryst. Noralt sett så fryser man fisken några timmar innan man gör sushi för att ta kol på nån bakterie, men det vet man ju inte om de gjort på ett sushiställe. Nu vet jag iofs inte om just denna bakterie är extra farlig vad gäller gravida, men det skulle inte förvåna mig… Håller med om att det är lite förvånade hur mycket som är farligt, och att man definitivt bör använda sitt sunda förnuft, men detta utan att blunda för fakta!
:-D
#5 Jag måste ju bara fråga hur gick det för din systers barn när hon rökte under sina 3 graviditeter? Jag känner tjejer som ochså rökte och dom barnen mår bra och vägde normalt i födseln.

#11> Samtliga hade abstinens när de föddes och skrek mycket. 2 av dem hade svårare med de vanliga reflexerna och var alltid mycket senare med allt de lärde sig. Visst, man vet inte om detta är pga rökningen. Barnen är nu 2, 4 och 7 tror jag. Den äldste kan knappt prata, har svåra talsvårigheter och inlärningsproblem. Samtliga barn är sjövilda och har koncentrationsproblem. Sen som sagt, om detta beror på rökningen, uppfostran, gener eller otur förtäljer inte historien. Men lite får det ju en ändå att tänka efter. Tänk om… *fasar* Tyvärr är det ju just såna här problem man säger är konsekvensen av rökning och syrebrist för fostret…

Det finns massor av forskning om man är villig att läsa och leta information.
Tror inte att de kommer på om några år att rökning är rätt så hälsosamt för fostret.

Brukar kolla på det danska programmet unga mödrar som går på kanal 5.
Där får man följa flera unga tjejer som fått eller ska ha barn.
Nästan alla i programmet rökte under graviditeten.
En av tjejerna var ändå värst, hon gick ut och rökte på sjukhusets veranda när hon hade värkar och närsomhelst skulle hennes barn komma,förfärligt.
#14 kollar också på det, och jag blit så förbannad på dessa människor. Som en som i princip bara rökte fast hon fick åka in till sjukhuset pga av brist å¨vitaminer till barnet och massa annat. Att dem är så otorligt dumma och tröga! Och paret som vägrade fattat att deras unge var förliten pga av rökningen!!!

Sunt förnuft säger jag bara, ska man behöva säga mera…
sen får man ju tänka på att de i danmark har en annan syn på rökning än oss här i sverige.

Min mamma rökte när hon väntade mig, även samma dag som hon skulle föda. Då fick hon klättra ut och in genom fönstret för att röka, dvs bm tillät inte att hon gick till rökhörnet men klättra i fönster det fick hon minsann.

Även jag kollar på unga mödrar och förfäras över vissas otroligt stora konsumtion av cigg under graviditeten. När man läst vad rökning gör med ett foster i livmodern hos en rökande mamma så skär det i hjärtat när man ser de röka
.
Så de föräldrarna som tyckte de var så duktiga när de bara rökte i köket… *suck*
Tycker att det är lite märkligt att de i Danmark verkar vara typ 30 år efter oss i Sverige ang. rökningen.

sunt förnuft tycker jag…vill man röka så gör det,men det kan finnas risker,och när du fött barnet och ammar,eller barnet växer upp i närheten av ciggarett rök, passiv rökning är ju BEVISAT att det är skadligt…Jag väljer att sluta röka nu när jag är gravid hur tufft det än är. ju längre man skjuter på rökningen ju svårare blir det. Jag vill inte att mina barn ska växa upp med en rökande mamma, det har jag gjort!!

det finns ingen som helst anledning till att fortsätta om man är gravid anser jag. Jag har rökt i 15 år och slutade samma sekund som jag plussade.
Jag tycker det är egoistiskt att fortsätta!
*** Kärleken övervinner allt ***

jag slutade oxå när jag blev med caspian..då hade jag med rökt i 15 år! det var inget svårt val.

erkänner generat att jag rökte med mina 2 första barn… dom var varken mer skrikiga eller mer annorlunda mot andra barn.. utan helt friska.. då drack jag även kaffe ;) visst bolma inte som en skortsten utan röka mycket mindre.. visst de är INTE bra och röka OCH skador på barnet kan ske,men allt kan hände även fast man inte röker.. säger inte jag är stolt över de jag gjorde… absolut inte… och kan man sluta röka så är de jätte bra…. men onödigt o skrämma upp folk..

Onödigt att skrämma upp folk? Så att tala sanning är onödigt?
Min urbota syster körde med samma dumma resonemang, att det blev ju inget fel på barn 1 och 2… men sedan att de har koncentrationssvårigheter, talproblem och är allmänt efter nu när de är 5-7 år gamla blundar hon för. För visst, man kan ju inte peka på det exakt att det är rökningens fel… Men hur kan man vara så egositisk att man testar och ser?
Ursäkta mig Kybele, men just rökning gör mig extremt arg, när gravida har såna konstiga bortförklaringar och ursäkter.

Jag rökte under min första graviditet. Min son dog av plötslig spädbarnsdöd, sen om det beror på rökning under graviditet eller annat kommer jag ALDRIG få svar på!
Men jag skulle aldrig vara så dum att jag gjorde om det!!
*** Kärleken övervinner allt ***

Usch ja, det är väl det som är problemet, att det är för sent att undra när det väl inträffat. Man får ju aldrig veta, men man kommer kankske alltid undra.
Det är ju av samma anledningar som man inte får vissa behandlingar (naprapat, massage, akupunktur) när man är gravid. Om något skulle hända kan man inte nödvändigtvis säga att det berodde på behandlingen, men man kanske alltid kommer undra. Alltså vågar inte man ge oss gravida behandlingen. Rätt eller fel, vem vet? Men just när det gäller rökning så VET man ju att det skadar både mamma och foster/barn, bara att det är svårt att utreda skadans storlek och konsekvens.

Det är en sak om man väljer förgifta sin egen kropp, det får folk välja själv. Men att utsätta en oskyldig för massa gifter är egoistiskt. Och jag tycker inte någon ursäkt berättigar rökning under graviditet.
Om man inte kan sluta när man planerar graviditet så kanske man inte ska skaffa barn, för att ha barn betyder att man måste offra för barnens skull och om man inte kan offra en sån liten sak som rökning så…

Kan ju säga att jag är ett levenade bevis på att fostret tar skada av rökning.
Min vänstra lunga fungerar inte helt hundra. Har astma och har lätt för att få lugninflamtion. min yngsta bror har alltid haft astma och men hör hans andning konstant.
En gammal barndoms kamrat har också svår astma efter sin mors rökning. Lika så en annan kompis som har problem med lungarna och så rökte hon under sin gradvitet och även det barnet blev 12% mindre än vad som var normalt och har andnings problem.
Allt detta är tillräckligt med bevis för min del att INTE röka/snusa under min gradivitet.

kan förstå de upprör #24 som jag sa.. för mina barn hände inget… säger inte att de är varken bra eller att man ska röka.. men för mig.. som sagt hände inget med mina barn… visst de är jätte egoistiskt och röka under graviditeten de håller jag med om..som du sa de KAN hända något.. prata kan man göra.. men att använda skrämtaktik fungerar inte.. informera visst.. men skrämma neee…
#30: Det är inte att skrämma att berätta att det är väldigt farligt att röka under graviditet. Det är sanningen. Sanningen är visserligen mycket skrämmande… Tänk all kära och skit man stoppar i sig när man röker… Tänk att allt det också kommer in i ditt stackars barn! Det är så skrämmande att ens tänka tanken, hur man kan utsätta sitt lilla barn för något så fruktansvärt. Min mamma röker och har alltid gjort. Rökte också under sina graviditeter. Jag och min syster har astma, vi båda lider av allergier.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

men alla gör väl som dom vill. Vet många dom rökte under sin gradvitet. Vissa har bara svårare att sluta. Det är ju trots allt en drog och ta sig igenom renings processen är väldigt svårt för många.
Kan där emot bli lite tokig på vissa mödrar jag har stött på som är 35+ och kunde inte röka under sina första fyra månader men började sen då hon kom in i månad 5. Det kan jag där emot inte riktigt förstå. Men men, hennes val.

Jag har inte läst igenom allt nu. Men jag skulle aldrig utsätta mitt barn för sådant. Jag slutade röka så fort min mens inte kom alltså när jag anade att det fanns en chans att ja va med bebbe. Och då har jag ändå rökt i 8år och slutade tvärt. Jag kan absolut inte ens tänka tanken att det ens skulle vara gott med en cigg för ja älskar min bebbe i magen aldeles för mycket för att ens ägna en tanke åt de. Och jag tänker inte börja röka när jag fått ut bebben heller för jag ser detta till ett perfekt tillfälle att förbättra min livsstil. :D

Måste oxo lägga till en sak att de e inte bara mamman som jag tycker ska sluta. Min mamma rökte inte eller nått när hon va gravid och inte innan eller efter heller (duktig mamma
) Men min far rökte inte framför henne men de låg i samma säng etc. och gifterna kommer ju ut genom svett och sånt så hon kan ju fått i sig gifterna i alla fall. För både min bror och jag har astma. Min bror har tom astma som måste behandlas.