Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2885 ggr
tezzie
2008-11-04 22:26
0

Föräldrapenning

Jag har funderingar på att gå ner i tid på jobbet, men kommer det att påverka min föräldrapenning?

Isåfall måste det vara bättre att bli sjukskriven de få procenten?!

*** Kärleken övervinner allt ***

kitty
2008-11-05 07:30
0

den baseras på förra  årets årsinkomst. kommer ditt barn nästa år här det pengarnas i år som det baseras på…

DG
2008-11-05 11:33
0

#1 Den finns nog speciella regler då min är iaf baserat på min nuvarande inkomst då jag fick löneförhöjning i våras. Jag fick en lapp som arbetsgivaren skulle fylla in med mitt nuvarande lön och övertid och sånt.

tezzie
2008-11-05 15:18
0

Det här är ju helt sjukt….

Om jag väljer att ta tjänstledigt 25% så kommer jag att drabbas den dagen jag ska börja ta ut FP men om jag blir sjukskriven 25% av min läkare så får jag FP på min heltdislön.

Så det lönar sig att kosta staten pengar och vara sjukskriven….

Jag ringde min försäkringskassa idag!

*** Kärleken övervinner allt ***

AlbaStiffler
2008-11-05 15:40
0

Sa de att det var så alltså? Intressant… och sjukt faktiskt. Men samtidigt ligger det väl någon sorts logik i det hela. Är du så pass sjuk att du godkäns sjukpenning så är det ju kanske inte direkt ett val du gjort. Men väljer du att gå ner i tid så är det ju mer frivilligt och kanske inte nödvändigt, för du hade du istället sjukskrivits. Hårfin gräns därimellan när man är gravid dock.

Däremot är det värre när inte försäkringskassan tycker dina krämpor är tillräckligt svåra för att du ska beviljas sjukpenning så att du tvingas gå ner i tid istället för att klara av din graviditet. Sitter själv på ett kontorsjobb som jag hört inte ska vara "svårt nog" för att man nödvändigtvis ska ges sjukpenning. Så jag sitter nu själv och väntar på domen om mina läkare tycker samma som försäkringskassan eller om man plötsligt inte får några pengar alls istället. *suck*