Gravid?
Hej. Ni ska få en till sånhär tjatig fråga.
I maj slutade jag att äta p-piller och har därefter haft oskyddat sex med min kille. Min senaste menstruation hade jag 19:e till ca 24-25:e juli. Idag är det alltså 20:e september. Sedan några veckor tillbaka har jag haft mensvärk till och från, sprungit och kollat, men icke. Ibland känns det inget alls. Det är ingen skillnad på brösten, inget som ömmar. Mår dock väldigt illa till och från på dagarna, så jag vill kräkas. Men lukter har jag inga problem med. Ska väl tillägga också att jag är 21 år och har sedan jag var 15 ätit p-piller och iom det haft regelbunden menstruation. Även nu i maj, juni och juli kom den ganska precist.
Så vad tror ni? Är jag gravid? Jag är så feg att jag inte vågat köpa och göra ett test än.
/Anneli

Chansen/risken/möjligheten finns ju (vet inte vad du önskar för resultat) helt klart.
Jag hade mens i Juli (kraftig mens) trots att jag tydligen var gravid (är idag i v.13), så jag tycker nog att du ska köpa dig ett test =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jo, jag får ta mig i kragen. Lovar att jag får mens minuten efter testet är gjort också. Murphys lag. :P
Jag vet förresten inte vad jag vill, vilket lite är anledningen till att jag varit för feg för ett test hittills. Är oerhört splittrad.
/Anneli

Ja, skulle du vara gravid så är du ju i vecka nio redan…

Det finns ju en stor chans att du är gravid. Molande värk som mensvärk kan man känna i en graviditet, gör ett test.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag har beställt test. Fem stycken, lika bra. Får dem antagligen på måndag, senast tisdag. Jag började läsa på growingpeople.se och det gjorde ju inte saken lättare måste jag säga.
/Anneli
Jag hade mensvärk hela tiden i början och väntade på att mensen skulle komma men det gjorde den inte. Sen mådde jag skit konstigt, som att jag höll på att bli dygnsjuk eller nå men sen tog jag ett test och det visade ett starkt plus.
Så man vet aldrig.,.
Nej, men konstigt är ju samtidigt att mina bröst inte ömmar för fem öre och att jag mått illa egentligen bara vid enstaka tillfällen… Jag mår inte "skitkonstigt" heller tror jag. Är kanske lite PMS:ig, men mitt humör och mående brukar dala på rätt bra ändå… Ja, jag får helt enkelt se när jag får ett test.
/Anneli
Jag hade varken ont i brösten eller mådde illa. Det är olika.
Ja det får du, är ju så svårt att säga nu om du är gravid eller ej.
Ah, okej. Då vet jag.
Förresten, stämmer det verkligen att jag skulle vara i vecka 9? Isf skulle jag blivit gravid under mensen, går det? Är det inte snarare vecka 7? 
/Anneli

#9 Du kan räkna ut vilken vecka du är i. Datum för senaste mens första dag minus 3 månader och plus 7 dagar, då får du fram det.
19 juli - 3 mån = april + 7 dagar = 26 april skulle alltså bli Bf.
Man räknar veckorna efter senaste mensens första dag, så det stämmer med ca 9 veckor i så fall.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Oj, okej. Tack för hjälpen!
/Anneli

hehe, undrar varför folk är så rädda för att köpa och göra test? Ja menar, det måste ju vara 10 ggr skönare att bara göra testet än att sitta och fundera på symptom i dagar…?
Intet illa axiur, blir bara lite förvånad för du är inte ensam om att fråga såna frågor här på forumet. :-) Så många måste tänka som du… SJälv är jag rena rama motsatsen, tar test nästan innan jag ens haft chansen att få utslag och har även använt äglossningstest, redan första ägglossningen efter jag slutade käka p-piller.
Vet förresten inte om det framgick, men försöker du skaffa barn förresten? Hoppas det blir ett positivt test isf. :-)

http://www.vardguiden.se/templates/PregCalendar.aspx?c=3292&selectedTabIndex=1
Man räknar ju från första dagen i sista mensen :)
#12 Ja, jag vet inte, jag är rädd för svaret samtidigt som det är kul och spännande såhär när man inte vet. Är ju som sagt splittrad och vet inte hur jag skulle reagera på svaret - vad det än blir. Det är väl det man är rädd för kanske, reaktionen? Men testar man sig fort så hinner man ju inte bygga upp massa känslor som kan vara jobbiga att komma över sen…
/Anneli
#13 Enligt den där är jag i vecka 10 nu.
/Anneli

japp, du kom in i vecka tio idag isåfall :)
Men vad är det där blåa lilla strecket?
/Anneli

Bra fråga, gör ett till test… Skulle nog tolka det som negativt, men är lite fudnersam på det andra "halva" strecket. Har såna där tester hemma med men tyckte de var lite väl otydliga. Visst, när mitt väl visade gravid så var det i mitt fall tydligt. Men då man inte var gravid var det lite svårt att veta…
Jag rekommenderar ett sånt där "riktigt" test som finns på apoteket, typ med en sån där plastbehållare där man ser ett tydligt +…
Ja, jag ska springa ner till apoteket med en gång.
/Anneli

Köp två tester då, så har du ett hemma tills nästa gång du funderar. Så slipper du huvudbry. Du borde få ett starkt streck/plus om du nu är så långt gången.
Lycka till oavsett svar du önskar! :-)
Ingen bebis här inte.
/Anneli

#17 Dessa tester har jag tyvärr också köpt, testade med ett sånt tre veckor efter att mensen skulle kommit och det visade negativt. Åkte ändå och köpte ett på apoteket och visst sjutton var jag gravid, så tyvärr har jag inga bra erfarenheter av dessa tester!
#22 Vad skönt för dig :)
Det har fortfarande inte hänt något på mensfronten än. Konstigt nog. Men ska till gyn på torsdag, så då kan jag nog få ett definitivt svar på om jag är gravid trots negativa tester eller inte.
/Anneli

Min vän som har en son på över ett år tog två tester som var från apoteket som ska vara 99% säkert och båda visade negativa när hon va i v.8 ellev va det va och ändå så fick hon en son. Och jag tog ett test när jag var i v.7 från apoteket och de visade oxo negativt och nu sitter ja här med lilla bebis-magen. :) Så jag litar inte ett dugg på varken clear-blue eller ACOs tester. Jag gick till barnmorskan och testade mig istället eftersom att jag kände till det med min vän och då va det positivt. (ett proffsigare test) Så jag litar inte på några köpe-tester.

ja tog massor med tester.. negativt.. men köpte ett med clear blue de som de står gravid på.. sen även preg är ett bra test o göra.. de tog ja efter för ja fatta inte de stog gravid på stickan.. *S* fick inte in ja verkligen var gravid utan trodde de var fel på stickan *S*