Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3501 ggr
miwi
2008-05-05 13:15
0

tns

letar febrilt efter en sida på nätet , därn man kan hyra en TNS-apparat, hörde att man numera inte får låna sånt på förlossningen.

någon som vet var jag kan få tag på en? börjar bli brådis…

AlbaStiffler
2008-05-05 13:21
0

Vad står TNS för? Mycket förkortningar inom graviditets-livet! :)

Lenore
2008-05-05 13:39
0

Jag tror det heter TENS, eller är jag helt ute och cyklar? Testa att söka på det på google så kanske du hittar något!

Lenore
2008-05-05 13:43
0

#2 Från wikipedia:

TENS, transkutan elektrisk nervstimulering, är en metod för smärtlindring som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd, och både när smärtan har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud eller interna organ (nocieptiv smärta) och när den härstammar från nervsystemet (neurogen smärta). Metoden har även visat sig ge smärtlindring och förbättrad sårläkning vid perifera cirkulationsrubbningar och är effektiv vid behandling av illamående. TENS kan räcka som enda behandlingsform, men kan också vara ett värdefullt komplement till annan farmakologisk och/eller fysikalisk behandling. TENS går bra att kombinera med all annan form av behandling t.ex. farmakologisk behandling och akupunktur.

TENS-smärtlindring kan också användas i samband med eller före förlossning. I Sverige och Finland finns möjligheten att hyra en TENS-apparat för smärtlindring hemma då sammandragningarna börjar.

FerretCrow
2008-05-05 13:43
0

det är väl små plattor man sätter på huden i ryggen som utger stötar eller liknande och är en sort smärtstillande sak. eller tänker jag på annat då?

Lenore
2008-05-05 13:44
0

#4 Nä du har rätt. Man kan sätta plattorna på magen också om man har fått visat precis var dem ska sitta har jag hört.

Lenore
2008-05-05 13:55
0

#1 Kan du inte ringa till din BM eller till förlossningen och höra förresten? Dem borde ju veta var du kan få tag i en.

lisette
2008-05-05 14:51
0

BM ska ha för utlåning till en depo avgift.

men jag tyckte inte tensen hjälpte mig för fem öre faktiskt.

FerretCrow
2008-05-05 17:28
0

#5 vad bra att jag tänkte på rätt=) dessa blir man erbjuden att låna precis som foglossningsbälten på vårdcentraler. så ett tips är ju att kolla med BM.

miwi
2008-05-05 20:32
0

tack för alla svar. ja, det är tens jag menar- pratade med min barnmorska, och hon hänvisade mej till en nätsida, cefar.se. de ska, enligt min bm hyra ut apparaten, men har bara hittils sett att de säljer den för minst 1000…

min mvc lånar inte ut apparaten, och jag har använt den vid 2 förlossningar, vet att jag klarar mej med den och lustgas, så vill verkligen gärna ha den.. ska leta vidare..

Susanne
2008-05-05 23:45
0

Sjukgymnasterna har.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Ioma
2008-05-06 01:00
0

Jag äger en sådan som jag använder när jag har ont i nacke, axlar mm.

Skitbra att ha.

Den är köpt via nåt TV reklam tror det var TVshop och jag tror faktiskt att de har kvar dem.

Den är så bra för man har 4 utgångar på den som är uppdelat i två slingor så man har sammanlagt 8 plattor man kan använda å samma gång.

Ska se om jag hittar den så kan jag ge dig länken.

Återkommer….

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
2008-05-06 01:05
0

Hittade inte nån på tvshop men här finns några olika:

http://www.prne.se/

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

FerretCrow
2008-05-06 01:35
0

prova kika efter någon på tradera eller blocket =)

miwi
2008-05-06 11:00
0

ok, tack för tipsen. vill inte köpa dyrt, helst bara låna. kollade blocket, utan lycka, inget begagnat.

ska jaga sjukgymnaster idag.

Lenore
2008-05-06 11:56
0

Lycka till! Hoppas du hittar någon du kan låna. :)

Believer
2008-09-07 10:24
0

när jag var gravid med W så fick vi kallelse till ett möte med en sjukgymnast och fick därigenom låna tens-apparat tills förlossningen var över.

AlbaStiffler
2008-09-07 16:09
0

Någon mer som har erfarenheter om hur de tyckte tens funkade som smärtlindringsmetod under förlossningen. Funderar på att införskaffa mig en sån rätt snart så man kan använda den på övriga krämpor åxå. Tycker det låter som en smart metod och med lite träning ska det, vad jag förstått, funka rätt bra.

JMax
2008-09-07 18:11
0

Jag hyrde en sån men jag tycker inte att det var nått att ha, den hjälpte mig inte ett dugg och ingen jag känner har haft nån nytta av den.

Möjligt att den är bättre till andra krämpor.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

fridaas
2008-09-13 18:01
0

Min mamma har en tensmaskin just nu efter att ha fått ryggskott.. funkar helt okej, hon har lånat den ifrån sjukgymnast..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.