Migrän
Några av er gravida som drabbats av svår/svårare migrän eller huvudvärk under graviditeten?
Hade ett tvådagarsanfall i helgen och höll på att avlida. Alvedon funkar lika bra som sockerpiller så jag vart helt desperat. Tänk om det kommer vara så här resten av graviditeten? Vet nämligen att min mammas och mormors migrän startade under deras graviditeter så jag är verklgein inte glad. Själv har jag just blivit av med den barnmigrän jag haft under hela min uppväxt och inte haft ett anfall på kanske 2 år, så jag var rätt lättad… Men det varade inte länge… nu är migränen tillbaka i mycket värre kaliber…
Har ni fått någon annan medicin utskriven? Någon medicin som funkat och som är tillåten under graviditeten?
jag upplever att panodil Zapp fungerar bättre än alvedonen tar bort den värsta smärtan men sen är det sängen som gäller en stund :(
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ok, och panodil ska vara Ok alltså? Tveksam till att det hjälper men det kan vara värt att prova.

har man ett riktigt migränanfall så hjälper varken panodil el alvedon..därimot eeze är riktigt bra..men jag är tveksam till att det är vidare bra att ta det när man är gravid..vet faktiskt inte..mvh sandra.

Nope, eaze är big no no vad jag förstått. Alla dessa mediciner kan tydligen ge blödningsrisk. Hörde en kompis beskriva varför man tex inte får använda ipren, då detta är inflammationshämmande, och tydligen kan kroppen då se graviditeten som en inflammation och därmed stöta bort den… *läbbigt*
Hörde någon prata om att de fått citadon utskrivet mot sin graviditetsmigrän, som ju är en starkare variant av Alvedon vad jag förstått. Men jag är även tveksam till att detta skulle hjälpa bättre än vad alvedon gör (dvs nada).
Jag skulle aldrig ta citadon under graviditet. Lika lite som treo comp. Har också migrän, men den var värre under första graviditetstiden och har släppt nu. Jag resonerade som så att jag får väl hellre ligga och plågas än att riskera att ta nåt läkemedel. Inte kul när man såg hur många karensdagar det blev, men bort prioriteringen av sig själv som mamma börjar redan vid befruktningen.

Jo själva plågan är väl något man kan leva med för barnets skull, men det där med jobbet är en helt annan sak. För som sagt, det är stört omöjligt att arbeta med min migrän.
Varför skulle du skippa citadon och treo comp förresten? Något du hört om dem eller är det bara din egen "instinkt" som säger det?
Vad jag har hört så är det något som liknar morfin i dom tabletterna och när jag tar treo comp vid migrän blir jag påverkad av tabletten. Det är väl lite instinkt också eftersom läkare inte skriver ut tabletterna till missbrukare eftersom man kan bli beroende,
Jag har tyvärr inget tips alls på vad man kan göra för att slippa/bli av med migrän som gravid =( Det enda är att förtränga pengarna man går miste om, stänga in sig en ett tyst-mörkt-luktfritt rum och hoppas på att man har världens bästa sambo som tar hand om allt hemma och låter en vara.

#7> I treo comp är det morfin, det har jag för mig med. Men i Citadon är jag inte lika säker… *surfar till fass*
Ska undvikas av gravida och endast under läkares rekomendation… innehåller kodein tydligen. Det är väl något morfin-liknande…
Happ, då föll det med… *suck*
Den förstående sambon har jag som tur är. han sprang i skytteltrafik med min vetekudde till micron igår. Slutade med att han åxå fick huvudvärk, undrar om han är sympatigravid…? hahaha…
Nu ska jag unna mig en kopp kaffe fast jag inte är kaffedrickare och hoppas att det kan funka lite bättre mot min analkande migrän som lurar därbak någonstans.
Citodon kan man ta om man är gravid i nödfall men så är det ju med alla mediciner! har en vän som åt citodon under grav. Men alvedon och panodil är ok! Lider med dig då jag själv är en migränare och för mig blev det 2 panodil zapp 1 kopp the och lugn och ro och sova. finns inte mycket att göra när man är gravid tyvärr! Man får försöka slippa stressa :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Inte stressrelaterat i mitt fall. Sån migrän är dessutom oftast en kombination av spänningshuvudvärk och migrän (skrev specialarbete om migrän för många år sen) och på den funkar oftast lite snällare mediciner om man tar dem i tid…
Min tror jag är helt hormonbaserad, och hormoner kan man ju säga att man har ett överflöd av just nu.
Ska köpa hem Panodil Zapp iaf och testa! :-) Med lite kaffe kanske det funkar lite bättre…
Ja dessa hormoner *munnen full med glass* Skriv gärna hur det fungerar med panodil zapp!

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=20909
Hittade lite info om migrän, och här står det ju att man kan använda sina riktiga migräntabletter under graviditeten… hmmm. lite misstänksam till denna info, man bör nog kolla med sin läkare först ändå.

#0 om jag var du så skulle jag gå och prata med en läkare eller två angående medicin under grav. De skall och bör ha koll på läget. Ökade hormonnivåer under t.ex grav eller pubertet kan ju utlösa migrän så kanske finns det något annat man kan göra för att få det att släppa? har hört att t.ex akupunktur är bra mot migrän, vet dock inte hur det påverkar din grav.

Jag har läst någonstans att det är okej att ta treo under graviditet, men inte dom tre sista månaderna eftersom att det är blodförtunnande medel i treo.
Treo Comp ska man däremot undvika helt.
Citadon är okej att ta, om man rådfrågat läkare. Men inte många barnmorskor gillar tanken.

#14> Står på www.fass.se att treo ska UNDVIKAS under graviditeten och att man ska rådfråga läkare.

Har vart hos läkaren idag och fått Imigran nässpray utskriven, dvs riktig migränmedicin. Denna var säker menade han efter man klarat av 1a trimestern, så efter v 12 typ var den medicinen utan problem. eftersom jag haft migrän förr så vet jag att imigran kan göra mig lite yr så av den anledningen fick jag även en till medicin att prova:
Han skrev även ut Citodon till mig. Citodon innehåller paracetamol precis som Panodil och Alvedon och är därmed ok. Men den innehåller även Kodein, som är ett morfinliknande ämne. Därmed ska man inte knapra citodon dagligen då både man själv kan bli beroende men framförallt kan barnet födas som morfinist. Och det låter ju rätt otrevligt. Men tar man det nån gång ibland vid starka anfall så skulle det alltså vara ok.
#16 Min vän fick också citodon utskriven, hon fick precis som dig migrän under graviditeten. Det var inget hon hade besvär av innan. Jag däremot slapp min migrän under heela tiden, hur skönt som helst. Men den kom ju tyvärr tillbaka ganska fort än. Skönt iaf att det finns hjälpmedel när det väl slår till.