Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3006 ggr
AlbaStiffler
0

Förlossningsrum

Även fast jag endast är i v14 börjar bekanta och släkt berätta hur jag ska göra på förlossningen och vad jag ska tänka på hit och dit… lite väl tidigt tycker jag, men lite intressant är det ju ändå att höra dem prata om sina tabbar och tips. ni vet nog vad jag menar! Förvånad

Min mamma hade lite tips-upprabbling häromdagen. Hon menade att jag skulle "kräva" att få en extra bred förlossningssäng (typ dubbelsäng) som både jag och min man kunde få plats i för att få det mysigare om förlossnigen blev lång. Vidare skulle vi se till att få en jacuzzi/badkar i vårt rum… Nu tror jag inte det är riktigt så enkelt att få all denna "lyx", men det vore ju trevligt att ha det så och slippa sterila sjukhusmiljöer och läskiga sjukhussängar.

Har ju inte vart på BB-besök än så ni får berätta, hur funkar det egentligen där på förlossningen.

• Kan man få såna specialrum?
  • Vilka prylar/möbler hade ni mest nytta av på förlossningen?
  • Vad känner ni till om privata förlossnings-ställen och vad de erbjuder?
ElinKee
0

Jag har också funderat lite på sånt. Kan du inte lägga ut det här på barn i fokus om du inte får många svar här? =)

MIRJAMI
0

De gångerna jag skulle föda var det vanliga rum. Det fanns möjlighet till att få bada i varmt bad. sedan fans det sacco säck. Jag tror man får en dell bekvämligheter om man pratar med personalen om sina önskemål. Under mitt första förlosning fick jag det jag bad om, men han inte ligga där speciellt länge detta var i Båros.

Under mitt andar förlossning då de skullls sätta i gång mig fick jag ligga på en hård brits i ca 1,5 dyng innan jag fick en rigtig säng. På det sjukhuset var det inte lika bra som det var på det första stället, men antagligen var det så många som skulle föda just då. Även när jag kom in på kontrol då fostervattnet hade gått fick jag bara sätta mig på en stoll framför receptionen, för de hade just då så fult på den förlossningen. Vad jag har hört så verkar det som det är bättre på de lite mindre sjukhusen. Här i Gbg så föredrar vissa kvinnor att föda i möndal heldre än östra. Detta har jag hört från flera.

Vad som gäller bedövning under förlossningen så fick jag ryymärsbedövning med mina båda då eftersom de är födda med snitt. Under själva värkarbetet innnan det blev bestämt att det ska bli snitt hade jag lustgasen som var väldig bra. Är nog bra om ni går även på besök på det aktuelle förlossningsavdelningen och då kan även få veta vad de har att erbjuda. Om man har flera sjukhus som man kan välja mellan passa på då att besöka de olika och jämföra och tänka efter vad just skulle kunna passa er.

Ang. privata förlossningsavdelningar har jag ingen erfarenhet och vet inte om sådana finns.

Zahara
0

ingen aning men vill bara säga att du inte skall lyssna för mycket på andra utan på dig själv och din kropp och hur ni vill ha det!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tejoos
0

Det finns en massa grejer man kan få testa som saccosäckar, gåstol, pall mm mm Det enda som jag kände funkade för mig var gynställningen…

Det är helt omöjligt att föreställa sig hur det kommer bli, bara att ta det som det kommer när det väl är dags att trycka ut din efterlängtade bebis :-)

AlbaStiffler
0

#4> hehe, kul skrivet.

#2> Lät jobbigt den andra gången att inte bli "prioriterad". Man får satsa på att föda en dag/tid då det inte är så mycket folk där… hehehe…

Tejoos
0

Kan i alla fall säga att Uppsala är en himla bra stad att föda i, så där har du tur! Många duktiga barnmorskor, läkare, undersköterskor plus att man ibland kan få ha en extra barnmorskestudent som hjälp också. För mig var barnmorskestudenten i stort sett bäst av alla, borsett från läkaren :-)

AlbaStiffler
0

#6> hehe, låter bra. Så länge inte man har en hel klass som står och glor en i underlivet bara… nä, men jag förstår att det har sina fördelar med ett universitetssjukhus, en student kan säkerligen vara mer mån om att man ska må bra än de andra jäktade Barnmorskorna…

DG
0

Jag orkade faktiskt inte bry mig så mycket.
Det enda som var viktigt för mig var att vi fick familjrum efteråt så min man kunde stanna kvar i sjukhuset då det var första barnet.
Och jag är helt nöjd nu efteråt också.