Amning
Amningen har precis kommit igång och mjölken bara sprutar. Men den amningsteknik som jag fick lära mig på BB fungerar inte riktigt. Meningen är att barnet ska gapa stort och ta ett rejält tag men min lilla sessa vill bara suga på bröstvårtan. Det gör jätteont och det svider hela tiden. Jag använder en amningsnapp vilket underlättar en hel del, men hon suger fortfarande fel. Hon är väldigt glupsk och slarvar genom att låta mjölken rinna utanför. Jag tror nappen gör att hon använder helt fel sugteknik. Hon har ett stort sugbehov men jag tycker det är så jobbigt att behöva amma hela tiden.
Har ni några tips om olika amningstekniker och sådant så ös på.

Det enklaste knepet är mage mot mage, dvs att banet ligger med hela kroppen mot din kropp och bara slappna av. Om hon bara får tag i bröstvårtan så får hon inte i sig det hon ska. Med amningsnapp ska det fungera och då kan det inte bli fel så fortsätt att använda den annars.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Om natten så brukar jag ligga ner och amma och på dagen brukar jag amma sittandes eller ge henne flaska (annars så småäter Elva hela dagen)
Jag har väldigt små och paltta bröstvårtor så jag måste hjälpa Elva en del med att få ett bra grepp. tar bröstvårtan och vårtgård mellan långfingret och pekfingret och väntar på att hon gapar och så fort stoppar jag in allt i munnen och hoppas på att hon hinner suga tag innan allt åker ut ur munnen.
Elva hade också väldigt stort sugbehov i början och innan vi gav henne nappen så fick hon suga på våra fingrar tills ammningen fungerade bra
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#2 Men blir det inte jobbigt att sitta med lillfingret i munnen på henne hela tiden?
När Julia har ett stort sugbehov och jag ger henne bröstet så suger hon kanske i bara 5 minuter sen somnar hon. Hon bara snuttar och det är väldigt utmattande för mig att behöva ha henne vid bröstet flera gånger i timmen på kvällarna. En barnmorska på "BB hem till dig" har gett mig rådet att pumpa och ge henne mat via flaska men då förstör ju jag hela amningen. Då suger hon fel i alla fall.

Jag hade jättestora problem med mitt första barn, han föddes med för kort tungband, tråden som sitter under och håller tungan på plats s.a.s. De klippte av det när han var drygt ett dygn men tyvärr hade han redan lärt sig att knipa ihop käkarna runt bröstet för att få tag, han fick ju inte upp tungan mot gommen stackarn. Detta gjorde att jag hade ont i mina bröst i månader… så försök lär henne att suga rätt så snabbt som möjligt så ni slipper problemen. Be om hjälp av någon annars, finns inte amningshjälpen längre?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jag ska besöka en barnmorska på "BB hem till dig", en avdelning som finns på sjukhuset. Där ska jag få hjälp med amningen så att jag slipper problemet. Jag vill ju verkligen amma mitt barn, det är ju därför som man får bröstmjölk.
Men om man väljer att pumpa någon gång, hur länge ska man pumpa på varje och hur mycket behöver dem äta?

Oj, jag pumpade tills det inte kom mer… hur mycket de behöver äta är nog ganska olika, men de säger att den fetaste och mest näringsrika mjölken kommer precis på slutet så det är viktigt att de tömmer ett bröst helt åt gången. Eller så sa de när jag fick barn på stenåldern :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#6 mina böst blir aldrig tomma..
#3 vi använde pekfingret och det var inte så jobbigt mer än att man blev som ett russin tillslut.
Det är ju väldigt jobbigt att ha dem vidbröstet så länge.. Vet dock inte vad du kan göra om hon suger fel vid bröst sen pga användning av napp och flaska.. jag har turen att min Elva suger bra vid bröst trotts att hon får flaska väldigt mycket och napp..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

http://www.minbebis.com/att_amma.html
Snubblade över en länk. Här fanns även en länk till: