Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 7549 ggr
Zahara
0

Tipps!?! Svamp

Jag har då under hela graviditeten lidit av detta fina fenomen som heter "svamp" i underlivet :( något jag aldrig haft innan! Har köpt hem pevaryl som jag använder men känns lite tråkigt då det bara kommer tillbaka igen typ varannan vecka och man kliar isönder sig totalt! Nu har jag snart BF och öm är man ju redan så det räcker! Youghurt och lactasyd har jag med provat. Har haft mycket flytningar sista tiden och nu har de dessutom ändrat lukt….Vilket jag antar är pga närmande för BF och självklart svampen…

Nägon som har tipps om vad jag ska göra? Kliar främst om nätterna så klart :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

MarinaJ
1

Jag har haft samma problem som du :S Gå till en läkare dom kan skriva ut starkare medel än Pevaryl nu tror jag mitt hette Fucidin en tablett (kapsel) man sväljer *funkar kanon*

sandra1977
0

zahara:gå in på häxor i fokus o bläddra på äldre inlägg så finns det lite tips o ideer på hur man kan lindra svamp lite mer naturligt..kan vara värt en titt kanske!?kram.sandra

Zahara
0

#1 ska ringa i morgon! låter ju kanon! är trött på allt "kladdande" där nere nu :/

Hoppfull
1

Sluta äta kolhydrater… det är de som orsakar svampen och under graviditet förändras hormonbalansen så att svampen blommar upp. Fast det kanske du ska vänta med till efteråt…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Zahara
0

#4 :)

Har nu fått tid hos läkaren så får vi se vad hon säger, frågade om Fucidin men det fick jag inte! Jaja bara jag blir av med skiten så !

tezzie
0

Det finns en serie på apoteket som heter ACO Intim (rosa flaskor)som är helt underbar. Jag hade själv svamp hela min graviditet och det hjälpte inte alls med pevaryl o dyl. Men tvättolja + intimoljan från ACO gjorde underverk :)

*** Kärleken övervinner allt ***

ElinKee
0

Jag har pinsamt dålig koll på vad kolhydrater är men har fått rådet av mamma att svamp frodas mer om man äter socker. Kanske inte så lätt om man har cravings..

Hoppfull
0

Kolhydrater är enkelt sagt, allt det man äter till köttet och grönsakerna vid en måltid. Plus allt som innehåller socker…

Mao bröd (allt med mjöl, särskilt vitt mjöl), ris, pasta (är nästan värst) och potatis. Åsså då förstås allt som innehåller socker… trist javisst, men det är detta som får svampen att leva och frodas.

ElinKee
0

Ok man får byta ut brödet mot gröt och mussli, kött-tillbehöret mot en rejäl sallad och snacks mot nötter och osötad torkad frukt. Det går ju. Svårast är det nog att inte käka pasta och potatis.

Hoppfull
0

Hm… tja, gröt görs ju oxå av spannmål… men bovetegröt går bra. Musli fungerar ju om den är utan vetemjöl. Man ska även undvika torkad frukt tyvärr (särskilt russin)… men det här är under en svältperiod då man svälter ut svampen. Sedan brukar man kunna börja äta igen i mindre mängder och inte alltför ofta.

Det beror på hur allvarlig svampen är… den bor ju företrädesvis i tjocktarmen så det är bra att tillföra goda bakterier som proviva eller sådana som finns i kapselform på apoteket oxå.

ElinKee
0

Ok jag uppskattar verkligen har du har rett ut det här!! Jag har vart inne på lite fel spår. Ska köpa bovetegröt under storhandlingen. Min största bov utan att jag fattat det är helt klart alla mackor jag smäller i mig.

Hoppfull
0

Hoppas att det kan vara till hjälp! Jag har fått betydligt bättre mage framför allt sedan jag fick bukt med min candida (som svampen heter). Mina allergier har dessutom nästan försvunnit. Fast jag åt äver en del örter för att döda av svampen snabbare men det är nog inte att rekommendera om du är gravid.

Lycka till!!

Zahara
0

varit hos docktorn nu och fucidin e ju ett pencilin och det enda medlet i tablett form mot svamp fick man inte äta om man var gravid då det ger fosterskador :( så det enda som finns är back to kletet :(

AlbaStiffler
0

Men vad är det de säger på nån TV-reklam… Har för mig att de säger att pevaryl inte hjälper mot "obalans i underlivet", dvs i de fall man faktiskt inte har en svampinfektion men det ändå klias. Det finns något annat medel på apoteket som ska ta hand om detta… kanske värt att prova.

Har din doktor tagit prover och kollat att det verkligen är svamp?

Zahara
0

vet vilket du menar men läkaren tog prov i dag och det var svamp :( lactal tror jag det heter som du menar :)

tezzie
0

Testa att byta och använd canesten istället!

Ang. kolhydrater så tycker inte jag att man ska börja laborera med kosten under en graviditet.

Zahara
0

#16 var canesten jag fick av läkaren så hoppas det håller i sig lite längre :)

ElinKee
0

Jag tycker inte att det är så mycket att laborera med om man drar ner på socker, byter ut till bovetegröt och äter sallad och bönor. Huvudsaken är att man äter nyttigt och varierande.

tezzie
1

Att mitt i en graviditet börja äta GI (eller vad ni kallar det) är för mig att laborera :)

Men alla är vi olika ;)

Zahara
0

personligen tycker jag man ska äta det man e sugen på….att du och bebisen mår bra är det viktigaste !!

Telefonkontakt
0

#20 fast sen så beror det på vad man är sugen på. jag var sugen på starköl, en det hoppade jag över ;)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Zahara
0

#21 jo men jag antog ju att  ni försto vad jag mena :s Min mor var sugen på vodka med mig :) nu mena jag i mat och skräpmat och godis :)