Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 28292 ggr
VeNyRa
74

vad märker man först?

Jag är otroligt rädd att jag ska vara gravid just nu! måste försöka lugna mina nerver.

jag tog ut min p-stav och bytte till p-piller dagen efter, men glömde totalt bort att fråga om jag är helt skyddad på en gång, vet någon om man är de?

jag fick svamp i underlivet för en vecka sedan, men jag gick inte och kollade mej eftersom jag vet hur de känns och ser ut, så jag behandlade mej med canesten. samtidigt som jag fick de vart de nått konstigt när jag ska kissa, de känns som att jag måste gå på toa ofta men de kommer ingenting, sist de var så hade jag klamydia, men jag läste att om man är gravid så behöver man kissa oftare.

om jag är gravid ska ska de ha skett för ungefär 2 veckor sedan, kan jag märka några symptom redan nu?

vad ska jag köpa för graviditetstest?

Är så j*vla rädd just nu..

fettmedkevlar
4

När jag var gravid så kändes det som jag fick urinvägsinfektion, dvs gick på toa flera gånger och ingenting kom. Sved ofta när jag kissade, hade ständig "mensvärk". Så om du är orolig så köp ett test.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Lenore
1

Kan vara graviditetssymtom, men behöver inte vara det. Jag skulle tro att du är skyddad eftersom du började med pillerna dagen efter staven togs bort.
Graviditetstest kan du köpa på apoteket eller så kan du göra ett gratis test på ungdomsmottagningen om du är under 25 år.
Test kan du göra från den dagen då du beräknar att få din mens, då blir det mest säkert. Testar man tidigare är inte svaret lika tillförlitligt, då kan det visa att du inte är gravid fast du är det.

VeNyRa
0

Jag väntar min mens nån gång i veckan, om den inte kommit till nästa vecka ska jag testa mej.

när är det man är som mest fertil?

Lenore
3

Du är som mest fertil då du har ägglossning och som vanligtvis inträffar mellan 12-16 dagar före förväntad mens (men det varierar kraftigt från kvinna till kvinna).
Chansen/risken att bli gravid när man har sex på dagen för ägglossningen är ca 40% (beroende på ålder osv).

VeNyRa
4

har kännt nu att min mage är lite hårdare än vanligt (under allt fett) =S

[Cute]
0

En liten tröst är att jag också har misstankar om att vara gravid.. Hade oskyddade samlag med min kille… Men det man kan göra nu är att vänta ca 2 veckor innan man gör ett graviditets test, för att veta säkert. Visst det kan kännas hemskt jobbigt, känner själv av panik just nu! Men håller det för mig själv till jag vet om det är + eller -

Kram och lycka till!

VeNyRa
4

usch, de är så jobbigt! tänkte oxå hålla de för mej själv.

dehär är väll ända gången man verkligen längtar efter sin mens?!

[Cute]
0

#7 Ja faktiskt, håller med dig till tusen! Får fan panik snart och tänk om det visar positivt, hur gör man då?! Jag vet varken eller… :(

VeNyRa
1

jaa, vad gör man?! vill verkligen inte vara jag just nu.. de känns ändå som att om de är positivt blir de abort eftersom att jag bara är 16. men hur mår man efter de psykiskt.. USCH!!

skrollan
0

det borde vara säkert att byta preventimedel sådär, annars borde man få veta det, jag har bytt ifrån p-piller till ring.

rockstar
0

När jag blev gravid märkte jag det nästan direkt eftersom jag började må illa hela tiden och brösten blev ganska känsliga.

Jag gick till ungdomsmottagningen och gjorde ett test. När det visade sig att jag var gravid fick jag stöd därifrån.

Jag tycker du ska vända dig till en ungdomsmottagning eller motsvarande och först och främst testa dig. Sen om det visar sig att du är gravid borde ska du fundera på vad DU vill göra.

Lenore
1

#5 Det är INTE livmodern du känner om det var det du tänkte på när du sa att magen kändes hård under fettet. Livmodern kan man först känna när man är i vecka 12-14 och då bara en liten bit ovanför blygdbenet. Det är säkert bara dina muskler du känner.

Jag tror absolut inte att du är gravid eftersom du började med pillerna precis efter att du tog bort staven. Hormonerna från staven sitter i ett tag efter att du har tagit bort den, så du borde vara helt skyddad.
Men om du är väldigt orolig så ta kontakt med ungdomsmottagningen och prata av dig där. Dem vet säkert lite bättre om hur preventivmedel fungerar.
Försök att ta det lugnt tills du kan testa dig. Du är med all sannolikhet inte gravid.

AlbaStiffler
3

#12 och #0> Det kan åxå vara tarmarna som svullnat om hon nu ändå råkar vara gravid. Det var ett av mina första symtom som kom efter ca 2 veckor. hela magen svullnade upp som en ballong och blev stenhård, fast det var lixom lite högre upp i magen och inte runt livmodern. Det känndes dessutom som om jag proppat i mig 3 pizzor och höll på att sprängas.

#0> Mitt allra första symptom var att jag plötsligt fick massor med prickar (som små finnar) på hals och bröstet. Dessa kom för min del bara några dagar efter själva befruktningen, dvs nästan 2 veckor innan jag fick det definitiva resultatet. Men eftersom jag försökte skaffa barn med flit så var dessa hormon-finnar ett bra bevis på att jag verkligen var gravid som det visade sig några veckor senare.

Lenore
0

#13 Hmm. Sant. Min mage svullande också jättemycket runt vecka 6-7 men blev inte hård.

Har dock fortfarande svårt att tro att hon kan vara gravid. Hon borde vara helt skyddad tycker man.

VeNyRa
0

tack alla som har svarat!!

Det verkar som att jag har fått min mens nu, men man kan ju vara gravid iallafall. kanske borde göra ett test för säkerhetens skull?!

fettmedkevlar
1

#15 Ju mer man oroar sig så desto senare kommer mensen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Lenore
0

#15 Man kan blöda fast man är gravid även om man inte brukar blöda lika mycket då men det är säkert mensen du har fått. Men om du vill vara helt säker kan du göra ett test så du kan släppa oron.

MimmieM
0

Hormonerna i staven sitter i efter du tagit ut den, jag tror mest du är uppstressad.
När jag blev gravid så trodde/hoppades jag enbart att mensen var sen pga stress. Men brösten blev sjukt ömma, vilket kan jämföras vid att de mer eller mindre saknar känsel i vanliga fall. Jag fick sova med BH, på rygg och inga hastiga rörelser. Ta på sig en tröja var plågsamt! Sedan kändes det som mensvärk stundtals och jag var övrlycklig och sprang för att kolla, men inte då.. Jag hade kroniskt illamående fram till aborten och jag har aldrig varit så trött någonsin. Att ha illrar under denna tid var hemskt, deras doft fick mig att vilja kräkas, de som annars är den bästa doften jag vet (Jordnötsringar kommer jag aldrig mer kunna äta). Detta försvann bara några timmar efter aborten som gjordes i vecka 10. och det kändes mest som en lättnad. Jag mådde inte dåligt alls efteråt, men så hade jag fantastisk support hela vägen från vänner.

Ta det bara lugnt!

Carpe Diem

VeNyRa
2

igår blev min hals knottrig, inget som syns men de känns, kliar också, imorse var hela ansiktet så, man känner de bara lite lätt.

bröstvårtorna har blivit lite ömmare än förut men brösten är som vanligt. har kännt mej trött i en vecka nu, men de kan ha med förkylningen att göra. har kännt lite mensvärk men bara lite då och då, men den har försvunnit när jag tagit mina p-piller, tycker också att jag haft mycke flytningar (vita slemmiga) vet inte riktigt hur dom ska vara och se ut eftersom att jag inte haft nåra på ett år.

Om min mens kommer samtidigt som förra månaden, kommer den om en vecka. måste jag vänta med graviditetstset tills dess? kan man göra de även om jag får min mens?

AlbaStiffler
0

#19> De bättre testerna (de dyrare) tror jag ger utslag några dagar innan beräknad mens, typ 3 dagar innan. Men de kan lika gärna inte göra det. Så en vecka innan är nog för tidigt att testa, tyvärr.

I övrigt låter ju dina symtom rätt träffande, jag hade liknande symtom sådär tidigt. Men det kan ju åxå vara ditt huvud och kropp som spelar dig ett spratt och gör den "skendräktig", som ju en hund kan bli… hehehe… Symtomen kan ju mycket väl vara en biverkning av p-pillrena. De kan ju ge ömma bröst och sånt…

VeNyRa
0

#20 hoppas verkligen att jag bara inbillar mej, har tänkt mycke på dehär, så de är möjligt att de är inbillning.

Men vad gör jag om ja är gravid? abort har alltid kännts så självklart men ju mer jag tänker på de ju osäkrare blir jag. samtidigt är jag bara 17 och har några ungdomsår kvar och en ordentlig utbildning är viktigt. dessutom vet jag inte vem pappan är isf..

AlbaStiffler
1

#21> Oroa dig inte för mycket just nu om vad du ska göra OM du är gravid. Ta det sen… lätt va?

Jag tycker du ska ta kontakt med ungdomsmottagningen och be dem låta dig prata med en kurator/psykolog om hur du ska göra. Denna person kan säkert ge dig verktyg för hur du ska hantera "krisen" oavsett vilket beslut du tar, tex hur du ska tänka och hur du ska göra för att komma igenom det hela! Man ska inte vara rädd att söka proffesionell hjälp när man behöver det! :-)

men som sagt, oroa dig inte förräns du vet…

VeNyRa
0

#22 ska försöka att inte tänka :) jag och psykologer går inte ihop.

VeNyRa
8

är så jävla rädd just nu.. har för mycke tid att tänka.

AlbaStiffler
0

Gör något som skingrar tankarna då… något kul! :-)