Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2253 ggr
AlbaStiffler
0

Nupp, Nack-nånting-test

Ganska snart är det dax för mig och mitt första BM-besök. Spännade att komma in i denna speciella värld.

Har dock läst min läxa och läst att man runt 12 v kan göra ett NUPP-test, dvs ett test där man mäter nån spalt i nacken på bäbisen, jämför detta med min ålder och med något blodprov, och utifrån detta kan få ett svar som KAN visa om ditt barn tex har Downs syndrom. Jag är lite sugen på ett sånt här test, dels för att man kan göra det så tidigt i graviditeten (då man fortfarande kan göra något åt felet, abort alltså) och dels för att detta test verkar vara det enda testet som inte är farligt för fostret (dvs inga nålar i mage/babyn). Är dock 29 år och är rädd att BM kan vägra låta mig göra ett för att jag är "för ung", dvs under 35 år.

Vad har ni för erfarenheter av detta och andra prover? Vilka tester har ni tagit och varför? Vad visade de? Fick ni fajtas med BM för att göra dem? Har även hört att man kan göra dem privat om man vägras, dvs och betala extra för dem.

Zahara
0

Jag har bara varit på UL de kanh se super mycket på det och där ser de oftast om ngt är fel! sen tar bm massa prover på dig med! tycker inte man ska ta en massa prover och oroa sig i onödan! ta det lugnt koppla av och var gravid! det är ett heltidsjobb bara det!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AlbaStiffler
0

hehe, men ett vanligt nupp-prov är ju väldigt simpelt, dvs inga extra prover mer än ett blodprov från en själv. UL gör man ju ändå, bara det att man gör det i v 10-12 för att mäta den där nackspalten. Själt tycker jag det låter väldigt vettigt att alla borde göra ett sånt test, iom att det just är så simpelt och görs så tidigt. För min del har det inget med stress eller oro att göra. Är sån som vill veta allt om allt jag kan veta så för min del känns det fullt naturligt att ta reda på om allt är väl med min baby eller inte. Dock skulle jag bara göra vidare tester OM det visade sig att NUPP-provet visade på risk för skada på fostret…

Tycker det känns fel att sitta och låssas/hoppas att allt är väl i 9 månader. Om väl något är fel kan man ju då istället hantera det, antigen förbereda sig mentalt på ett barn med problem, eller tex få möjligheten att göra en abort. ja menar, valet är ju mitt även om det känns konstigare ju större barnet blir i magen. Det börjar ju mer och mer bli en idivid… nästan iaf…

Elisabeth-J
0

Jag har skrivit om det här på Barn iFokus så gå gärna in och läs mer om det.

http://barn.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ae18878a-af23-4110-a279-a3215178fa7f

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AlbaStiffler
0

#3> Intressant tråd där. Tackar!

Vi ska till BM v12 första gången. Borde man ringa till dem igen innan och be om testet, så att de inte kommer med en dålig anledning om att inga tider finns förrän säg v20 då det är för sent att göra NUPP/CUB test?!

AlbaStiffler
0

Nu har jag ringt min BM i Uppsala som sa att de inte gör NUPP-test på kvinnor under 35. Jag är 29… Hon hänvisade mig till Privat klinik i Sthlm.

Så efter mycket runtringande hamnade jag hos www.mamamia.se i sthlm, Karlavägen. De tar 1800 kr för ett NUPP/CUB test så jag bokade in ett i början på aug, då jag ska vara i v12. Blodprov ska jag ta ca en vecka tidigare hos dem tydligen…

Spännande… som sagt, det kanske bara är jag,men jag gillar att vara förberedd. och att göra ett sånt här test är ungefär så mycket som man kan förbereda sig tycker jag. Så jag ser fram emot det utan att oroa mig! :-)

AlbaStiffler
0

Nu har jag tagit ett NUPP-test för några dagar sedan. Det var helt otroligt coolt att se bäbbe därinne, den finns ju faktiskt… *förvånad* Och det var bara en, som tur var.

Jag och min man är superimpade över hur detaljerat man kunde se på ultraljudet redan i v 12. Man såg ögon, näsa (att näsan såg normal ut var ett bra tecken så barn med Downs ofta kan ha missbildad näsa), öron, mun, hjärta (som slog normalt), hjärnhalvor (!!!),Magsäck,  urinblåsa (som tydligen funkade, hon sa att den kunde svälja) och ett antal andra organ. Ryggraden såg man åxå.

Hon mätte dessutom måttet mällan huvud och rumpa (Visst hette det CF-måttet) och detta visade att vi låg nästan en vecka fel i beräkningen, dvs att vi då var  i v13, inte v12 som Sista-mens-första-dag visat.

Bäbisen sprattlade även som en galning, flaxade med armarna upp och ner och snurrade minst 2 varv runt i magen under tiden vi tittade (20 min). Vi hade tydligen tur sa BM så vi därmed kunde ta fina bilder och mått från alla möjliga håll.

Slutligen sökte man reda på nackspalten, man tog ett foto på babyns nacke, zoomade in och mätte ett litet streck innuti själva nacken (nackspalten).

Sedan gick vi till datorn. Där matades värdena från förra veckans blodprov in (hormonvärden). man matade även in min vikt och min ålder, barnets ålder och längd. Man bockade även för alla organ man sett samt att man sett näsan.

Slutligen tryckte man på beräkna-knappen och fram kom ett antal värden. det första värdet visade risken för downs syndrom. Vår risk var minimal, nämligen 1 på 14390. Andra testet visade risken för andra kromosonmissbildningar, risken här var 1 på 26473. Dvs nada. Har man en risk på 1:250 eller 1:200 så rekommenderar man oftast fostervattens-/moderkaksprov. Alltså låg vi milsvis från en sådan risk. Skönt faktiskt

Följden blev nu alltså att jag, även om jag inte direkt oroade mig innan, nu är mycket mer trygg som gravid och tror att jag mer kan se fram emot min graviditet. Visst kan saker fortfarande vara fel, men det är lättare att vifta bort orostankarna nu. Och bara att se lillen där i magen, sprattlandes, gjorde oss båda mycket mer säkrare på att allt är ok därinne. Nu ska vi bara njuta av resten av graviditeten… :-D