Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2566 ggr
Codt
0

Gravid fråga

hej Jag är en 19 årig man som kanske har gjort en tjej gravid, och jag undrar om man kan se tecken på det.

Det har gått 3 dagar och hon har börjat få ont i magen och kräkas är detta ett tecken på att hon är gravid?

[jenkass]
0

kan vara ett tecken.. men för att vara säker så be henne göra ett gravtest

Lenore
0

Menar du att det har gått 3 dagar sen ni hade sex eller 3 dagar sen hon skulle haft mens?

Jag tror det är väldigt ovanligt (eller kanske till och med omöjligt) att man får graviditetssymtom bara 3 dagar efter samlaget. Man brukar känna av graviditeten ca 1-2 veckor efter man skulle ha fått sin mens. Vanliga symtom som man då känner av är trötthet, illamående och ömma/spända bröst.

Ett graviditetstest kan man ta MINST 2 veckor efter samlaget för att få rätt svar (om jag inte missminner mig), men säkrast är att vänta tills dagen hon förväntar sig att få sin mens. Test kan man antingen köpa på apoteket eller så kan hon gå till ungdomsmottagningen och göra ett gratis (om hon är under 25 år).

Codt
0

okej tack för dom svaren, men man känner sig endå Rätt orolig men sen o andra sidan tyckte jag 3 dagar lät lite lite.

AlbaStiffler
0

Man kan ju som tjej åxå ta ett akut-p-piller, för att hindra ev oönskade graviditeter. om jag inte minns helt fel så kan man ta detta även några dagar efter, även om det heter "dagen efter"… upp till 48 h efter.

Läs mer här: http://www.apoteket.se/rd/d/4613

I övrigt kan väl detta vara ett bra tid att tänka på vad för preventivmedel som funkar nästa gång…

Lycka till med testerna. :-)

[kvasthilda1972]
0

För det första ska du använda kondom om du inte vill bli pappa och sen tror jag att hon fått magsjuka, då har man ont i magen o kräks.

Codt
0

Först o främst använda vi kondom, Visst sprack den men det vart innan jag kom. Så hur det har hänt är ett mysterium.

kan det inte vara typ att hon ljuger eller något? eller bara må dåligt efter sexet?

Lenore
0

Jag tycker ni ska sluta hacka på honom. Han är gammal nog att förstå vad som händer om man inte använder preventivmedel (som han också gjorde!). Jag tycker att det är bättre att stötta och informera istället!

#6 Jag tror inte att hon ljuger.
Det kan ju vara så att hon är väldigt orolig för att bli gravid och att den oron orsakar kräkningar och magont. Det är inte alls ovanligt.
Som sagt är det väldigt otroligt att det skulle vara graviditetssymtom. Jag tror mer på oro eller som någon annan sa, magsjuka.
Be henne att ta ett graviditetstest 2 veckor efter sexet eller på dagen då hon förväntar sig att mensen ska komma. Då får ni ett svar på om hon är gravid eller inte. 
Kanske kan vara bra för henne att gå och prata med någon på ungdomsmottagningen också om det nu är så att hon är väldigt orolig?

Förresten. Även om kondomen sprack innan du fick utlösning så KAN hon ha blivit gravid. Ibland kommer det en försats som killen varken känner eller kan styra och där i finns spermier som kan ha kommit in i henne då kondomen gick sönder.

FerretCrow
0

#5 vilket trevligt bemötande *suck*

Wait
0

Låter otroligt om det skulle vara tecken på graviditet.. :/ Så tidigt.. men vad vet jag, jag har inga "vanliga symptom" alls.. 

Är hon allergisk, matförgiftning? Hur mår hon idag?

MarinaJ
0

Alltså att hacka på honom är ju faen bara sjukt hjälp honom ist. Blir så förbannad på folk som inte kan hålla sig till tråden utan börja gnälla på folk. Btw Hej Codt sorry för det första :) Om hon fick ont i magen 3 dagar efter sexet eller 3 dagar efter mensen skulle kommit fattade jag inte riktigt men hur som helst så borde det inte vara tecken på graviditet bara 3 dagar efter Låter föga otroligt isf. Ta henne i handen och gå och kolla upp det, de finns många olika sätt att se en grav på

* Grav test = Tjejen lämnar urin prov på Vårdcentral/Ungdommsmottagning och ni får svar där, eller så köper ni hem ett test från Apoteket.

*Blodprov = Man kan också lämna blodprov om det är väldigt väldigt tidigt i graviditeten då HCG halten i urinen är så låg att ett gravtest inte reagerar.

*Ett vaginalt ultraljud = Man går in med ultraljud via slidan för att lättare kunna se tidiga grav.

Har hon sagt något om vad hon vill göra om hon är gravid ? och vad vill du ? (Låter på dig som om du inte vill bli pappa) än iaf