sammandragningar
idag är det 7 veckor kvar till BF, och jag har börjat få en hel del sammandragningar. Det känns inte direkt i ryggen utan mer att hela magen blir stenhård. Har hört att detta är normalt och är inte orolig eller så. Undrar dock om det ska komma "så tidigt"?

Det kan börja så tidigt och ändå kan du gå övertid. Min kompis hade förvärkar sen vecka 30 och det fick sätta igång förlossningen vecka 42.
Jag hade nästan inga förvärkar och dottern kom 11 dagar för tidigt.
Men du ska såklart prata med din bm om det för bäst kolla just din situation.
ok, så när hela livmodern drar ihop sig och känns som ens ten så är det förvärkar?
är det samma sak som sammandragningar?

jag tycker verkligen du ska hålla koll på detta. jag hade detta som du beskriver och ringde och rådfrågade förlossningen min fick höra som sagt att det var okej. men det visade sig när jag åkte in att jag hade värkar och dessa hade jag hela tiden med 5-6min mellanrum. ända tills vattnet gick efter jag börjat krysta hade jag dessa "sammandragningar" som även dom kallade det när jag ringde in på dagen.

Enligt niomanader.se är det samma sak.

Ja, om det blir regelbundet ska man åka in och kolla, då kan det vara igång. Men om det kommer lite då och då är det fullt normalt.

Ja är i vecka 31 och har sedan några veckor tillbaka kännt av sammandragningar. det gör inte ont på mig men magen blir som sagt stenhård och det är obehagligt att gå tycker jag. Och som regel får jag sammandragningar efter lite trevligheter med mannen min *hihi*
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#6 hehe ja sådanna trevligheter kan ju oxå starta allt hihi

#7 hehe, jo, det kan ju det. Men jag behöver nog inte oroa mig än på ett tag ^^

#8 nja men var försiktig bara =)
ok, just nu så drar det i princip hela tiden, men det gör inte ont
ska jag ringa någon?

#9 har ju några veckor kvar och man kan ju ha sex hela graviditeten. Har tänkt att prata med min BM den 27de om vi kanske ska sluta och isåfall varför. Om det skulle vara för de små simmarna så kan man ju alltid använda skydd, men om man ska undvika orgasm så får jag hoppa över sånna trevligheter :P

#10 ett tips är att ringa och rådfråga din förlossning
#11 tror det mer är att musklerna arbetar så mycket att det startar.

#10 Fundera på ditt avstånd till förlossningen, är det nära kan du vänta. Är du orolig eller så så kan du be att få komma in så kollar de dig med ctg, då fårdu veta hur det ser ut. Det gör ju eg inget att åka in i onödan. Dessutom kan man få göra massa intressanta prover och ultraljud ;o)
#11 de säger ju alltid att sex inte är skadligt! så då borde ni kunna fortsätta ha trevligt :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#14 Om det finns risk att barnet föds för tidigt så brukar det avrådas pga att det kan sätta igång värkarbetet.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
jag ska till BM på fredag så jag sak passa påa tt frgåa hur det verkar. . .

Det är 19 dagar kvar till bf och jag vaknade vid fyratiden i morse av värkar. Det tryckte på i ryggen och jag kände mig skitnödig. Dem kom och gick i säkert 30 minuter och jag fick fruktansvärt ont fram i magen, nästan vid bikinilinjen. Men sen så slutade det. Vid sjutiden började det igen men höll kanske på i 5 minuter bara, så jag gick på toa för att se om det kanske hjälpte. Hoppade in i duschen 7.30 ungefär och har känt att min mage blir hård hela tiden. Men det gör ju inte ont på något sätt, är det verkligen sammandragningar då?

Det är det alldeles säkert… sedan om det är förvärkar eller vanliga värkar vet man ju kanske inte direkt. Det är bra med förvärkar för då är det uppmjukat och påbörjat när det väl drar igång sen :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.