när ringa förlossningen?
jag har kommit fram till att jag är osäker på när man egentligen ska ringa till förlossningen. Jag har väldigt mycket sammandragningar, magen, ryggen, ljumskarna. . men dom är inte regelbundna förutom korta perioder. Vill inte ringa, åka dit och åka hem igen. Vi har en bit nämligen . .
så, hur vet jag när jag ska ringa?
När vattnet går om det är "normalt" före. Sammandragningar kan man ju ha väldigt länge.
Ringa kan du nog göra så fort du märker att det riktiga värkarbetet har satt igång. Sen kommer du fram till något med barnmorskan.
På den här sidan kan man klocka sina värkar, dessutom finns det telefonnummer till alla förlossningsavdelningar i sverige (tror jag) en checklista och frågor och svar 

Det är inte alltis vattnet går så jag tycker att du ska ringa när du känner att du har riktiga värkar med jämna mellanrum, du känner själv när det är dags. När det är första barnet är det svårt att veta då man inte vet vad som är förvärkar eller riktiga värkar, men ring till barnmorskan om du är osäker.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag håller med Elisabeth! Om du ringer kan de via telefonen råda dig så att du slipper åka eller blir uppmanad att åka. Är man osäker är det bättre att ringa en extra gång tycker jag!
Spännande nu… :) Stort lycka till!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
tack för bra svar :)
det blir nog inget än på ett par dagar, BF är satt den 5e :)
men suchans vad nervöst det börjar bli. . man hoppar till vid varje liten samandragning och ryggont .. .

Oj,oj så spännande…..

Spännande :) Håller tummarna att det kommer igång snart!

som sagt är det inte alltid vattnet går. det gjorde det aldrig för mig. jag ringde förlossningen för att rådfråga dom då jag hade sammandragningar med 8minutersmellanrum och det hade jag haft i två dygn. men fick iaf inte komma in. tillslut tjatade jag till mig att få komma och tur va ju de för 3 timmar senare ungefär föddes anton. och som jag sa gick det aldrig något vatten inte ens under förlossningen
nu har vi varit vakna hela natten ( inte pga värkar, vi hade annat för oss) men nu vid 6tiden fick jag kraftigare sammandragningar och vi klockade ca 9minuters mellanrum. ringde förlossningen som sa" frukost och 2 alvedon, du gråter ju inte ,)
uppdaterar under dagen . .
Åååå spännande Kitty, glöm nu inte "Lugn, tillit och acceptans" stora kramar

åhh hur går det för dig? låter spännande
har precis vaknat, sov mellan 8 och 13. . känner mig dock inte direkt utvilad. Det är lugnt på sammandragningsfronten så jag antar att det var en liten " försmak" på vad som komma skall. Otroligt spännande att veta att vi pratar dagar tills vi får träffa vårat barn.
Min sambo var dock inte så lugn som jag trodde han skulle vara. Flög runt och packade och grejjade. Men, jag tror att när det väl gäller är han lugnare, men fram tills dess är det jag som får vara lugn och låta honom balla ur lite :)
lovar att höra av mig om det händer något :)

#12 så var det här oxå men väl på förlossningen var killen cool lugn och till och med satt och läste medans jag stod i duschen med värkar
Sjuttsiken Kitty, detta är så spännande att det nästan känns som att vara på väg att föda igen:D *s*
kraaaam

Även om man själv inte tycker att det händer så mycket så kan det göra det ändå :)
Jag ska bli mormor och bf är den 20 juli men igår sa barnmorskan att det redan är på gång så istället för en en tid om 2 veckor så får hon nu komma om en vecka, dessutom sa barnmorskan att hon kanske redan har fått innan nästa tid. Hon har bara haft lite molande förvärkar som knappt varit märkbara.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
ok, för det är som jag, jag har haft massor av molande förvärkar och sammandragningar och nu har även slemproppen börjat avvika :)
#15 grattis i förskott :)
Tänk Kitty, om en liiiten tid är du mamma!!!! STORT!!!!
#17, ja det är helt ofattbart. Men jag känner mig så redo att jag bara längtar. Likadant killen.
ett litet livets mirakel

Shit jag känner typ att det är jag själv som ska föda :) Jag ryser då jag läser det du skrivit :P Gud så spännande
ja just nu har jag halvregelbundna sammandragningar med ca 5 minuter emellan men dom gör inte speciellt ont. . .

hur går det för dig 
det går bra, tror jag :)
inga värkar men förvärkar, slemproppen har gått och efter ett BB besök inatt fick jag vetta att jag då var öppen ett par cm. . så jag tror på bebis innan söndag :)