flyga med spädbarn?
jaghar min familj i Schweiz och nu när det närmar sig så vill dom såklart att jag ska komma och hälsa på och visa upp den lille :)
detta innebär en flygresa på maximalt 1 och en halv timma. Har hört att man itne ska flyga me spädbarn men när jag googlar och söker finns det ignet som säger att man inte bör såvida barnet inte är för tidigt fött.
Någon som vet något eller har erfarenhet av att flyga med en 2månaders?
ingen aning vet att jag var åtta månader första gången jag hälsade på släkten i Israel och då är det en 5 timmars flygresa.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

vi flög till bulgarien när loke var 3 månader gammal. det var inga som helst problem. han sov hela tiden. brydde sig inte om öronen eller ngt alls.

men kan inte dom komma till dig då?
Jag har alddrig hört att det skulle vara några broplem, med att flyga med spädbarn. Har enbart hört talas om att man inte ska flyga när man är gravid. Ring för säkerhets skull flygbolaget och fråga.
jag ahr lsät runt lite på nätet även bland flygbolag och ingen säger att det skulle vara något problem såvida inte barnet är för tidigt fött elelr han problem med andningsvägarna. SÅ jag får se hur vi gör. .
anledningen till att dom inte kommer hit är att dom är så många och jag ahr massor av vänner i Schweiz som jag vill träffa. Vi är 3 och dom betydligt fler :)
sedan har killen aldrig varit i Schweiz. Men, innan resan så ska så mycket anant göras. Kan hända att det dröjjer ända tills nästa år :)

#5 okej ja då förstår jag. jag har enbart kopplat det som att det var din mamma som bodde där. att hon lixom flyttat från sverige dit lixom. sorry =)

Ja, här har vi ju en då som nu på söndag ska flyga till Kina gravid i 27.e V då :) har pratat med min barnmorska och det är inget problem om man mår bra, och när Nelly är född så ska vi tillbaka till Kina när hon är drygt 1 månad bara om allt är som det ska med henne så klart. Och jag har forskat en massa runt det här både med graviditet och spädbarn och är allt bra så finns det inte några hinder.
Kina är då en 9 timmars flygresa+ 3 timmras stop i Beijing+ 2½ timme till för att komma till lägenheten där vi bor.Det blir naturligtvis en strapats som kräver plannering men ur medicinsk synpunkt för barnet så finns det inga hinder när jag pratat med läkare, vaccinationsbyråer mm mm.
Sen stannar vi dock en längre tid där nere, min man vill inte förlora kontakten med sin nyfödda dotter och han jobbar där nere därav blir det lite åkande fram och tillbaka, men som sagt, allt hänger ju på hur Nelly mår osv.
mvh Nina

det är väl efter v 32 som de rekommenderar att man inte flyger o det då krävs läkarintyg osv?

#8 det där är från bolag till bolag. kompisen min har nyss vare utomlands och va då i vecka 22 och hon behövde läkarintyg

Inte för att jag säger att man ska stanna hemma med spädbarn, men det finns ju en jobbig aspekt i det för de som sitter bredvid (och för föräldrarna såklart). Det är ju att man som medpassagerare måste sitta och lyssna på det där stackars barnet som ofta gallskriker under lyft/landning samt ofta även under resan. Dels är det drygt och jobbigt att lyssna på ett gallskrikande barn i timmar och dels är det jobbigt att se/höra att det stackarsw barnet har ont/mår dåligt…
Men men, ni behöver inte hoppa på mig för detta inlägg, menar bara att man ibland kan slita håret av sig som medpassagerare…hehehe… men det kan man ju även göra över högljudda medpassagerare som man måste lyssna på… hehehe
Har inte lusläst det som står ovan, men jag har iaf fått ett tips för hur man underlättar för ett spädbarn under flygningen. Och det är att man ammar barnet under lyftning/landning, dvs då vi vuxna tryckutjämnar. Ammningen gör förhoppningsvis att babyn tryckutjämnar lättare och känner sig tryggare. Så amma inte innan utan spar det tills lyftet/landningen! :-)

#10 så gjorde jag och loke gav inte ifrån sig ett ljud.

Ja visst kan det vara så att det blir jobbigt för omgivningen och en själv om ett barn skriker hela vägen, men lite får man väl känna av innan man flyger hur just ens eget barn är. Skulle det visa sig att Nelly tex får kolik så tror jag inte jag skulle sätta mig på ett flygplan i först 9 timmar och sen 2½ till.
Mina föräldrar tog med mig till teneriffa, där jag tog mina första steg.. nästa gång några barn fick följa med på semester var när mamma fyllde 50.. *hoppsan* Jag hade visst vart lite jobbig att ha med.. Och fick lida för det i 12 år :P
vill tillägga att inte alal flygbolag tillåter amning vid landning start.. ur säkerhetsperspektiv. .

#14 för att??? du har ju barnet i din famn, sitter barnet mage mot mage så kan man göra det fast barnet sitter fast.
#15, ja det var avd jag med tyckte men nu när jag kikade runt på nätet innan jag skrev det här inlägget såg jag att vissa flygbolag inte tillåter det. Ville bara informera. .

Det skulle jag skita blankt i, vad skulle de göra, slänga av en? Man kan ju göra det lite diskret och behöver ju inte skylta med det…

Precis min åsikt, Nelly kommer definitivt bli ammad vid start och landning om hon behöver det…. hmm.. bara hon inte föds med tänder som en av mina döttrar gjorde, inte skönt att amma då om det blir guppigt…aj aj

#18 då frå du köpa skydd på apoteket för bröstvårtorna och sedan bita ihop tycker jag. bita ihop för den lilla stunden om det skonar för din bebis.

eller så ger man barnet lite vatten/ersättning…

#20 ja men det ger inte samma tröst tyvärr=(

#21 säger vem? det handlar inte om att ge tröst i start/landning utan att hjälpa till att tryckfördela vilket man gör när barnet suger. sen om det är på en flaska eller en bröstvårta har ingne betydelse.

#22 nej men om inte tryck utjämningen funkar riktigt så har den en tröst att få höra mammas hjärta med mera.
men men varje mor känner sitt eget barn bäst i en sådann situation hoppas jag iaf. så det är upp till var och en hur dom gör och om man vill utsätta sin lille för detta.

barnet känner hjärtat ändå eftersom det sitter intill en.

´#24 ja men som jag sa så känner du ju ditt barn bäst hoppas jag iaf. men alla småbarn även mitt eget som jag känner trivs bäst att amma eller att bara få ligga med huvudet på bröstkorgen