Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2825 ggr
Wait
0

Massa frågor

Jag har klickat runt överallt känns det som, men hittar inte svaren jag söker.

Hur länge "ska" man amma?

Hur länge "ska" mamman vara hemma med barnet? 

Vad får man för ersättning om man aldrig jobbat? (pluggar på högskola nu)

Vilka frågor kommer barnmorskan ställa när jag ringer? (om 50 min)

Är det farligt att ta magkatarrsmedicin när man är gravid?

Har nog fler frågor, men de ville inte komma fram nu..

Lenore
0

Det finns inga "ska".

Hur länge man ammar beror på hur det fungerar och hur man känner inför det. För vissa krånglar det mycket och då kanske man går över till ersättning istället, för vissa funkar det jätte bra och då kanske man vill amma längre. Helt upp till var och en alltså.

Det samma gäller för hur länge man vill vara hemma med barnet. Vissa vill vara hemma så länge det bara går, andra vill börja jobba igen efter ett par månader.

Vad du får för ersättning har jag inte den blekaste aning om tyvärr. Ring försäkringskassan, dem vet nog.

Barnmorskan kommer sannolikt att fråga när du hade mens senast (för att på ett ungefär beräkna hur långt gången du är), din ålder, om det är ditt första barn, om graviditeten är önskad eller ej. Har för mig att det var dem frågorna jag fick men det är ju möjligt att det blir fler. Sen får du en tid till inskrivning och kanske även en tid för ett "informationssamtal".

Vet inte heller med medicinen. Vissa mediciner är väldigt skadliga för fostret så det bästa är att läsa i bipacksedeln direkt och se vad där står. Ring gärna apoteket också för ibland stämmer bipacksedeln inte alltid til 100%.

Telefonkontakt
0

Om du aldrig har jobbat så får du lägsta nivån i föräldrapenning, 180 kr om dagen, och så skatt på det.

Hur läne man är hemma med barnet finns inga bestämmelser, men från det att barnet är 12 månader så kan det inte nekas förskola.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

kitty
0

enligt WHO, världshälsoorganisationen, rekomenderas man att amma minst 6 månader. Då tänker dom på att barnet ska ha fått i sig det som finns i mjöken och som är bra för den.

det adnra har tjejjorna redan svarat på :)

kitty
0

ja jsut det ja, ang.medicinen

kolla på www.fass.se

skriv in namnet på din medicin så får du se altl som du behöver veta. Det står ganska långt ner vad som gäller vid graviditet. .

Wait
0

åh!! att ringa till dem är ju rena bingolottot..  Har man tur kommer man fram :(

Wait
0

Mailade dem och de ringde efter 20 min till mig.. haha. smidigt värre..

ska på hälsokontroll och informationsprat om en halvtimma.. :)

Läskigt värre, hade egentligen velat ha min sambo med mig, men jag kan itne gömma mig bakom honom när han är i skåne och jobbar..  :P

Fick nånting att göra idag iaf :) Förutom att organisera släktträd..

kitty
0

ok, vad skönt att det ändå var såpass snabbt. Jag fick vänta i 1 vecka eller 2, det var pest tyckte jag :)

hur gick det då?

vad sa dom?

kitty
0

ok, vad skönt att det ändå var såpass snabbt. Jag fick vänta i 1 vecka eller 2, det var pest tyckte jag :)

hur gick det då?

vad sa dom?

Wait
0

det gick bra.. hon satt och öll en föreläsning, och så skrev hon ett intyg på att jag inte får rensa illerlådorna från och med idag.. 

Det är inte jag som kommer spy under min grav. det är min sambo.. han är sjukt lättäckelmagad när det kommer till allt som har med bajs att göra. Lika bra att vänja honom..  Vi har iaf gjort upp en deal om att jag återställer dem idag- så får han skylla sig själv resten av tiden om han inte tömmer dem..

Det gick väldigt fort tycker jag. Hon pratade om alkohol, hälsotillskott. bokade in inskrvningen..  på vår 1årsdag :P

Fick massa papper och tidningar och en bok.. och en kisskopp till nästa gång :P

kitty
0

får du inte ta illerlådorna?

av vilken anledning då?

men så här i efterhand var det inte så farligt va ;)

Wait
0

Hon trodde det var samma som med kattlådor..  Nåt ämne i deras bajs- eller vad det nu är.. Har läst det, men glömt vad det heter eller vilken skada det gjorde.

Jag vill inte ta några risker, och nu är jag har en underskrifft på att jag inte får rensa dem är det bara  att luta sig tillbaka.. Och vänja sambon vid lite äckel… :)

Nu är det mest läskigt att det är så långt till nästa gång, tänk om jag inte är gravid då?  :O (inte riktigt friska tankar kanske.. men det är så det snurrar i mitt huvud) Bara för att jag inte är illamående, jag är egentligen inte tröttare än vanligt, lite mer känslig än innan.. Men jag har alltid vart superkänslig, periodvis..  :/

Men mensen har inte kommit, och inget annat rött eller brunt heller.. 

Och samma sexlust.. bara att jag inte är besatt av det nu.. som ajg var innan..  men det har nog att göra med att sambon rör vid mig er nu när vi går och lägger oss och går upp samtidigt.

Telefonkontakt
0

#11 Jag är i vecka 32 och min sexlust är lika hög som innan jag blev gravid. Men det blir dock inte lika ofta nu när magen gör sig påmind :P

Wait
0

#12 åh, jag vill oxå ha en mage!! *suck* :)

Telefonkontakt
0

#13 Det kommer. Jag börjar bli ganska less på min när ska sova, någon som ligger och sparkar ner i madrassen om man byter sida ;)

Wait
0

#14 just nu förstår jag dig inte alls, jag vill inget hellre!! ;)  Men jag lär nog ändra mig i sinom tid..

Telefonkontakt
0

#15 eller så är det bara jag som är konstig. Glad

Wait
0

#16 risken finns! :P   

Nu har jag lite halvont i magen igen.. fast ovanför naveln. tänk om man visste vad alla ens krämpor berodde på..

kitty
0

jag har hört att dom bakterierna som finns i kattbajs endast finns där. Jag tar illerlådorna som vanligt. .

Telefonkontakt
0

Och de bakterierna som kommer från katten, kommer i själva verket från sand och grus. så en innekatt har med största säkerhet inte de bakterierna, och framförallt inte en iller.

Men det är skönt att slippa rensa lådor, det gör inte jag heller. Flört

Wait
0

#18 och #19 sch! tala inte om det för min sambo!

kitty
0

hehe, lovar att inte göra det. Här hemma kan jag inte få honom att ta lådorna, det är jag som är ansvarig för illrarna i första hand. Jag hade dom innan vi flyttade ihop :=)

Telefonkontakt
0

#20 om du inte talar om det för min ;)

Wait
0

Jag har nu fått en chans att lära min sambo det.. Han få spy bäst han vill. Iaf för lådorna.. Den lille gör sina behov under soffan- och att sambon inte klarar att torka upp det där än, det köper jag. men bara tillsvidare ;)

Haridag mått illa för första gången :D  men jg hittade orsaken, satt och läste gravidtidningar på bussen hem- och blev åksjuk :(  attans, jag vill ju ha fler symptom!! :P