Sprucken=stygn
ni som har fått sy efter förlossningen för att ni har sprucker hur lång tid har det tage tills ni läkt?
på förlossningen sa dom att mitt skulle vara läkt efter bara några dagar och nu har det gått en vecka och jag har fortfarande ruskigt ont.
ville bara kika hur det vare för er.

Jag sydde massor med den förste som kom åt fel håll. Det tog säkert en timme att tråckla ihop allt. Men jag hade aldrig ont av det, så jag minns inte hur lång tid det tog innan det läkte.

Någon vecka sved det iaf. Inte värst ont men lite sveda när man gick på toa.

ja här svider det efter man kissat och ska torka sig. men även ibland då jag sitter

Istället för att torka dig, använd duschen och badda sedan lite med en frottéhandduk för att få det torrt.

#3 Kanske du ska försöka inte sitta så mycket, det sa dom till mig när jag fick gå hem. Undvika sitta någon vecka så att det får läka bättre. Och knipa och varm dusch ska också påskynda läkningsprocessen.
Om du ändå måste sitta, ha kuddar under! Det hjälpte för mig.
hur är det med zinksalva? det är ju något man använder påa tt påskynda läkning. .

#4 ja det är ju lite jobbigt om man är borta och lånar toaletten att hela tiden behöva låna deras dusch oxå texempel.
#5 det fick inte jag höra. knip övningar gör jag med mera men det hjälper ju inte läkningen.
#6 nja det har jag aldrig hört talas om men det är nog lite kompliserat att få in det till stygnen om man säger så.

#7. Är du borta så mycket då, en vecka efter förlossningen?

#8 ja varför ska man sitta hemma och tråka. sen så är det jobbigt hemma oxå att behöva duscha så foret man kissar =P

#9. Då är det väl bara att fortsätta som du redan gör då.
Lite ont får man väl räkna med när man fött barn ;)

#10 jo man får ju det men jag tänkte om någon hade nå tips på hur man kan snabba på lixom. tycker inte du att man ska kunna åka bort en massa så snabbt eller?

Hur lång tid det gör ont och hur lång tid det tar att läka är ju jätteolika
Jag är sydd två gånger, båda efter klipp, och det gick inte att jämföra. Jag tyckte det hade blivit bra mycket bättre efter en vecka första gången, men då gick mina stygn upp och jag fick liksom börja om. Att greja med salvor på sånt här tror jag INTE på…
Jag tror det enda du kan göra är att störa så lite som möjligt och vara rädd om dig, skynda på går nog inte, men att förlänga processen går, så det är det du skall undvika ;o)

#12 jo precis salvor är ju lite svårt att få dit som sagt. men igår tog jag ett varmt och skönt bad och då gjorde jag rent riktigt med bara vattnet och efter det kändes det så mycket skönare.

hmm… skall man bada så snart efter förlossningen? Eller har du redan slutat blöda? Om jag minns rätt (3,5 år sedan sista förlossningen) så skulle man inte bada/använda tampong så länge man blödde, inte för stygnen utan för livmoderns skull den är inte läkt förrän det färska blodet slutat komma.

Man ska inte bada så länge man har avslag för det är stor risk för infektion i livmodern.

#15 dom sa till mig på förlossningen att det kan vara bra att bada någon gång då man rengör riktigt. men inte för ofta och inge länge. sen får man enbart ha vatten och inge badskumm med mera

oki… då går det säkert bra… reglerna ändras ju hela tiden, men jag kan minnas fel.. iofs så kanske det "färska" blodet slutat rinna efter denna tiden…
Det blir nog bra, jag tyckte iaf att när det väl vände och smärtan började försvinna gick det ganska fort. En annan sak som jag var med om andra gången, var att stygnen inte riktigt försvann som de skulle göra, själva knutarna blev kvar och ömmade en del, så därför gick jag till mödravården så skar tog bort knutarna och det kändes bättre redan en timme efter, inte för att risken är stor att du har fått det så, men det KAN ju vara så ;o)

#17 jo jag blöder enbart lite på nätterna nu sedan har jag lite mörka flytningar på dagen. jo så att stygnen försvinner får man hålla koll på.

#11. Man gör ju som man vill. Själv tyckte jag det var skönast hemma så snart efter förlossningen. Klart jag åkte och handlade lite snabbt, men inte sprang jag på stan ellet åkte runt och hälsade på massa folk. Jag tror det är viktigt att lära känna sitt barn, få in amningsrutiner osv.
Men det gör du ju som du själv tycker.

För mig sa dom i förlossningen att absolut inte bada, inte ens med bara vatten, så lände det kommer blod eller mörkare avslag och det var 7 veckor sen. Va konstigt hur olika dom säger.

#19 ja men jag blir tokig av att sitta hemma och bara uggla så direkt då fått in amningsrutinerna kunde jag lätt stanna till hos någon på en kopp kaffe inne i byn innan jag fortsatte hem =)
#20 jo jag blir bara snurrig då dom säger olika=( man vill ju inte riskera något men då är frågan jämnt vad är det som stämmer?

#21 Ja, man vet ju inte vad man ska göra till slut. Jag är sjukt sugen på att bada men blöder fortvarande så jag vågar inte. Jag fick någon infektion vid förlossning och fick äta massor antibiotika. Ingen lust att få en till direkt så jag väntar fortfarande.

#22 jo har du redan en inflamation i kroppen är det nog större risk att du får en.

#20 Exakt så var det jag mindes. Sålänge du har avslag så är det ett sår inne i livmodern där moderkakan suttit och då skall man inte bada, det var en generell regel, inget som bara var för dem som var extra utsatta.
Blev tvungen att kolla upp detta:
Universitetssjukhuset i Lund skriver: "Så länge du blöder eller har avslag, dvs. rosafärgade eller brunfärgade flytningar, är det ännu inte läkt i livmodern där moderkakan satt fäst. När avslaget helt har tagit slut är det inte längre risk för infektion och då kan du börja bada. Detta kan ta upp till sex veckor efter förlossningen."
Growing people skriver: "Under tiden som du har avslag finns en ökad risk för infektion i livmodern, det finns ju ett sår där. Du ska därför inte bada utan enbart duscha. Du ska heller inte använda tamponger, utan binda. Samlag ökar också risken för infektion, och vill du ha samlag innan avslaget försvunnit ska du använda kondom."
Vi mammor skriver: "När du har avslag bör du undvika att bada och ha samlag. Liksom vid mens bör du byta binda ofta. Du kan duscha så mycket som du vill om du låter bli att rikta strålen inåt."

När jag hade fått mitt andra barn hade jag en barnmorska som hade jobbat i Norge. Hon gav mig rådet att sitta på en hink med varmt vatten och såpa i… såpan hjälper tydligen läkningen och är bakteridödande. Man ska alltså inte doppa underlivet utan bara sitta i ångorna. Jag testade aldrig själv dock… vet inte varför, det bara blev inte av.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.