Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 3462 ggr
FerretCrow
0

Bröstmjölk

hej hej

jag tänkte kolla em liten sak med er då flera här precis fått barn eller har sedan tidigare.

hur är allt det där med bröstmjölken man pumpar ur?

hur länge klarar den av att bara stå i kylen och hur länge klarar den sig fryst?

och vilket sätt är det bästa att värma upp den till rumstemp?

har fått olika svar från olika läkare så ville höra vad ni fått höra.

DG
0

Jag hittade det här:

http://www.amningshjalpen.se/pdfer/brostmjolkshantering.pdf

Det har jag använt mig av :)

Sweetelle
0

Det verkar vara en bra sida. Annars fick jag lära mig en enkel regel som jag fortfarande minns.

Rumstemperatur - 3 timmar

Kylskåp - 3 dagar

Frys - 3 månader

Som sagt detta är ju inget heltäckande, men lätt att minnas iaf!

FerretCrow
0

#1 av någon andledning vill inte min dator visa länken du skickade=(

#2 åh det där är ju lite lättare att minnas=)

DG
0

#3 Gå in i www.amningshjalpen.se sen "amningsråd och information" sen "Material" och där i listan hittar du "bröstmjölkshantering".

FerretCrow
0

#4 jo jag kan få hem att jag kan ladda hem filen men min dator vill inte öppna den. men ska prova på en annan dator senare =)

Jossan86
0

Jag har också hört samma sak som #2 skriver…

Jag hade tyvärr för dåligt med mjölk och fick ge Pontus ersättning också…

FerretCrow
0

#6 hur vet man om man har för dålig mjölk då?

Mstar
0

#7 för lite med mjölk tror jag hon menar…

FerretCrow
0

#8 ja men man kan ju ha för lite näring i mjölken

Sweetelle
0

# 9 Det har jag aldrig hört talas om. Som jag förstått det är det viktigt att man äter nyttigt i första hand för sin egen skull när man ammar för att om man inte får i sig tillräckligt med näring tex kalk och järn så ta kroppen ur moderns skelett till bröstmjölken så barnet går liksom alltid först, detta utsätter ju kvinnan för stora risker, men jag har aldrig hört talas om att mjölken skulle vara dålig, bara att man inte kunnat få tillräckligt MYCKET mjölk.

FerretCrow
0

#10 okej, jo jag blev lite fundersam om min kille fick tillräckligt då han äter så ofta. men när han ätigt en stund från varje tiss och blivigt nöjd kunde jag få ut mer av att bara trycka på vårtan så brist på hur mycket jag har är det inte. han är nog bara en hungrig kille =)

DG
0

#11 Man märker nog om mjölken är dåligt eller för lite om inte bebisen går upp i vikt.
Det är väldigt individuellt hur ofta bebisarna vill äta, i början äter dom mer ofta. Och sen kommer det växtperioder då det vill ha mer, ibland kan det vara varje timme.
I början var jag lite nervös om hon fick tillräckligt med mat, speciellt på kvällen för då känns det som hon vill bara suga hela tiden men hon har gått upp i vikt jätte bra.
Vissa är små matvrak Skrattande
Nu när hon är nästan 7 veckor äter hon inte alls lika ofta längre. På natten så sover hon närmare 6 timmar i streck, början vaknade hon och ät var 2-3 timme.

Jossan86
0

#7 Ja jag syftade på att det fanns för lite mjölk för att han skulle bli mätt.. =)
På en hel dag fick jag ut ungefär 50ml och det kommer man inte långt på…

Susanne
0

My, 15 dagar, äter fortfarande med 1 till 1½timmes mellanrum under nästan hela dygnet. Hon äter bara från ett bröst åt gången och blir proppmätt på det trots att jag inte har jättetuttar. Hon går upp bra i vikt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

FerretCrow
0

#12 jo du här äter vi super mycket men på nätterna sover han lugnt 8-9 timmar i sträck så det är ju skönt så man själv får sova på natten=)

#13 okej =)

#15 jo men det är ju kanon =)

DG
0

#14 Här äts det också bara på ett bröst åt gången.

#15 Skönt att han sover så pass :)

FerretCrow
0

#16 ja det är super skönt