Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2927 ggr
emsems
2008-05-06 17:54
0

'Unga mödrar' programmet

Har ni sett det? Jag blir bara förbannad. Vilka oansvariga ungdommar.. Ingen koll på något, och värst av allt var när en tjej födde barnet, fick det i sin famn pussade lite på det och sedan säger hon "äh jag måste ta en cigg" å så går hon ut och röker. Och sedan samma dag som de åker hem från BB så har de fotbollsfest hemma. *morr* vissa borde inte få ha barn… Och de får en även att undra varför jag väntar, då jag nog hade klarat det tusen ggr bättre redan nu.

Telefonkontakt
2008-05-06 18:06
0

hur gamla ät de tjejerna?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

emsems
2008-05-06 18:08
0

Olika, men runt 16 eller nåt tror jag

Telefonkontakt
2008-05-06 18:11
0

Okej. Har sett ett halvt avsnitt. Har för mig att det var några runt 19-20 också. Men jag hoppar över sånt, blir bara arg och så. Tack vare det där programet så måste jag försvara mig extra mycket för att jag är 20 och ska ha barn. *suck* alla är ju inte lika, de finns ju de som är 30 och är mindre bra mammor också.

EvelinT
2008-05-06 19:50
0

Tycker inte om att titta på sådana program då de ofta vinklar situationer. Litar inte på TV eller Tidningar och det tycker jag ingen borde göra. Man ska ta allt med en nypa salt och veta att mycket av det som visas och skrivs är vinklat.

emsems
2008-05-06 21:23
0

#3, jo ser det nu, dom verkar vara vissa uppåt 20. men inte stabila förhållanden eller nåt… Morr

EvelinT
2008-05-06 21:24
0

Gillar inte hon som ska bli millitär.

skrollan
2008-05-06 22:42
0

#6 inte jag heller, blir så förbannad på det parets rökande. Tycker det inte gör något att dem röker för att dem ändå "bara" röker i köket. Under hennes graviditet så frågade barnmorskan hur mycket hon röker, hon svarade att hon trappat ner till 10 cigg om dagen och fick beröm!! Jag är verkligen emot rökande vid graviditet! Dem misstänker att det kan bero på dottern undernärda vikt, men det vägrar dem kolla upp.

EvelinT
2008-05-06 23:04
0

Skulle aldrig falla mig in att göra något som skulle skada mitt barn. Varken röka dricka eller ära onödiga eller farliga saker. Och skulle absolut inte börja efter förlossningen heller…men vad ska jag säga…

En bekant till mig blev gravid och hon rökte men blev tillsagd av BM att inte sluta röka bara trappa ner lite. Lite fel tycker jag av BM att göra så…behöver ju inte altid vara mammans fel om man verkligen litar på sin BM….Men som sagt man har ju själv ansvaret.

Jag har alltid sagt att är man inte reda att ge upp så simpla saker är man inte redo att skaffa barn heller.

skrollan
2008-05-06 23:22
0

den sista meningen var verkligen bra, förstår inte varför man inte kan he upp räkning och dricka om man nu vill ha ett barn.

DG
2008-05-06 23:29
0

Vad jag förstår så har många av dom inte planerat ha barn utan det är mest olyckor.
Har dock inte följt hela serien men det har nog varit med ansvarsfulla unga mödrar också, iaf förra veckan såg jag en avsnitt där dom verkade vara helt okej föräldrar.

skrollan
2008-05-06 23:39
0

jo, det är många "olyckor" men tycker ändå att väljer man att behålla barnet så får man prioritera. Rökning borde vara lätt att sluta med om man vill behålla barnet! Ett av paren är bevkade av socialen, dem går på möten där och blivit tillsagda att tex inte ha tv:n på när dem äter för barnets skull att koncentrera sig m.m. men likt förbannat kan dem inte stänga av den. Varför ska det vara så svårt?

DG
2008-05-06 23:44
0

#11 Ja, det tycker man ju men det är även många som planerat barn och ändå fortsätter att röka.
Men det är lika många gamla som unga.
Men unga blir nog lättare bevakat av socialen än äldre.

kitty
2008-05-07 00:11
0

jag vill bara säga att jag röker några ciggaretter emellanåt trots att jag är gravid. Vårat barn är planerat och jag tycker inte man kan sitta här på forumet och hävda att om man inte kan suta röka är man itne redo att skaffa barn.

ska man vara riktigt hårddragen skulle man sluta med stark amt, kaffe, the, coca cola, pepsi och en himla massa annat. .

Sluta döma folk hela tiden.

Telefonkontakt
2008-05-07 00:12
0

#13 jag håller med dig

kitty
2008-05-07 00:13
0

och jag vill bara tillägga att jag itne är stolt över att jag röker, men jags tår för den jag r

röker KANSKE en cigg om dagen. .och jag håller med om attt tjejjen i serien som röker även stör mig,

kitty
2008-05-07 00:14
0

#14 Tack :)

Mstar
2008-05-07 00:15
0

Hade föreläsning idag då de tog upp osäkerheten bland dagens mammor.. Som söker rådgivning för de inte vet hur de ska ta hand om sitt barn..  Det finns ett krav på att vara perfekt som förälder numera.. Innan var det inte så pjoskigt. man hade inte all information (hysteri) kring än det ena och än det andra…  information i all ära, men ibland blirdet alldles för mycket¨- och man vågar inte göra nångonting.

kitty
2008-05-07 00:21
0

#17, precis. Och man är inte själv under graviditeten utan varenda människa är intresserad av vad man äter, dricker, hur mycket man promenerar, yogaträning och hur mycket man har gått upp osv.

Alla vill veta hur du lever för att kunna döma och dom som är värst, är dom som aldrig har varit gravida själva

" men om du har foglossningar ska du ju promenera, det vet ju alla, annars tränar du inte musklerna"

den perosnen kan prova att släpa på 15 kilo extra när det känns som att kroppen går isär

Mstar
2008-05-07 00:25
0

Lite snabbt- vad är foglossning, det gör ont, och många härinne har det.. så långt är jag med..   

och varför går man upp så himla mycket när bebisen oftast inte väger över 5 kilo??

kitty
2008-05-07 00:28
0

"Vad är foglossning?

När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Detta kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.

Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare och kunna vidga sig något under förlossningen för att underlätta för barnet att komma ut.

Det är alltså naturligt med foglossning och alla gravida kvinnor får det i viss mån. Däremot är det inte alla som får stora besvär, men det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra. Det finns ingen behandling som botar men det finns en hel del som man kan göra för att lindra."

Jag ahr gått upp 15 kilo, men endast kring magen. benen, armarna och ansiktet har jag gått ner istället. hela graviditeten m fostervatten, bebis o moderkaka väger ca 12-13 kilo + det vatten som du lägger på kroppen samt eventuellt fett från graviditetsleverne

Mstar
2008-05-07 00:35
0

#20 tack för snabbt och informativt svar! :) sorry för OT från min sida..

kitty
2008-05-07 00:37
0

#21 vassego. ja, sorry om jag var med och snattade lite plats på tråden om något den inte handlade om :)

Telefonkontakt
2008-05-07 00:39
0

#19 man går upp i vikt för att man lägger på sig fett, och sen så väger fostervatten och allt sånt några kilo också.

[jenkass]
2008-05-07 12:25
0

jag har följt båda säsongerna.. och tycker det är både kul o intressant att kolla på..

emsems
2008-05-07 13:15
0

Alla vill väl iofs ha olika saker ur sin framtid med barnen, men många verkar ju knappt ha ett ordenltigt förhållande, gör slut dagarna efter förlossningen, har det dåligt mellan varandra, kan knappt ta hand om sig själva, och vissa bor fortfarande hemma hos sina föräldrar… Absolut kan det säkert lösa sig ändå, men jag vill inte ha det så när jag ska ha barn..

sandra1977
2008-05-07 13:49
0

#20,men hur kan "alltihop"väga 12-13 kilo,när jag vid min första graviditet bara gick upp 6 kilo??sen är det ju faktiskt så att man till viss del oxå blir vad man äter!

DG
2008-05-07 14:52
0

#26 Man kan samla mycket vatten också, specielt i slutet.

Men här står det lite om det:

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=51

Lånat från sidan:¨

Vad innehåller vikten? » Själva barnet väger vid födseln cirka 3 500 gram » Livmoderns tillväxt är cirka 900 gram » Moderkakan väger cirka 650 gram » Fostervattnet väger cirka 800 gram » Den ökade blodmängden utgör cirka 1 250 gram » Vätskeansamlingar utgör cirka 2 000 gram » Fettdepåer under huden utgör cirka 1 700 gram Totalt ger detta en viktökning på 11 200 gram, vilket är en helt normal viktökning.

sandra1977
2008-05-07 16:32
0

undrar vad det va hos mig då som va annorlunda då jag fortfarande bara gick upp 6 kilo,hade en normal graviditet o gick full tid.

Telefonkontakt
2008-05-07 16:49
0

#28 det är många fler än du som går upp mindre. Antagligen så gick du ner i vikt i dig själv

kitty
2008-05-07 20:10
0

#29, precis. Känner flera eprsoner om gått upp jättelite men änd¨å fött normalstora barn och haft en ormallång graviditet. Alla är vi olika

Telefonkontakt
2008-05-07 20:29
0

#30 jag vet dock att jag ökat en eller två klädstorlekar, för det gjorde jag innan magen kom :P

sandra1977
2008-05-07 23:19
0

jaa..så är det nog..men det är rätt konstigt att en del går upp runt 30 kilo o vissa knappt ökar något..har en kompis som gick upp 35 kilo o innan hon blev gravid så hade hon stl34 i byxor,hon kände sig NÅGOT svullen:P

Telefonkontakt
2008-05-07 23:30
0

#32 det är ju delvis beroende på hur man äter och hur mycket kroppen drar åt sig. Jag är en tvättsvamp, sparar massa fett men jag har "bara" ökat 8 kilo och jag är i vecka 29.

MIRJAMI
2008-05-08 02:28
0

De enda gångerna under mitt liv då jag har gått ner i vikt har varit just då jag har varit gravid. Borde nog vara det hela tiden….

Sedan det med rökning…..visst är det inte bra, men jag tror att det sämsta tiillfället att sluta röka är just under en gravitet, för tänk på att man kan bli mer sugen tex. på att röka. Sedan är vi alla så olika, men jag tror att hade jag rökt hade jag inte kunnat sluta med det då när var gravid, för man är ju inte ricktigt sig själv just då. Om man nu ska sluta röka så kan man ju ta det efteråt eller någon gång när man känner sig redo för att göra det. Sedan tycker jag att man kan ju kanske om man nu kan dra ner på rökning under graviteten. Ja, jag tycker att i slutändan så är det facktist upp till var och en om man vill röka eller inte.

Jag är uppvuxen i en familj där min pappa rökte och även mamma ibland. Min bror blev rökare och jag försökte börja röka, men det var inget för mig. Samma sak med kaffe var det i våran familj, alla andra dricker kaffe utan jag.

kitty
2008-05-08 10:48
0

#34, preics så känner jag med rökningen. Innan jag blev gravid rökte jag närstan mer än ett paket om dagen. När jag fick reda påa tt jag avr gravid var det otroligtr svårt att sluta då dels nervositeten vöer dom första 12 veckorna kom, famtidsplaner och alalt annat hängde över en och så rökningen. Men, jag drog snabbt ner till 3 cigg om dagen och sedan efter 4 månader röker jag knaptp inte alls. Men nu när det börjar närma sig förlossning blir jag jätenervös och jag som har rökargener vill ju genast ha en cigg. Så nu händer det att jag röker ibland. Men jag får ju dåligt samvete, det är klart, mens amtidigt, min mamam rökte sig igenom 4 graviditeter och fick 4 friska barn. Det går itne att försvara en rökande gravid på anant sätt än att det är hennes val och man ska inte vara så snabb att döma. Ja beundrar dom som fixat att sluta direkt när dom fick reda på att dom var gravida. .

EvelinT
2008-05-08 11:50
0

Förlåt, men jag håller inte med om det ni säger om rökning…Man ska inte lyssna så mycket på allt som sägs på tv om hur svårt det är att sluta röka för det är super lätt bara man har en bra anledning. Och jag tycker att blir man gravid och vill behålla barnet så är det en jäkla bra anledning att sluta. Nikotinet ligger kvar i kroppen kanske i en två dygn efter det är det bara psykiskt. Jag tycker att det är både svagt och själviskt att inte sluta för det barn man väntar och skall komma att älska och bry sig om resen av dess liv…varför inte börja med det medans lilla bebisen ligger i magen.

kitty
2008-05-08 13:45
0

#36, du har rätt till din åsikt och jag till min

kitty
2008-05-08 13:47
0

anser dock att jag blir en lika bra mamma som vem som helst trots att jag inte har kunnat avstå helt från ciggaretterna

SimsBrooke
2008-05-08 15:49
0

Jag såg igår då det var ett par, killen han hade ju varit i militären men gjorde ju illa sig det känns som om de skiter totalt i barnet. När de skulle äta gick killen och la bebisen och sen kollar de på tv och skriker som fan då de inte gör mål(fotboll)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

skrollan
2008-05-08 23:29
0

#36 jag håller me det också, så resonerar jag, även barn i närheten när man röker är förbjudet även fast jag själv vart i närheten av vuxna vill jag inte att mina barn ska vara det. INte mina djur heller!

#39 Ja och på tal om tjejen som är mamma till victoria, som har en nya kille och fortfarande tänker på sitt ex och stör sig på honom och nu ska söka egen vårdnad, VARFÖR? för att hon är svartsjuk på exet som även också har en ny och vill skaffa mer barn med den nya, det är bara svartsjuka och inte det bästa för barnet!!

Zahara
2008-05-09 18:39
0

nu ska jag ge mig in på ett hörn här i debatten :) är själv rökare! eller var snarare! är i v 26 och har nyss slutat röka drog ner på det sakta och slutade sen helt! men tycker inte det är fel att röka under graviditeten, visst det är inte bra, men det är det så mycket annat som inte heller är. anlednigen till att jag slutade röka är INTE att jag är gravid utan annan så hade det inte varit för det hade jag nog rökat än!

Sen ang vikt så har jag gått upp 17 kilo och har ett bra tagh kvar att gå :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

MIRJAMI
2008-05-11 15:42
0

När jag väntade på minstingen här hemma så satt min sambo och rökte inomhus, vilket jag inte tyckte alls om. Sedan så har jag astma, och var jättedålig under graviteten i mellan pga. detta. Min sambo brydde sig inte om att gå på balkongen att röka.

Sedan efter alla om och men så lyckades jag få han till slut att börja röka i allafall under köksfläckten. Sedan efter att man har fått bebissen så kan man ju röka ute på balkongen eller något liknande för bebissens bästa.

Sedan så måste jag bara säga en sak till er alla som säger att det är så lätt att sluta röka, att det där är nog olika upplevelser på. För vissa är det enkelt för andra svårt och för vissa omöjligt.  Visst jag röker inte själv, men har flera vänner som är rökare och har genom att kunnat prata med dem om rökning kunnat dra denna slutsats. Min pappa lyckades sluta röka efter att ha rökt i ca 40 års tid, men det var för att han blev sjuk. Han sa alltid att det är ett beslut som man måste själv ta och sedan så måste man vara berde på att ta de beslutet.

Ja, vi alla har ju var sin åsikt ang. detta med rökningen och det är väldigt intressant att läsa facktist!!!!

anija
2008-05-12 15:23
0

Har bara ögnat igenom det som skrivits, men vill lägga till nått angående serien och rökningen etc.

Serien är ju dansk, och min svärmor är danska och hon säger att synen på rökning, alkohol etc. är en annan än här i Sverige. Även när det gäller graviditeter. Så det vi förfaras så mycket över här, är inte lika illa där…

Pippiputti
2008-05-13 00:49
0

Jag har rökt och slutade omedelbart som jag testade plus. Skulle aldrig utsätta ett oskyldigt litet foster för min rökning.

Och efter att ha läst detta så tycker jag verkligen att jag gjort rätt.

" Nikotinet är sammandragande, drar ihop de fina blodkärlen (det är därför rökare som går ut och röker fryser så om händerna) och minskar därmed syretillförseln. Effekten sitter i ett par timmar, MEN nikotinet går också ut i moderkakan och in i fostret, och stannar där. Moderkakan och fostret kan inte bryta ner det, så där sitter effekten i ca 7 timmar. Det där med stryptag på 6 sekunder för varje halsbloss är alltså klart underdrivet, säg 7 timmar syrebrist per cigarett istället."

Men var och en bestämmer ju själva om de vill röka eller ej….

Tycker synd om barnen i tv-serien som blir tvugna att andas in sina föräldrars rök. Spelar ingen roll om de så skulle gått ut och rökt, nu när man själv slutat röka känner man ju röklukten i andedräkten på någon som varit ute och rökt hur lång tid som helst efteråt.

Eller föräldrar som går med barnvagn och röker, en annan känner ju röklukten på 30 meters håll, så undrar hur det luktar i vagnen?! :-(

emsems
2008-05-13 11:37
0

Ja verkligen..
Skrämmade text det där. Vart är det ifrån?
Jag rökte väl inte heltid förr, men några cigg i veckan och ett pack på fest typ. Slutade nyss då jag skaffade kille som tyckte att det stank. (nykär å beredd att göra allt! haha)
I alla fall. Nä rjag rökte tyckte jag inte att det lukade så mycket, men nu när jag slutat så mår jag ill aoch tycker att det stinker så fort någon röker (eller har rökt!) på flera meters avstånd.
Jobbar i stan och går ofta där. Kände en röklukt men såg ingen som rökte. Några sek senare kom en man runt hörnet med en cigg i mungipan. Tänk vad mycket det luktar..
Dels som du säger, vad luktar det då i vagnen?! men även, vill man att ens bebis ska komma till sin mamma och känna röklukten starkast av allt? näää…
Nu ska jag kämpa för att behålla min rökfrihet och det verkar gå vägen. SMakade en cigg häromdagen å den smakade uuuurk. Tog bara två bloss å slängde sedan skiten.

Pippiputti
2008-05-13 12:57
0

#45 Kommer inte ihåg var jag kopierat den, som gravid är man ju runt och läser på så många sidor. Tyckte att det skulle vara bra att spara ifall man får för sig att det inte skulle vara så farligt att röka som gravid. Då kan man påminna sig om detta.

Hoppas det går bra för dig att hålla dig från rökningen.

När man tar en cigg när man hållt upp ett tag så smakar den inte så gott som den ciggen man i fantasin föreställt sig.Glad

Det smakar typ tjuvrökning…och det var knappast gott och jag undrar än idag varför man fortsatte röka då Förvånad

emsems
2008-05-13 13:42
0

#46, för det var å jääääääkla coolt å röka. Tyvärr är det väl inte det nu längre.. Men jag ska hålla mig, med vissa få undantag för sommarfester då det bara är sååå gott att ta en cigg, en öl och stå vid grillen =)