Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 6490 ggr
Persifone
2008-04-16 00:34
0

P stav

Hejsan!

Hittade inget annat forum som passar, så hoppas att det är okej att jag frågar er!

Jag ska sätta in en p stav nästa tisdag, och det sägs att man ska sätta in den när man har mens, men har räknat lite och det visar sig att min mens slutar dagen innan.

Tror ni att det är något problem?

Tacksam för svar ^^

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lenore
2008-04-16 00:53
0

Man ska sätta in p-staven innan eller efter mens fick jag höra EFTER att jag satt in min p-stav. Jag hade mens då den sattes in och jag slutade inte att blöda. Hade mensliknande blödningar i 11 månader innan jag fick nog och tog ut staven. Sen slutade det och mensen blev normal igen i stort sett direkt.
Hoppas det går bättre för dig!

Johanna
2008-04-16 11:56
0

jag satte in den jag hade i samband med en abort… har inte hört att man ska sätta in före/efter mens.. så det går nog bra!

dock vill jag absolut inte rekomendera P-stav.. jag blödde i stort sett konstant i nästan 2år tills jag inte orkade mer o tog ur skiten, blödde 3,5v, uppehåll,3 dagar, blödde 4v, uppehåll 1dag.. så höll det på) .., samma här att mensen blev normal direkt efter

Lenore
2008-04-16 12:24
0

Jag skulle nog ändå säga att jag rekommenderar p-stav. Den är väldigt smidig på så sätt att den alltid finns där så man slipper komma ihåg att ta piller, och slipper krångla med kondom (om man nu har en fast partner som man litar på).
Vad jag har hört så är det rätt så ovanligt att man råkar ut för det som jag och Johanna åkte på, att man blöder mer eller mindre konstant tills man tar ut staven. Många får ingen mens alls eller så fortsätter menser som normalt.

Tesan
2008-04-16 16:14
0

Det där med mensen innan/efter vet jag inte riktigt!

Min mens var ok under det året jag hade p-stavarna!

Problemet kom när jag skulle ta ut dom, det tog en timma o dom fick öppna på 2 ställen för att få ut dom! Inte roligt kan jag säga, visst var man bedövad men attans vad dom slet o drog i en!

Jag hade då 2 stavar så att det skulle hålla längre men tydligen é dom då lite mjukare o é svårare att få ut så ta bara en stav om jag får rekomendera!

Har nu varit utan p-stav ett år, även mensen efteråt har varit bra, fast jävlar vilken mensvär man har börjat att få, värre för varje gång typ! Hörde inte till ämnet men,men!

Trasdockaa
2008-04-16 16:26
0

Jag är en av dem som helt klart rekomenderar stav. Har haft min i mer än ett år nu och hade första 2 månaderna regelbunden mens, sen blev det mindre och mindre och nu har jag ingen alls. Sen har jag sju vänner som även dem har stav och hälften har regelbunden mens medan andra halvan inte har mens alls. Så det med att man har mens hela tiden vet jag inte om vi har haft turen nu att få, eller om det hör till ovanligheterna. Men för mig som lever ett så oregelbundet liv med inga fasta tider etc så är staven det helt klart bästa av allt jag provat på! :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Susanne
2008-04-16 17:08
0

Jag satte in stavar när jag var 17 år*hehe* det är ett tag sedan och på den tiden var de 6 stycken.
I 5 år satt de och jag hade ingen mens alls under dessa år.
När jag tog ut dem han jag inte få mens utan blev gravid direkt, vilket också var meningen.
Kan inte annat än rekommendera stavar då jag tycker att de är helt underbara.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Persifone
2008-04-16 18:42
0

Tack så mycket för svaren :D

Nej, vad jag har lyckats få fram så verkar det igentligen inte spela någon större roll, bara att det tar längre tid innan den börjar skyddar om man inte sätter i den när man har mens.

Jag hoppas att det kommer att funka med p stav, då jag hela tiden glömmer mina p piller.

/Sandra

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

SweGizmo
2008-04-16 20:54
0

P-stav är bra om man inte orkar ta piller varje dag och så klart att man inte blir gravid.. men bieffekterna på mej var inget vidare:/ jag har ojämn mens, det första året hade jätte ojämn och kunde ha mens i flera veckor (månader). Och jag rasade upp i vikt dessutom-_-

dessutom upplever jag att sexlusten är totalt borta:/

men iaf, till din fråga nu då. när jag satte in staven så frågade dem inte ens om jag just hade haft mens osv, utan jag uppfattade det som om man kan sätta in den när som helst:/

Min blogg: SweGizmo.se

lisette
2008-04-17 21:26
0

jag blödde ingenting under tiden jag hade min p-stav. däremot blevj ag en hormonhäxa som itne ville porra.

Johanna
2008-04-18 10:38
0

#9 haha

glömde skriva det.. jag blev oxå en riktigt jävel, var helt galen o förmodlign inte ett dugg kul att umgås med alls, … klarar inte av nåt med hormoner.
Därför fick jag ha kopparspiral istället…

lisette
2008-04-18 10:44
0

jag har faktiskt en hormonspiral, men jag upplever inte mitt humör som det var när jag hade staven.

frågar jag sambon säger han säkert annorlunda.. hha :D

FerretCrow
2008-04-18 19:24
0

jag satte in en p-stav och hade mens dygnet runt i ett år och sju månader=( men humöret blev det inget med.

Velsan
2008-04-22 12:46
0

Jag satte in när jag inte hade mens, har blött konstant i ett halvår, tiden man ska ge. Men dagen efter ett halvår slutade det.

Jag fick redig acne på ryggen och nada sexlust. Men så fort blödningarna slutade så försvann acnen och lusten kom tillbaka.

Nu hoppas jag bara att det fortsätter så här :) Skulle va så skönt. Vill ha barn när det är dags att ta ut den. Alternativet om det börjar blöda igen, blir p ring

skrollan
2008-04-23 20:15
3

är det någon som använder vagina ring här inne? Jag har fått recept på detta, men jag vågar inte hämta ut den, dem vill inte att jags ka fortsätta på p-piller eftersom jag glömmer det, och det håller jag med om! Men jag är så nervös, tänk om man inte får ut den?!

Velsan
2008-04-23 20:37
0

min kompis har p ring, och det är både lätt att sätta in och ta ut, den lägger sig liksom mot bakra väggen eller vad man ska säga om man står upp :)