Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3699 ggr
catcat69
2008-04-11 14:53
0

Att bli igångsatt?

Hjälp,jag börjar känna mig ganska illamående och nervös. I morgon kommer jag att bli igångsatt eftersom bebisen inte vill komma ut och enligt bf har jag gått långt över tiden. Har alltid haft normala och lätta, snabba förlossningar. Vad kommer att hända(det vet man ju aldrig i för sig) men det känns så kontruerat,inte spontant. Kemiskt.

Har nån varit med om samma sak och hur upplevde du din förlossning?

DG
2008-04-11 21:04
0

Jag blev igångsatt. Vattnet gick och mina värkar kom inte igång av sig själv.

Först satte dom i gel som skulle mjuka upp livmoderhalsen så att den börjar öppna sig, sen väntade man 6 timmar. Fick lätta värkar av gelen, var 7-10 minut. Livmorderhalsen öppnade sig 1,5 cm.
Sen använda dom en metod som kallades för ballongdilatation som gjorde jätteont, fick riktiga värkar men fortvarande kunde klara utan smärtlindring.

Sen tog det 2 timmar och jag var öppen 6 cm och fick flyttas in i riktiga förlossningssal och fick värkstimulerande kropp.
Sen tog det väl runt 8 timmar tills jag var 10 cm öppen, de ökade mängden av droppen successivt hela tiden med 10 ml/timmen.
Men sen fick inte mina värkar barnet tillräckligt långt ner så jag var 10 cm öppen ungefär 5 timmar innan jag fick börja krysta och dom trodde dom skylle behöva sugklocka men som tur orkade jag krysta ut henne utan hjälp.

Det var rätt jobbigt att det tog så lång tid. Men allt gick bra ändå.

Elisabeth-J
2008-04-13 12:09
0

Jag blev igångsatt med dropp för vattnet hade gått dagen innan och jag hade bara lite molande värk. Värkarna kan bli mer intensiva men jag gick med dropp från kl. 10.00. När klockan var 16 började det göra ont och jag fick krystvärkar, kl. 16.40 var allt klart. Så för min del var det en kanonbra förlossning.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MIRJAMI
2008-04-14 18:03
0

På mig så försökte de att få igång förlossningen då vattnet hade gått och bebisen inte rörde sig så mycket. Jag fick någonslags gele två gånger. Tredje försöket som var det sista satte de i en tampong liknade sak som gjorde så att jag fick hemska värkar, men inget mera hände. Jag hade inte öppnat mig mera än 2 cm som jag hade varit öppen hela tiden. Sedan till slut så var även fostervattnet grönt. Det hela slutade som jag från början trodde, men kejsarsnitt.

clivia
2008-04-14 21:12
0

jag blev igångsatt med sån där ballongdilatation eller vad det heter, med en bard-kateter, men jag tyckte inte det gjorde så ont (utom när läkaren råkade nypa mig på ett visst ställe med tången han använde!). Jag fick direkt som mensvärk och efter fyra timmar trillade ballongen ut, då var jag öppen fyra cm utan att ha haft så värst ont. Sen fick jag värkstimulerande dropp för att det inte skulle stänga sig igen, men inte så mycket att jag fick jätteont. Vid sjutiden på kvällen efter att droppet hade skruvats upp lite var jag öppen 6 cm och hade etablerade värkar. Sedan var det andning, lustgas och akupunktur som gällde fram till sonen föddes vid midnatt.

På det hela taget gick det bättre än jag trodde, har läst så många historier om att igångsättning tar så lång tid men så var det alltså inte för mig.