Gravid
Igår gjorde jag ett gravtest och det visade +..
Men ändå känner jag mig inte överlycklig jag mest är ledsen och så. Jag vill ju ha barn eller vi men jag vet inte om jag är redo än. Jag är livärdd för att kräkas och sen oroar jag min inför förlossningen. jag vet inte om jag skulle klara av det..
Jag mår redan skit illa så jag inte kan sova men det kanske beror på att jag satt och läste runt på olika forum och det stod att vissa mådde skit kasst och kräktes och så.. jag blir helt livrädd för jag vill inte må så :/ Allt känns så konstigt och jag vet inte vad jag ska göra..
Någon som kan komma med tröst eller nå?
jo, en sak till.. är ens graviditet nå liknande med sin mammas? läste det någonstans och tänkte höra om det är så?
Att graviditeten är lik mammas stämmer inte! min mamma hade en helt problemfri graviditet men det kan jag säga att jag inte har! bebis mår bra men jag har inte gjort det! i början är man oftast supertrött! men bara sov och lyssna på kroppen! Till illamåendet finns det tabletter och fungerar inte de kan läkaren skriva ut till dig det gjorde de till mig och de fungerar kanon! Viktit är att du lyssnar på din kropp! Det gjorde inte jag och nu sitter jag här med dåliga ligament och muskelvärk i magen! Som tur är så ä'r alla olika jag håller tummarna för oatt du får en bra graviditet!
Och till slut… STORT GRATTIS och välkommen i klubben!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Okej.. då stämde inte det alltså.. min mamma sa ju att hon slapp att må illa och så.. men just nu är jag bara trött och hungrig hela tiden kanske är därför jag mår illa..
Att en del blir att må dåligt är det om man är "känslig" i vanliga fall? Tänkte bara om det berodde på någonting..
Jo ska lyssna på min kropp..jag hoppas iaf att allt går bra..
Tack tack :D

Försök äta ofta, det brukar hjälpa mot illamående. Oftast mår man illa om magen hinner bli tom.
Sen finns det akupunktur band på apoteket du kan testa också.
Men det kommer säkert gå bra :)
Grattis!
okej ska göra det.. får köpa hem yogurth eller hur man stavar det :) jo jag känner det..
blir det värre så får jag testa nå mer..
Tack :)

#4 grattis=) vad kul att du äntligen fick veta vad det var efter din förra tråd där du undrade. min mamma hade illamåendet i sju månaders tid medan mitt startade i vecka 7-8 och slutade i 14 ungefär. och som tidigare säger ät lite med ofta. sedan finns det åksjuketabletter som heter prostafen och dom kan man äta och det lindrar illamåendet och ibland tar bort det helt.
och om du redan nu är rädd för förlossning med mera och inte känner dig reda ta kontakt med en bm så att du får prata av dig med mera så kanske det känns bättre efter det. själv är jag alltså livrädd för förlossningen nu om cirka 7 veckor så om 2 veckor ska jag få komma till aurora gruppen. då får jag som sagt göra ett studiebesök på förlossningen och bb och se hur allt kommer gå till på ett ungefär steg för steg sedan får jag ställa frågor och prata ur mig=)
Grattis till bebisen! Hoppas allt går bra! :)
Du har redan fått bra svar angående ditt illamående men vill tipsa om att du kan ta lite att äta innan du går upp ur sängen på morgonen. En banan, några kex eller vad du nu känner för. Hjälpte mig mycket! Ät lite och ofta, jag fick äta varje timme i början för att inte bli jätteillamående. Men det går över! Mitt började avta redan i vecka 10 och nu i vekca 14 mår jag sällan illa.
Att vara nerstämd är också vanligt. Mitt humör pendlar jättemycket! Jag går från att vara så lycklig så jag inte vet var jag ska ta vägen till att vara jätteledsen och bara gråta för att jag inte gjorde abort. Tror det blir bättre med tiden.
Som FerretCrow sa så finns det bra grupper som hjälper en att hantera sin förlossningsrädsla. Men detta ligger långt i framtiden än, så försök att fokusera på det som gäller nu, dvs att du äter rätt och tar hand om dig själv och din mage! :)
Tack tack :D
Jag hoppas också att allt går bra :)
Jo har illamåendet mycket med att göra att man ofta är hungrig? för jag känner direkt när jag är lite hungrig så blir jag illamående..
Jo jag ska ha nånting brevid sängen som jag kan äta.. Mitt humör är också så.. men just nu är jag gråtfärdig hela tiden.. är typ skiträdd.. men min sambos arbetskompis sa att hans fru var också så..
Ska prata med en bm och säga att jag är rädd och vill få hjälp med det..
FerretCrow om jag var dig nu så skulle jag vara skit nervöst att det är så kort tid kvar men ändå skönt att det snart är över..
Ja jag blev också illamående när jag blev hungrig (vilket jag blev väääldigt ofta :P) så därför hjälpte det för mig att äta ofta och så fort man började känna sig hungrig så slapp man det värsta illamåendet.
Jag var också gråtfärdig i början. Om jag såg någon gråta på tv:n så började jag med böla, man är ju fullproppad med hormoner och det tar på både psyket och kroppen! Det är ju en stor omställning att bli gravid. Du får försöka tänka att det blir bättre snart!
Okej.. :D Bäst att äta i massor då :P
Jag grät som bara den igår sen i morse.. I kroppen känner jag mig alldeles slut som jag skulle ha festat utav bara den.. men kroppen vänjer väl sig vid det sen?
Får göra det..

#7 precis som du säger är jag verkligen SKIT rädd. har haft precis som du lite rädsla direkt från början men tog aldrig tag i denna men råder dig att göra det för jusst nu känner jag oftast att jag inte vill vara gravid pågrund av förlossningen med och det som komma skall jusst då. och min bm har nu skickat mig med remiss till aurora gruppen därav den snabba tiden att jag får komma inom tre veckor annars kan man få vänta flera månader på tid. min bm är rädd att jag kommer hamna i sådan svår rädsla att jag helt enkelt kommer vägra föda och det kan vaar super farligt. så jag råder dig att kontakta någon redan nu.
Men mitt humör har jag inte haft några problem med visst blir jag lättare ledsen men det finns alltid andledningar. Om någon säger något elakt till mig högg jag bara tillbaka tidigare, men nu börjar jag grina då kroppen helt enkelt inte orkar lägga energi på att försvara sig för allt går till bebisen men jag börjar inte grina av små saker som vissa kan göra och jag blir heller inte sur eller arg.
ah.. men får man se en riktig förlossning då eller är det bara att man pratar med dom som jobbar där?
okej..för att jag blir att grina nu är för att jag är rädd och vet inte hur allt ska bli och så..

#11 nej men du får se alla olika rum du kommer att vara i och sen berättar dom vad som kommer hända med mera.
jaha.. så man får alltså redan då träffa den som ska hjälpa en sen när man ska föda eller?
men det är ju bra så att man blir att känna sig trygg och vet hur allt ser och så..

#13 det är speciella personer som jag kommer få träffa. och om jag vill kan dessa även vara med mig på förlossningen om jag vill det
okej.. :) det låter ju bra..
Jag vill för det första Gratta :)
sedan kan jag säga att jag har inte mått dåligt en enda dag, varit lite trött i perioder men vem gillar inte att sova? sedan är det skönt att få ha en ursäkt till att sova middag :)
Jag är dock pigg igen och är igång som vanligt. Jag har till och från lite ont i fogarna men inget jag inte överlever. Nu har den börjat sparka sedan ett tag tillbaka och det är jättehärligt att vara gravid. Dock vet jag att alla itne har det så.. har hört att det är vanligt att man mår illa dom 3 första månaderna men att det antagligen avtar. Tips jag har hört är vatten, vatten och vatten. Sedan att man alltid har något att tugga på ex. mariekex eller frukt…
Jag var jätterädd inför förlossning tills jag tänkte efter att det ju faktiskt är ett litet liv i min mage som jag har skapat och valt att "behålla" så nu kan jag tänka mig att föda när som helst, vill ju träffa denna min lilla avkomma :)
Jag hoppas att det hjälpte lite att höra om en lugn graviditet och jag hoppas att ditt illamående snart går över.
sedan hoppas jag även att du får
rätt hjälp med din förlossningsrädsla . .

sen kan jag säga till alla blivande mammor även mig själv nu efter att jag pratat med bm ikväll. hallå vi är ju gjorda för detta. så detta klarar vi galant det finns så mycket bedövningar och hjälpmedel nu. tänk för då det inte fanns något alls.
Jo sant.. min sambos mamma klippte dom upp, gör dom verkligen så nu med utan bedövning??

dom kan få behöva klippa upp lite men vill inte kvinnan öppna sig så blir det oftast snitt dom gör. men dom kan som sagt klippa lite och då kan man få lokal bedövning
okej.. för det hade dom inte gett henne tydligen..

okej ja det är kanske från fall till fall, ibland kanske dom inte hinner bedöva för att det kanske tar för lång tid och det kanske var brottom för att inte skada bebisen
om dom inte bedövar är det för att dom inte hinner, barnet måste antaligen ut så snart som möjligt
vad jag har hört skulle man inte känna speciellt mycket då kroppen själv bedövar vävnaden kring, ja där, i smaband med förlossningen och sedan har man nog ont lite vöerallt
vi snackar ju inte om att klippa flera metrar. .

#20 Nu verkar jag säkert heldum, men exakt är det man klipper någonstans?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#24 man klipper alltså slid öppningen. inga frågor är för dumma

#25 aj.. Är det bättre än att spricka på egen hand? :/

#26 jag tror att det känns mindre att dom klipper. för när du spricker sj så spricker man oftast lite i taget. men som sagt klipper dom oftast bara lite om det bara behövs en ynka centimeter till för att bebisen ska kunna komma ut. och detta syr dom ihop super fint efteråt.
men gör det inte ont när man syr ihop efteråt? får man någon bedövning då?
dom klipper för att man inte ska spricka neråt dvs. riktning ändtarm och ringmuskel. Tror dom klipper åt sidan, det är vad jag har hört.
jag tror man får bedövning efterår när dom ska sy. Fast det kanske beror på, jag vet inte..
men hellre bli klippt än att spricka upp totalt mellan bebis och ändan
hm okej…. låter läskigt..

jag kan säga att efter du fött bebisen så är nog inte smärtan att sy något alls. det är nog som en fis i rymden då=P
hehe okej.. :D
Vad jag har hört så får man bedövning när de ska sy om man har spruckit.
Min mamma mådde jättedåligt under sina graviteter och det gjorde jag med. Jag tillhöt tyvär till dem som kräks till och från under 9 månaders tid. Det finns hjälp att få. Tabletter som de ger en mot kräkningarna och mot illamåendet. Jag har fått ligga på sjukhuset med drop me båda mina pojkar. De säger att när mammam mår illa så betyder det att bebissen mår bra….

#33 men om mamman mår bra då? Mår bebisen dåligt då?
#34 Det tror jag inte :)
jag har inte mått dåligt en dag sedan jag blev gravid så jag ahr svårt att tro att min bebis skulle må dåligt. Så som den sparkar ;)