Gravid - antibiotika
Har gått 22 veckor nu och jag misstänker grovt att jag har öroninflamation (fan, långhelg, väntar på att trumhinnan ska spräckas) och om jag har det behöver jag förmodligen antibiotika, men går det att använda när man är gravid?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Det är faktiskt så att antibiotika inte alltid hjälper, det beror på om det är bakteri- eller virusinfektion.
Så fick jag höra sist jag hade öroninflamation och fick överleva med vanliga värktabletter men det gick över efter par dagar.
Men det finns antibiotika man kan äta när man är gravid om det behövs.
Min kompis fick äta det par ggr för olika anledningar.

#1 jag är ett öronbarn, så jag vet att man inte alltid får, men nu vil jag vara optimistisk ;)
Jag hör pulsen i mitt öra och det är inge roligt.. Jag skulle inte ha skjutit det åt sidan hela veckan, nu är det för sent att ringa vårdcentralen :(

#2 Jobbigt :(
Jag har som tur bara haft öroninflammation en gång men ack va ont det gjorde.
Hoppas det blir bättre snart!

#3 jag hade det så många gånger som barn att jag fick permanenta skador på trumhinnorna, så jag har nedsatt hörsel. Och många ggr så märkte jag inte att jag hade det.. Det gör inte direkt ont, svårt att förklara :P

Om du tar kontakt med Gyn/Kvinnokliniken så vet de där vilken medicin som är okej att ta när man är gravid. Beror lite på hur långt gången du är också.
Andra avdelningar brukar vara osäkrare på vad som är skadligt eller inte.
Lycka till och krya på dig!
Psst: Du kan även kolla www.fass.se där du även kan fråga rådgivare 

#5 det ska jag ta och göra på… tisdag? om jag inte måste till akuten innan det…
Visst ska de kunna ge dig något mot öroninflamationen. Jag åkte på något konstig infektion när jag väntade på min mista son. Jag hade så ont vid ena sidan under armhålan mot brösten så att jag inte kunde sova. På vårdcentralen skev de ut vanlig alvedon. Till slut hamnade jag på Salhgrenska och fick då andra värktabletter mot detta. Ni kan bara tänka er hur underbart det var att kunna få sova ordentligt……

#7 vad jobbigt att du bara fick alvedon först.. men bra att det löste sig tillslut!

Jag lägger till en fråga
Hur är det med vanliga alvedon? Jag tog två igår för örat + huvudvärk och så tog jag idag, men det har släppt och smärtan i örat får mig snart att gråta.. Jag brukar i vanliga fall inte äta smärtlindrande av något slag så jag kan inte sånt.. Men är det skadligt om jag fortsätter att äta alvedon för smärtan eller ska jag försöka att härda ut tills jag träffat läkare?

#9 För mig sa dom att det var okej ta det mängd som står på instruktionerna när jag hade feber.

#10 Okej. Min man sitter i kö i telefon för sjukvårdsupplysningen åt mig nu.. Kan inte prata för min egen röst gör så att det gör för ont…

#11 Va bra :) Hoppas du kan sova iaf!

#12 som det känns nu så tvivlar jag på det…
panodil och alvedon kan du ta! jag fick peceve/kåvepenin för ett tag sedan när jag blev hundbiten…finns ju en del man kan ta trotts att man är gravid som tur är! krya på dig!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#14 nu har jag fått kåvepetin. Vänstra trumhinnan gick sönder inatt, och den högra är/var tydligen på G också. nu vill jag höra normalt igen :)

#15 Hoppas det hjälper snabbt så du slipper lida mer.

Fan i helvets jävla skit… Förlåt att jag svär, men nu kanske jag har fått urinvägsinfektion också.. Ska kolla imorgon, hoppas verkligen bara att det är mitt Kåvepenin som ställer till det.. Dumt att kåvepenin inte hjälper mot UVI om jag nu har det.. Mer pengar till undersökning och medicin *suck*
jag har hört att persilja ska hjälpa..????

Fick en tips av makes morbrors fru att citron hjälper mot UVI.

Det var falskt alarm med UVI. Citron lindrar bara smärtan, men det tar inte bort den. Jag är så förvånad att så många UVI som jag har haft innan jag blev gravid, inte har haft en enda under den här graviditeten :)
De brukar ha lite extra koll på de som har haft många UVI innan man har blivit gravid. Vad jag fick höra när jag väntade Nr 2 var att har man UVI så kan bebissen födas tidigare. De ska tydligen ta en extra urinprov på dessa mammor under graviteten som har haft tidigare broplem med UVI.
Jag hade broplem med UVI under tonåren sedan försvan det. Hade en klasskomppis som hade haft så svåra UVI att det var inte säkert att hon skulle kunna få barn i framtiden.

#21 de har inte brytt sig om att jag har/har haft problem med UVI. Tycker inte att mödravården ger mig ett skit faktiskt.. Får inte svar på mina frågor eller något alls och har inte sagt vad jag ska göra innan träffarna, jag fick be damen att tala om det för mig för jag visste faktiskt inte.. Ska fråga nästa gång om de ska ta urinprov oftare på oss som har problem, och ett enda urinprov har jag hittills inte lämnat alls..
# 22 Här skulle de ha i allfall ha tagit extra urinprov om man har haft många gånger UVI. Detta missade de på mig…de tog den försent på mig, men allt hade ju ändå gått bra. Vet inte vad de har för rutiner hos dim bm. De måste ju fråga om UVI när man blir inskriven om man har haft mycket besvär om detta. Det gjorde de i allafall med mig. De verkar helt konstiga de bm som du har. De ska ju finnas till för att hjälpa och stötta dig under din gravitet. Det är ju deras ansvar att se till att du och den lilla mår bra…..

#23 jag känner inte det minsta stöd från dem alls.. Har ju haft olika varje gång.
Hur ofta är det man ska gå på möten? jag har varit på två, ska på det tredje på tisdag och då är jag i vecka 24. och då är inkl inskrivningen

#24 Jag hade bara gått i 3 möten också i vecka 24. Det blir inte så många i början faktiskt. Det blir flera i slutet istället (varannan vecka efter vecka 30 tror jag).

#25 okej..
De går och äta de flesta värktabletterna ja gick på alvedon ipren ibumetn och panodil när ja var gravid var ingen fara.. Lider av migrän så ja måste variera med värktabletter..

Man får absolut inte äta smärtstillande med ämnet Ibuprofen (ipren mm) om inte läkaren har av special skäl sagt at det är ok.

#28 precis. men alvedon har jag fått lära mig funkar. Men det tar jag bara när det riktigt kniper rejält

#29 Ja, alvedon och panodil är lungt att äta enligt anvisningar på paketet.

när jag åt mitt pencilin nu så märkte jag hur aktviteterna hos barnet minskade, men nu har de ökat igen. De kan blev lite dosig av min medicin?
#28 Min Bm visste då arr ja åt olika tabletter och hon sa att de är ok.. inget farligt.. Ser inte heller att min 6månaders bebis är skadad för att ja åt smärtstillande… Han är frisk och kry och följer sinutveckling bra.. Men de är oxå upp till var och en vad man äter för smärtstillande..

Så här står det om ipren (hämtad på http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26891):
Graviditet och amning
Under graviditetens sista tre månader ska Ipren inte användas alls. Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid eftersom det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid.
Jag anser att det är samma sak som med rökning och alkohol. Fostret kan påverkas. Man kan ändå få frisk barn med det finns en risk som är onödig att ta.
#33 så lider man av migrän så skall man bara stå ut.. 3-4dagar för att man inte får ta tabletter när man är grav?? Man skall alltså må dåligt för att man är gravid iställe för att försöka bli av me det?? Pratat med läkare och mödravården när ja var gravid dom sa att de inte var någon fara.. och de blev ingen större fara heller..

#34 Om läkare har sagt till dig att du kan ta det så anser dom väl att risken är mindre är fördelen för dig. Men vem som helst ska inte äta ipren utan att läkare har ordinierat det för det finns andra smärtstillande som är mer passande utan risker.
Så är det med många läkemedel. Varför ska man ta onödiga risk om man inte behöver?
#35 alvedon har aldrig värtk på mig.. Och jag såg inte de som någon risk heller.. alla nojjar över allt hela tiden. ja levde ett normalt liv hela grav igenom

#36 Ja, normalt kan man leva men när det är bevisat att t.ex alkohol, rökning och smärtstillande med ibuprofin är skadligt så tycker jag inte man ska gå säga att det är lungt att ta det. Men det är fritt val för varje person såklart. Men dom flesta klarar sig med alvedon eller panodil och då är det bara dumt rekommendera någonting potentialt skadligt.
#37 När ingen av 3st bm ja haft inte varnat mig för de.. hmm konstigt.. Äsch gör som du vill men äter man samma tabletter blir man immun mot om oxå

#38 Jag har ätit panodil många år och har inte blivit immun…det är nog om man äter extrema mängder.
Men det här är absolut inte personligt mot dig, bara allmänt varning för nygravida.
Men min BM har varnat mig om ipren, det har varit i nyheterna par år sen också.
Om man har migren så är det ju annan tillstånd och då får man andra rekommendationer också.